Amaç: Araştırma hemşirelik öğrencilerinin mesleki değerleri ile hemşirelik tanılarını algılamaları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapıldı.
Gereç Yöntem: Tanımlayıcı türde yapılan araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin hemşirelik fakültesinde öğrenim gören 282 öğrenci oluşturdu. Etik kurul onayı, kurum izni ve bireysel onam alınan bu çalışmada veriler; Sosyo-Demografik Özellikler Bilgi Formu, Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği (HMDÖ) ve Hemşirelik Tanılarını Algılama Ölçeği (HTAÖ) ile toplandı. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Student T Testi, Mann-Whitney U Testi, Kruskal Wallis Testi ve Pearson korelasyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %72.4’ünün 21 yaş ve altında olduğu, %25.2’sinin üçüncü sınıfta öğrenim gördüğü, %72’sinin hemşirelik mesleğini isteyerek seçtiği, %96.1’inin hemşirelik sürecinin gerekliliğine inandığı ve en fazla zorluğu %27.3’lük oranla tanılama basamağında yaşadıkları belirlendi. Öğrencilerin “Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği” puan ortalamaları yüksek düzeyde (100.99±17.86), “Hemşirelik Tanılarını Algılama Ölçeği” puan ortalamaları orta düzeyde (2.39±0.34) bulundu. HTAÖ puan ortalaması ile mesleği isteyerek seçme ve zorluk yaşanan aşama değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görüldü (p<0.05). Öğrencilerin HMDÖ ile HTAÖ puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak pozitif yönde ileri düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlendi (p<0.001).
Sonuç: Bu çalışmaya göre, hemşirelik öğrencilerin mesleki değerleri arttıkça hemşirelik tanılarını algılama düzeyi artmaktadır. Ayrıca mesleği isteyerek seçen, hemşirelik sürecinin gerekliliğine inanan ve planlama, değerlendirme basamaklarında sorun yaşayan öğrencilerde hemşirelik tanılarını algılama daha düşük bulundu.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ekim 2020 |
Kabul Tarihi | 1 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.