Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaverse ve Hemşirelik Eğitimi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 3, 442 - 451, 25.12.2023

Öz

Gelişen dünyada teknolojik ilerlemeler eğitimde sanal sistemlerin kullanımına imkân tanımaktadır. Teknolojinin anahtar kelimelerden biri olan sanal sistemler, 1990'larda bilgisayar iletişimi, 2000'lerde web, 2010'larda mobil ve 2020'lerde “metaverse” olarak ifade edilmektedir. Genel olarak metaverse, insanların fiziksel harekete ihtiyaç duymaksızın, bulundukları yerden ayrılmadan çeşitli sanal gerçeklik cihazları kullanarak deneyimleyebildikleri bilişsel bir evren olarak ifade edilmektedir. Metaverse uygulamaları; sanal gerçeklik, arttırılmış gerçeklik ve karma gerçeklik olarak ele alınmaktadır. Hayatın her alanında yer alan metaverse uygulamaları hemşirelik eğitiminde de yoğun olarak kullanılmaktadır. Hemşirelikte metaverse teknolojisi sayesinde az maliyetli, etkin zaman yönetimli dijital ortamda verilen dersler ile öğrencilerin karmaşık vaka çözümleri ve zor beceri konularını anlamasını sağlamaktadır. Bu uygulamalar prosedürel beceri geliştirme, eğitim hızı, kalıcılığı ve öğrenci memnuniyeti, akademik başarı motivasyonu açısından önemli katkılar sağlamaktadır. Ayrıca hemşirelik öğrencilerinin ekip içi etkileşim, kültürel duyarlılık, ahlaki cesaret ve öz denetim konularında bireysel gelişimlerini de arttırmaktadır. Güncel literatür incelendiğinde mesleki uygulamaların öğreniminde metaverse uygulamalarının öğrenmeyi kolaylaştırma, mesleği kabullenme ve eğitim memnuniyetlerini arttıracağı için kullanımı önem arz etmektedir. Hemşirelik eğitiminde bu uygulamalarının yaygınlaştırılması için öğretim elemanlarını ve öğrencilerini kapsayan uygulamaların kullanımına yönelik eğitimlerin verilmesi, klinik vakalarda rehberlik yönteminin kullanılması önerilmektedir. Bu yeni eğitim tekniklerinin mesleki eğitime entegre edilmesi için geniş popülasyonlarda proje ve karma araştırmaların yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Castellanos, A., & Pérez, C. (2017). New challenge in education: enhancing student’s knowledge through augmented reality. Augmented reality, 273.
  • Damar, M. (2021). Metaverse ve Eğitim Teknolojisi. (Eğitimde Dijitalleşme ve Yeni Yaklaşımlar Edt. Talan, Tarık 1 Basım), 169-193.
  • İçten, T., Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology, 5(2), 111-136.
  • Lee, J. Y. (2021). A study on metaverse hype for sustainable growth. International Journal of Advanced Smart Convergence, 10(3).
  • Özdemir, M. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile öğrenmeye yönelik deneysel çalışmalar: sistematik bir inceleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 609-632.
  • ICN (2002). Uluslararası Hemşireler Konseyi (ICN) Hemşirelik ve Hemşire Tanımları. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK543825/box/ch12.FPar1/?report=objectonly. Erişim Tarihi: 20.05.2022
  • Peddie, J. (2017). Augmented reality: Where we will all live: Springer.
  • Stephenson, N. (2003). Snow crash: A novel: Spectra.
  • ThinkTech, S. (2022). Metaverse: Fırsatlar ve tehditler. Retrieved from https://thinktech.stm.com.tr/uploads//docs/1644839868_stmmetaversefirsatlarvetehditler.pdf?v=1647388800028. Erişim Tarihi: 20.05.2022
  • Türk, G. D., & Darı, A. B. (2022). Metaversede bireyin toplumsallaşma süreci. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 277-297.
  • Vyas, D. (2015). Increasing student engagement using Augmented Reality. The Journal of Educational Innovation, Partnership and Change, 1(2).
  • Çelik, R. (2022). Metaverse Nedir? Kavramsal Değerlendirme ve Genel Bakış. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 08 (01), 67-74.
  • Salmon, G. (2019). May the fourth be with you: Creating Education 4.0. Journal of Learning for Development, 6(2), 95-115. Slater, M., & Sanchez-Vives, M. V. (2016). Enhancing our lives with immersive virtual reality. Frontiers in Robotics and AI, 3, 74.
  • Cipresso, P., Giglioli, IAC, Raya, MA ve Riva, G. (2018). Sanal ve artırılmış gerçeklik araştırmasının geçmişi, bugünü ve geleceği: Literatürün ağ ve küme analizi. Psikolojide Sınırlar, 2086.
  • Şekerci, C. (2017). Sanal gerçeklik kavramının tarihçesi. Journal of International Social Research, 10(54).
  • Doğan, D., Erol, T. & Mendi, A. F. (2021). Sağlık Alanında Karma Gerçeklik. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (29), 11-18 İpek, A. R. (2020). Artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik ve karma gerçeklik kavramlarında isimlendirme ve tanımlandırma sorunları. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 9(71), 1061-1072.
  • Slater, M., Gonzalez-Liencres, C., Haggard, P., Vinkers, C., Gregory-Clarke, R., Jelley, S., ... & Silver, J. (2020). Sanal ve artırılmış gerçeklikte gerçekçiliğin etiği. Sanal Gerçeklikte Sınırlar, 1(1), 1-13.
  • Christopoulos, A., Mystakidis, S. Pellas, N. & Laakso, M. (2021). ARLEAN: An Augmented Reality Learning Analytics Ethical Framework. Computers, 10(8), 92-108.
  • Barnard, A., & Gerber, R. (1999). Understanding technology in contemporary surgical nursing: a phenomenographic examination. Nursing Inquiry, 6(3), 157-166.
  • Erdem, H., Sarı, D. (2018). Sanal gerçeklik devrimi: Hemşirelik eğitiminde değişen teknoloji. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 34 (1), 109-117.
  • Sarıkoç, G. (2016). Sağlık Çalışanlarının Eğitiminde Sanal Gerçekliğin Kullanımı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 13(1), 11-15. Şahiner, N. C., Türkmen, A. S., & Kuğuoğlu, S. (2017). Ülkemizde çocuk hemşireliği eğitiminde simülasyon nerede. Turkiye Klinikleri J Pediatr Nurs-Special Topics, 3(1), 39-43.
  • Wiecha, J., Heyden, R., Sternthal, E., & Merialdi, M. (2010). Sanal bir dünyada öğrenme: tıp eğitimi için ikinci yaşamı kullanma deneyimi. Tıbbi İnternet Araştırması Dergisi, 12 (1), e1337.
  • Bayram, Ş. B., & Çalışkan, N. (2019). Using a game-based virtual reality application in psychomotor skills acquisition: An experience sharing Oyun tabanlı sanal gerçeklik uygulamasının psikomotor beceri öğretiminde kullanımı: Bir deneyim paylaşımı. Journal of Human Sciences, 16(1), 155-163.
  • Öztürk, D. ve Dinç, L. (2014). Web tabanlı eğitimin hemşirelik öğrencilerinin üriner kateterizasyon bilgi ve becerilerine etkisi. Günümüzde hemşirelik eğitimi, 34 (5), 802-808.
  • Jung EY, Park DK, Lee YH, Jo HS, Lim YS, Park RW. Evaluation of Practical Exercises Using an Intravenous Simulator Incorporating Virtual Reality and Haptics Device Technologies. Nurse Education Today 2012; 32(4): 458-463.
  • Boada, I., Rodriguez-Benitez, A. Garcia-Gonzalez, J.M., Olivet, J., Carreras, V. & Sbert, M. (2015). Using a serious game to complement CPR instruction in a nurse faculty. Computer Methods and Programs in Biomedicine, 122(2):282-291.
  • Tan, AJQ, Lee, CCS, Lin, PY, Cooper, S., Lau, LST, Chua, WL ve Liaw, SY (2017). Kan transfüzyonunun güvenli bir şekilde uygulanması için ciddi bir oyunun etkinliğini tasarlama ve değerlendirme: Randomize kontrollü bir çalışma. Nurse Education Today, 55, 38-44.
  • İsmailoğlu EG, Zaybak A. Comparison Of The Effectiveness Of A Virtual Simulator With A Plastic Arm Model İn Teaching Intravenous Catheter Insertion Skills. Comput Inform Nurs 2018;36(2): 98-105.
  • Padilha, JM, Machado, PP, Ribeiro, A., Ramos, J., & Costa, P. (2019). Hemşirelik eğitiminde klinik sanal simülasyon: Randomize kontrollü çalışma. Tıbbi İnternet Araştırması Dergisi, 21 (3), e11529.
  • Chang, C. Y., Sung, H. Y., Guo, J. L., Chang, B. Y., & Kuo, F. R. (2022). Effects of spherical video-based virtual reality on nursing students’ learning performance in childbirth education training. Interactive Learning Environments, 30(3), 400-416.
  • Chan, P., Van Gerven, T., Dubois, J. L., & Bernaerts, K. (2021). Virtual chemical laboratories: A systematic literature review of research, technologies and instructional design. Computers and Education Open, 2, 100053.
  • Logishetty, K., Rudran, B., & Cobb, J. P. (2019). Virtual reality training improves trainee performance in total hip arthroplasty: A randomized controlled trial. The bone & joint journal, 101(12), 1585-1592.
  • Gündoğdu, H., & Dikmen, Y. (2017). Hemşirelik eğitiminde simülasyon: Sanal gerçeklik ve haptik sistemler. Journal of Human Rhythm, 3(4), 173-176.
  • Girvan, C. (2018). What is a virtual world? Definition and classification. Educational Technology Research and Development, 66(5), 1087-1100.
  • Dionisio, J. D. N., III, W. G. B., & Gilbert, R. (2013). 3D virtual worlds and the metaverse: Current status and future possibilities. ACM Computing Surveys (CSUR), 45(3), 1-38.
  • Şekerci, C. (2017). Sanal gerçekliğin iç mekan tasariminda kullanimi The use of virtual reality in the interior design. The Journal of International Social Research, 10(51), 1356-1362.
  • Won As, Baıley J, Baılenson J, Tataru C, Yoon Ia, Golıanu B. Immersive virtual reality for pediatric pain. Children (Basel). 2017; 234(7): 52. doi:10.3390/children4070052
  • Özer, Ö., & Yöntem, M. K. (2019). Sosyal anksiyeteye müdahalede teknolojik bir araç: Sanal gerçeklik. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 10(4), 296-301.
  • Bayram ŞB, Çalışkan N. Hemşirelikte Psikomotor Beceri Öğretiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım: Sanal Gerçeklik Uygulamaları. J Educ Res Nurs. 2021; 18(3): 356–362.

Metaverse and Nursing Education

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 3, 442 - 451, 25.12.2023

Öz

Technological advances in the developing world allow the use of virtual systems in education. Virtual systems, one of the keywords of technology, are expressed as computer communication in the 1990s, web in the 2000s, mobile in the 2010s and "metaverse" in the 2020s. In general, the metaverse is expressed as a cognitive universe that people can experience using various virtual reality devices without the need for physical movement, without leaving their place. Metaverse applications; virtual reality, augmented reality and mixed reality. Metaverse applications in all areas of life are also used extensively in nursing education. Thanks to the metaverse technology in nursing, the lessons given in a low-cost, effective time-managed digital environment enable students to understand complex case solutions and difficult skill issues. These applications provide important contributions in terms of procedural skill development, training speed, permanence and student satisfaction, and academic success motivation. It also increases the individual development of nursing students in team interaction, cultural sensitivity, moral courage and self-control. When the current literature is examined, the use of metaverse applications in the learning of professional practices is important as it will facilitate learning, accept the profession and increase education satisfaction. In order to disseminate these practices in nursing education, it is recommended to provide training on the use of practices involving teaching staff and students and to use the guidance method in clinical cases. To integrate these new training techniques into vocational education, it is recommended to carry out projects and mixed studies in large populations.

Kaynakça

  • Castellanos, A., & Pérez, C. (2017). New challenge in education: enhancing student’s knowledge through augmented reality. Augmented reality, 273.
  • Damar, M. (2021). Metaverse ve Eğitim Teknolojisi. (Eğitimde Dijitalleşme ve Yeni Yaklaşımlar Edt. Talan, Tarık 1 Basım), 169-193.
  • İçten, T., Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology, 5(2), 111-136.
  • Lee, J. Y. (2021). A study on metaverse hype for sustainable growth. International Journal of Advanced Smart Convergence, 10(3).
  • Özdemir, M. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile öğrenmeye yönelik deneysel çalışmalar: sistematik bir inceleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 609-632.
  • ICN (2002). Uluslararası Hemşireler Konseyi (ICN) Hemşirelik ve Hemşire Tanımları. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK543825/box/ch12.FPar1/?report=objectonly. Erişim Tarihi: 20.05.2022
  • Peddie, J. (2017). Augmented reality: Where we will all live: Springer.
  • Stephenson, N. (2003). Snow crash: A novel: Spectra.
  • ThinkTech, S. (2022). Metaverse: Fırsatlar ve tehditler. Retrieved from https://thinktech.stm.com.tr/uploads//docs/1644839868_stmmetaversefirsatlarvetehditler.pdf?v=1647388800028. Erişim Tarihi: 20.05.2022
  • Türk, G. D., & Darı, A. B. (2022). Metaversede bireyin toplumsallaşma süreci. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 277-297.
  • Vyas, D. (2015). Increasing student engagement using Augmented Reality. The Journal of Educational Innovation, Partnership and Change, 1(2).
  • Çelik, R. (2022). Metaverse Nedir? Kavramsal Değerlendirme ve Genel Bakış. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 08 (01), 67-74.
  • Salmon, G. (2019). May the fourth be with you: Creating Education 4.0. Journal of Learning for Development, 6(2), 95-115. Slater, M., & Sanchez-Vives, M. V. (2016). Enhancing our lives with immersive virtual reality. Frontiers in Robotics and AI, 3, 74.
  • Cipresso, P., Giglioli, IAC, Raya, MA ve Riva, G. (2018). Sanal ve artırılmış gerçeklik araştırmasının geçmişi, bugünü ve geleceği: Literatürün ağ ve küme analizi. Psikolojide Sınırlar, 2086.
  • Şekerci, C. (2017). Sanal gerçeklik kavramının tarihçesi. Journal of International Social Research, 10(54).
  • Doğan, D., Erol, T. & Mendi, A. F. (2021). Sağlık Alanında Karma Gerçeklik. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (29), 11-18 İpek, A. R. (2020). Artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik ve karma gerçeklik kavramlarında isimlendirme ve tanımlandırma sorunları. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 9(71), 1061-1072.
  • Slater, M., Gonzalez-Liencres, C., Haggard, P., Vinkers, C., Gregory-Clarke, R., Jelley, S., ... & Silver, J. (2020). Sanal ve artırılmış gerçeklikte gerçekçiliğin etiği. Sanal Gerçeklikte Sınırlar, 1(1), 1-13.
  • Christopoulos, A., Mystakidis, S. Pellas, N. & Laakso, M. (2021). ARLEAN: An Augmented Reality Learning Analytics Ethical Framework. Computers, 10(8), 92-108.
  • Barnard, A., & Gerber, R. (1999). Understanding technology in contemporary surgical nursing: a phenomenographic examination. Nursing Inquiry, 6(3), 157-166.
  • Erdem, H., Sarı, D. (2018). Sanal gerçeklik devrimi: Hemşirelik eğitiminde değişen teknoloji. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 34 (1), 109-117.
  • Sarıkoç, G. (2016). Sağlık Çalışanlarının Eğitiminde Sanal Gerçekliğin Kullanımı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 13(1), 11-15. Şahiner, N. C., Türkmen, A. S., & Kuğuoğlu, S. (2017). Ülkemizde çocuk hemşireliği eğitiminde simülasyon nerede. Turkiye Klinikleri J Pediatr Nurs-Special Topics, 3(1), 39-43.
  • Wiecha, J., Heyden, R., Sternthal, E., & Merialdi, M. (2010). Sanal bir dünyada öğrenme: tıp eğitimi için ikinci yaşamı kullanma deneyimi. Tıbbi İnternet Araştırması Dergisi, 12 (1), e1337.
  • Bayram, Ş. B., & Çalışkan, N. (2019). Using a game-based virtual reality application in psychomotor skills acquisition: An experience sharing Oyun tabanlı sanal gerçeklik uygulamasının psikomotor beceri öğretiminde kullanımı: Bir deneyim paylaşımı. Journal of Human Sciences, 16(1), 155-163.
  • Öztürk, D. ve Dinç, L. (2014). Web tabanlı eğitimin hemşirelik öğrencilerinin üriner kateterizasyon bilgi ve becerilerine etkisi. Günümüzde hemşirelik eğitimi, 34 (5), 802-808.
  • Jung EY, Park DK, Lee YH, Jo HS, Lim YS, Park RW. Evaluation of Practical Exercises Using an Intravenous Simulator Incorporating Virtual Reality and Haptics Device Technologies. Nurse Education Today 2012; 32(4): 458-463.
  • Boada, I., Rodriguez-Benitez, A. Garcia-Gonzalez, J.M., Olivet, J., Carreras, V. & Sbert, M. (2015). Using a serious game to complement CPR instruction in a nurse faculty. Computer Methods and Programs in Biomedicine, 122(2):282-291.
  • Tan, AJQ, Lee, CCS, Lin, PY, Cooper, S., Lau, LST, Chua, WL ve Liaw, SY (2017). Kan transfüzyonunun güvenli bir şekilde uygulanması için ciddi bir oyunun etkinliğini tasarlama ve değerlendirme: Randomize kontrollü bir çalışma. Nurse Education Today, 55, 38-44.
  • İsmailoğlu EG, Zaybak A. Comparison Of The Effectiveness Of A Virtual Simulator With A Plastic Arm Model İn Teaching Intravenous Catheter Insertion Skills. Comput Inform Nurs 2018;36(2): 98-105.
  • Padilha, JM, Machado, PP, Ribeiro, A., Ramos, J., & Costa, P. (2019). Hemşirelik eğitiminde klinik sanal simülasyon: Randomize kontrollü çalışma. Tıbbi İnternet Araştırması Dergisi, 21 (3), e11529.
  • Chang, C. Y., Sung, H. Y., Guo, J. L., Chang, B. Y., & Kuo, F. R. (2022). Effects of spherical video-based virtual reality on nursing students’ learning performance in childbirth education training. Interactive Learning Environments, 30(3), 400-416.
  • Chan, P., Van Gerven, T., Dubois, J. L., & Bernaerts, K. (2021). Virtual chemical laboratories: A systematic literature review of research, technologies and instructional design. Computers and Education Open, 2, 100053.
  • Logishetty, K., Rudran, B., & Cobb, J. P. (2019). Virtual reality training improves trainee performance in total hip arthroplasty: A randomized controlled trial. The bone & joint journal, 101(12), 1585-1592.
  • Gündoğdu, H., & Dikmen, Y. (2017). Hemşirelik eğitiminde simülasyon: Sanal gerçeklik ve haptik sistemler. Journal of Human Rhythm, 3(4), 173-176.
  • Girvan, C. (2018). What is a virtual world? Definition and classification. Educational Technology Research and Development, 66(5), 1087-1100.
  • Dionisio, J. D. N., III, W. G. B., & Gilbert, R. (2013). 3D virtual worlds and the metaverse: Current status and future possibilities. ACM Computing Surveys (CSUR), 45(3), 1-38.
  • Şekerci, C. (2017). Sanal gerçekliğin iç mekan tasariminda kullanimi The use of virtual reality in the interior design. The Journal of International Social Research, 10(51), 1356-1362.
  • Won As, Baıley J, Baılenson J, Tataru C, Yoon Ia, Golıanu B. Immersive virtual reality for pediatric pain. Children (Basel). 2017; 234(7): 52. doi:10.3390/children4070052
  • Özer, Ö., & Yöntem, M. K. (2019). Sosyal anksiyeteye müdahalede teknolojik bir araç: Sanal gerçeklik. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 10(4), 296-301.
  • Bayram ŞB, Çalışkan N. Hemşirelikte Psikomotor Beceri Öğretiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım: Sanal Gerçeklik Uygulamaları. J Educ Res Nurs. 2021; 18(3): 356–362.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Afife Yurttaş 0000-0002-9297-1706

Tuğçe Kabak 0000-0001-6621-5344

Erken Görünüm Tarihi 23 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 29 Haziran 2022
Kabul Tarihi 10 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yurttaş, A., & Kabak, T. (2023). Metaverse ve Hemşirelik Eğitimi. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 442-451.

                                                                  Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.