In this study, the brake pipes produced from copper-coated steel sheets were reduced at 3 different speeds (27 m/min, 36 m/min and 45 m/min) and the microstructure and mechanical properties of the non-reduced brake pipe were investigated comparatively. In order to reveal microstructural differences, microstructural analysis was performed under optical microscope and scanning electron microscope. In order to determine the mechanical properties, tensile test, microhardness test and blast test were applied. According to the results obtained, it was observed that a microstructural differentiation did not occur depending on the reduction rate. According to the tensile test results, in the reduction process applied at speeds of 27 m/min, 36 m/min, the reduction applied at a higher rate (~33 % in yield strength, nearly ~13% in tensile strength), 45 m/min. In the process, a lower increase in strength (27.9% in yield strength and 11.1% in tensile strength) was detected. The results of the blasting test also showed a behavior parallel to the variation in the strength values obtained in the tensile test. The opposite of the yield strength and tensile strength variations, and parallel to these, the change in elongation at break values was observed (~ 30 % in the reduction process applied at speeds of 27 m/min, 36 m/min, and in the reduction, process applied at 45 m/min whereas a decrease in ductility of 16.7% was detected). In the hardness values, it was determined that the hardness increase (~ 5 %) occurred for all speeds, but no significant difference was observed depending on the reduction speed.
Bu çalışmada bakır kaplı çelik saclardan üretilen fren borularına 3 farklı hızda (27 m/dk, 36 m/dk ve 45 m/dk) redüksiyon işlemi uygulanarak redüksiyon uygulanmamış fren borusu ile mikroyapı ve mekanik özellikleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Mikroyapısal farklılıkları ortaya çıkarabilmek için optik mikroskop ve taramalı elektron mikroskobunda mikro yapısal analiz yapılmıştır. Mekanik özelliklerin belirlenebilmesi için de çekme testi, mikro sertlik testi ve patlatma testi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre redüksiyon hızına bağlı olarak mikroyapısal bir farklılaşmanın meydana gelmediği gözlemlenmiştir. Çekme testi sonuçlarına göre 27 m/dk, 36 m/dk hızlarda uygulanan redüksiyon işleminde daha yüksek oranda (akma mukavemetinde ~%33, çekme mukavemetinde ise ~%13), 45 m/dk hızında uygulanan redüksiyon işleminde ise daha düşük oranda (akma mukavemetinde ~%27,9, çekme mukavemetinde ise ~%11,1) bir dayanım artışı tespit edilmiştir. Patlatma testi sonuçları da çekme testinde elde edilen mukavemet değerlerindeki farklılaşmaya paralel bir davranış göstermiştir. Akma mukavemeti ve çekme mukavemeti farklılaşmalarının tam tersi ve bunlara paralel olarak kopma uzaması değerlerinin değişim gözlenmiştir (27 m/dk, 36 m/dk hızlarda uygulanan redüksiyon işleminde ~%30, 45 m/dk hızında uygulanan redüksiyon işleminde ise ~%16,7 süneklikte azalma tespit edilmiştir). Sertlik değerlerinde tüm hızlar için sertlik artışının (~%5) meydana geldiği ancak redüksiyon hızına bağlı olarak anlamlı bir farklılaşmanın gözlemlenmediği tespit edilmiştir.
Fren boruların temini, redüksiyon işleminin uygulanması ve patlatma testinin gerçekleştirilmesindeki katkılarından dolayı Bant Boru AŞ’ye teşekkürlerimizi sunarız.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Malzeme Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 5 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 5 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1 |