Metaphorical perceptions of university students experiencing Kahramanmaraş Pazarcık and Elbistan earthquakes on the concept of 'earthquake': case of physiotherapy and rehabilitation department
Yıl 2024,
Cilt: 11 Sayı: 3, 187 - 197, 19.12.2024
Deniz Kocamaz
,
Ramazan Cihad Yılmaz
,
Elif Dinler
,
Öznur Büyükturan
,
Yavuz Yakut
Öz
Purpose: This study was carried out to determine the metaphorical perceptions of the earthquake of Physiotherapy and Rehabilitation students who experienced the Kahramanmaraş, Pazarcık and Elbistan earthquakes.
Methods: In the study, phenomenology research design based on qualitative research approach was used. The participants of the research consist of 120 students who experienced the February 6
Kahramanmaraş Pazarcık-Elbistan earthquakes, studying at Hasan Kalyoncu University Physiotherapy and Rehabilitation Department in the 2022-2023 academic
Results: The students reproduced a total of 51 metaphors. As a result of the analysis of these metaphors, 9 categories were determined. It is seen that a large number of metaphors have been produced in this study about ‘doomsday’, ‘death’, ‘helplessness’ and ‘disaster’. The most metaphors were produced in the categories of ’End of life’ (f:31), ‘Natural event’ (f:20), ‘Despair-related’ (f:18) and ‘State of Health’ (f: 16).
Conclusion: It is seen from the metaphors that Kahramanmaraş Pazarcik and Elbistan earthquakes have more negative effects on the minds of Physiotherapy and Rehabilitation students. Since the impact of the earthquake will continue for some time on the educational life and psychosocial state of the students, it is important to establish a professional team and their supporting. Putting a course in the curriculum specifically in the ‘earthquake’ plan and in the ‘disaster’ plan in general may contribute to their being able to get through this process with less impact.
Kaynakça
- Yoosefi Lebni J, Khorami F, Ebadi Fard Azar F, et al. Experiences of rural women with damages resulting from an earthquake in Iran: a qualitative study. BMC Public Health. 2020;20:625.
- Baytiyeh H, Öcal A. High school students’ perceptions of earthquake disaster: A comparative study of Lebanon and Turkey. Int J Disaster Risk Reduct. 2016;18:56-63.
- Yeon DH, Chung JB, Im DH. The effects of earthquake experience on disaster education for children and teens. Int J Environ Res Public Health. 2020;17:5347.
- Yelboga N. Kahramanmaraş depremi özelinde travmatik yas ve sosyal hizmetin yas danişmanliği müdahalesi. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi. 2023;7:97-121.
- Sozen E. The earthquake awareness levels of undergraduate students. J Pedagogical Res. 2019;3:87-101.
- Karakuş U. Depremi yaşamış ve yaşamamış öğrencilerin deprem algılarının, metafor analizi ile incelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi. 2013;18:97- 116.
- Doğan M, Nacaroğlu O, Ablak S. Sivrice depremini yaşamış ortaokul öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algılarının incelenmesi: Malatya ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021;51:384-402.
- Aksoy B. Depremi yaşamış olan 9. sınıf öğrencilerinin “deprem” kavramına yönelik algılarının nitel açıdan incelenmesi. Journal of World of Turks. 2013;5:247-265.
- Özdemir S, Akkaya E. Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2013;2:295-322.
- Yıldız CD, Oztürk ED. Eğitim ve çocuk özelinde Kahramanmaraş depremleri. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi. 2023;6:1649-1664.
- Creswell JW. Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). SAGE Publications; 2007.
- Balcı A. Research in social sciences: Methods, techniques and principles. Ankara: Pegem Academy Publishing; 2015.
- Saban A. Öğretmen adaylarinin öğrenci kavramina ilişkin sahip olduklari zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2009;7:281-326.
- Miles MB, Huberman AM. Qualitative Data Analysis (Trans. Ed. Akbaba Altun S, Ersoy A). Ankara: Pegem Akademi; 2016.
- Arı AG, Arslan K. Ortaokul öğrencilerinin Covid-19’a yönelik metaforik algıları. Electronic Turkish
Studies. 2020;15:503-524.
- Polat S, Apak Ö, Akdağ M. Sınıf öğretmeni adaylarının akademisyen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;14:57-78.
- Karabey T, Aras M. Metaphoric perceptions of emergency aid and disaster management students regarding ''Earthquake'': A case study of Turkey. Int J Caring Sci. 2022;15:1513-1520.
- Kurt E, Gülbahçe A. Van depremini yaşayan öğrencilerin travma sonrası stres bozukluğu düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019;23:957- 972.
- Yılmaz RC, Kocamaz D. Yıkıcı deprem sonrasında erken rehabilitatif müdahaleler ile sakatlık önlenebilir: Kahramanmaraş-Pazarcık depremi sonrası rehabilitasyon çalışanlarına mektup. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care. 2023;17:1-5.
- Demirkaya H. Primary school students' perceptions of earthquake concept and their views on earthquake. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Faculty of Education. 2007;8:68-76.
Kahramanmaraş Pazarcık ve Elbistan Depremlerini Yaşayan Üniversite Öğrencilerinin 'Deprem' Kavramına İlişkin Metaforik Algıları: Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Örneği
Yıl 2024,
Cilt: 11 Sayı: 3, 187 - 197, 19.12.2024
Deniz Kocamaz
,
Ramazan Cihad Yılmaz
,
Elif Dinler
,
Öznur Büyükturan
,
Yavuz Yakut
Öz
Amaç: Bu çalışma, Kahramanmaraş Pazarcık ve Elbistan depremlerini yaşayan Fizyoterapi ve Rehabilitasyon öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algılarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı fenomenoloji araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Hasan Kalyoncu Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü’nde öğrenim gören ve çalışmaya katılmayı kabul eden depremi yaşamış 120
öğrenciden oluşmaktadır.
Bulgular: Öğrenciler toplam 51 metafor üremişlerdir. Bu metaforların analizi sonucunda 9 kategori belirlenmiştir. Bu çalışmada ‘’kıyamet’’, ‘’ölüm’’, ‘’çaresizlik’’ ve ‘’felaket’’ konusunda çok sayıda metafor üretildiği görülmektedir. En fazla ‘’Yaşamın sonu’’ (f: 31), ‘’Doğa olayı’’ (f: 20), ‘’Umutsuzlukla ilişkili’’ (f:18) ve ‘’Sağlık Durumu’’ (f: 16) kategorilerinde metaforlar üretilmiştir.
Sonuç: Kahramanmaraş Pazarcık ve Elbistan depremlerinin, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon öğrencilerinin zihninde daha fazla olumsuz etki bıraktığı ürettikleri metaforlardan görülmektedir. Depremin etkisi, öğrencilerin eğitim hayatı ve psikososyal durumu üzerinde bir süre daha devam edebileceğinden profesyonel bir ekip kurularak onların desteklenmesi önemlidir. Müfredat programına
özelde ‘deprem’, genelde ise ‘afet’ planında bir ders konulması onların bu süreci daha az etkilenimle atlatabilmeleri açısından katkı sunabilir.
Kaynakça
- Yoosefi Lebni J, Khorami F, Ebadi Fard Azar F, et al. Experiences of rural women with damages resulting from an earthquake in Iran: a qualitative study. BMC Public Health. 2020;20:625.
- Baytiyeh H, Öcal A. High school students’ perceptions of earthquake disaster: A comparative study of Lebanon and Turkey. Int J Disaster Risk Reduct. 2016;18:56-63.
- Yeon DH, Chung JB, Im DH. The effects of earthquake experience on disaster education for children and teens. Int J Environ Res Public Health. 2020;17:5347.
- Yelboga N. Kahramanmaraş depremi özelinde travmatik yas ve sosyal hizmetin yas danişmanliği müdahalesi. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi. 2023;7:97-121.
- Sozen E. The earthquake awareness levels of undergraduate students. J Pedagogical Res. 2019;3:87-101.
- Karakuş U. Depremi yaşamış ve yaşamamış öğrencilerin deprem algılarının, metafor analizi ile incelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi. 2013;18:97- 116.
- Doğan M, Nacaroğlu O, Ablak S. Sivrice depremini yaşamış ortaokul öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algılarının incelenmesi: Malatya ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021;51:384-402.
- Aksoy B. Depremi yaşamış olan 9. sınıf öğrencilerinin “deprem” kavramına yönelik algılarının nitel açıdan incelenmesi. Journal of World of Turks. 2013;5:247-265.
- Özdemir S, Akkaya E. Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2013;2:295-322.
- Yıldız CD, Oztürk ED. Eğitim ve çocuk özelinde Kahramanmaraş depremleri. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi. 2023;6:1649-1664.
- Creswell JW. Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). SAGE Publications; 2007.
- Balcı A. Research in social sciences: Methods, techniques and principles. Ankara: Pegem Academy Publishing; 2015.
- Saban A. Öğretmen adaylarinin öğrenci kavramina ilişkin sahip olduklari zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2009;7:281-326.
- Miles MB, Huberman AM. Qualitative Data Analysis (Trans. Ed. Akbaba Altun S, Ersoy A). Ankara: Pegem Akademi; 2016.
- Arı AG, Arslan K. Ortaokul öğrencilerinin Covid-19’a yönelik metaforik algıları. Electronic Turkish
Studies. 2020;15:503-524.
- Polat S, Apak Ö, Akdağ M. Sınıf öğretmeni adaylarının akademisyen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;14:57-78.
- Karabey T, Aras M. Metaphoric perceptions of emergency aid and disaster management students regarding ''Earthquake'': A case study of Turkey. Int J Caring Sci. 2022;15:1513-1520.
- Kurt E, Gülbahçe A. Van depremini yaşayan öğrencilerin travma sonrası stres bozukluğu düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019;23:957- 972.
- Yılmaz RC, Kocamaz D. Yıkıcı deprem sonrasında erken rehabilitatif müdahaleler ile sakatlık önlenebilir: Kahramanmaraş-Pazarcık depremi sonrası rehabilitasyon çalışanlarına mektup. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care. 2023;17:1-5.
- Demirkaya H. Primary school students' perceptions of earthquake concept and their views on earthquake. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Faculty of Education. 2007;8:68-76.