Amaç: Uyku kalitesinin azalması mental ve fiziksel problemlere neden olabilmekte ve yaşam kalitesi üzerinde olumsuz etkiler
yaratabilmektedir. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi ile mental sağlık (beden algısı, özsaygı, depresyon,
anksiyete, stres), fiziksel sağlık (postür, denge, fiziksel aktivite düzeyi) ve yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin belirlenmesi idi.
Yöntem: 18-25 yaş arası (22,0±1,3 yıl), toplam 100 öğrenci (31 erkek, 69 kadın) dahil edildi. Öğrencilerin uyku kalite düzeyleri
Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi (PUKİ), beden algısı düzeyleri Beden Algısı Ölçeği (BAÖ), özsaygı düzeyleri Coopersmith Özsaygı
Envanteri (CÖE), depresyon, anksiyete, stres düzeyleri Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği (DASÖ-21), postür analizleri New York Postür
Analiz Yöntemi (NYPAY), denge değerlendirmeleri Yıldız Denge Testi (YDT), fiziksel aktivite düzeyleri Uluslararası Fiziksel Aktivite
Anketi (UFAA) ve yaşam kaliteleri Kısa Form-36 (KF-36) kullanılarak belirlendi.
Bulgular: Öğrencilerde PUKİ ile DASÖ’nün anksiyete parametresi (r=0,404, p<0,001) arasında pozitif yönde orta düzeyde, depresyon
(r=0,294, p=0,003) ve stres (r=0,243, p=0,015) parametreleri ile pozitif yönde zayıf ilişki saptandı. BAÖ (r=-0,266, p=0,008), CÖE
(r=-0,302, p=0,002), UFAA (r=-0,243, p=0,015) ve KF-36’nın “fiziksel fonksiyon” (r=-0,220, p=0,028), “genel sağlık” (r=-0,280,
p=0,005), “vücut ağrısı” (r=-0,383, p<0,001), “vitalite” (r=-0,209, p=0,037) ve “mental sağlık” (r=-0,290, p=0,003) alt
parametreleri ile PUKİ arasında negatif yönde zayıf ilişki bulundu.
Tartışma: Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesinin beden algısı, özsaygı, depresyon, anksiyete ve stres, fiziksel aktivite düzeyi ve
yaşam kalitesinin “fiziksel fonksiyon”, “vücut ağrısı”, “genel sağlık”, “mental sağlık” ve “vitalite” alt parametreleri ile ilişkili olduğu
belirlendi. Öğrencilerde uyku kalitesinin artırılması ile mental sağlık, fiziksel aktivite düzeyi ve yaşam kalitesi artırılabilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 17 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 3 |