Many chronic diseases are seen in childhood. Of these
chronic diseases, chronic
kidney disease is of particular importance. Chronic kidney disease (CKD) is defined as irreversible loss of renal function
due to chronic renal or systemic diseases. It is known that children diagnosed
with CKD at an early age experience many social and psychological problems
later in life. Many models are used in nursing practices. One of the most
widely used models is the Life Activities Model. The Nursing Model Based on
Life Activities contributes to the development and implementation of the
nursing process by taking the individual as a whole, finding and solving the
problem and with a holistic and humanistic approach. The life activities were divided
into 12 groups. These; maintaining a safe environment, communication,
breathing, eating and drinking, elimination, washing and dressing, controlling
temperature, mobilisation, working and playing, expressing sexuality, sleeping
and death and dying. In our case, after the data were collected, 12 activities
were evaluated and appropriate interventions were identified and practiced. Risk
of infection, fall risk, social isolation, ineffective childcare process,
nausea, delay in growth and development, risk of electrolyte imbalance, fluid
volume deficiency risk, constipation, oral mucosal membrane deterioration,
hypothermia, fatigue, lack of leisure time activities, home management
disturbance, deterioration in body image, deterioration in sleep pattern, hopelessness
and maladjustment were diagnosed as nursing. It was determined that the
pediatric patient had many problems according to his/her age, such as delayed
development, non-compliance with treatment, communication problems, and changes
in parents' roles.
chronic kidney disease life activities model nurse pediatiric
Çocukluk döneminde birçok kronik
hastalık görülmektedir. Bu
kronik hastalıkların içinde kronik böbrek yetmezliğinin özel bir önemi vardır. Kronik
böbrek yetmezliği (KBY), kronik renal ya da sistemik hastalıklara bağlı böbrek
fonksiyonlarının geri dönüşsüz kaybı olarak tanımlanmaktadır. Erken yaşlarda
KBY tanısı alan çocukların yaşamın ilerleyen dönemlerinde sosyal ve psikolojik
birçok problem yaşadığı bilinmektedir. Hemşirelik uygulamalarında da birçok
model kullanılmaktadır. Bunlardan kullanımı yaygın olan modellerden biri Yaşam
Aktiviteleri Modelidir. Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modeli bireyi
bir bütün olarak almayı, sorunu belirleyip çözmeyi bulmada ve holistik ve
humanistik yaklaşımla, hemşirelik sürecinin geliştirilmesine ve uygulamasına
katkı sağlamaktadır. Aktiviteleri 12 gruba ayırmıştır. Bunlar; hastanın ve
çevresinin güvenliğini sağlama sürdürme, iletişim, solunum, yeme-içme
aktivitesi, boşaltım aktivitesi, kişisel hijyen ve giyim, beden ısısının
kontrolü, hareket, çalışma ve boş vakitlerini değerlendirme, cinselliğini ifade
etme, uyku ve ölümdür. Olgumuzda veriler toplandıktan sonra 12 aktivite
değerlendirilip uygun girişimler belirlenip uygulanmıştır. Enfeksiyon riski,
düşme riski, sosyal izolasyon, etkisiz çocuk bakımı süreci, bulantı, büyüme ve
gelişmede gecikme, elektrolit dengesinde bozulma riski, sıvı volüm eksikliği
riski, konstipasyon, oral mukoz membranda bozulma, hipotermi, yorgunluk, boş
vakitlerini geçirme aktivitelerinde yetersizlik, ev yönetiminde bozulma, beden
imajında bozulma, uyku örüntüsünde bozulma, umutsuzluk ve uyumsuzluk hemşirelik
tanıları konulmuştur. Çocuk hastada yaşıtlarına
göre gelişiminin geri olması, tedaviye uyumsuzluk göstermesi, iletişim sorunu
yaşaması, ebeveynlerin rollerinde değişiklik gibi birçok problem yaşadığını
belirlenmiştir.
çocuk hemşire kronik böbrek yetmezliği model yaşam aktiviteleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Olgu sunumu |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.