Amaç: Sağlık alanındaki öğrencilerde duygusal-davranışsal problemleri ve bunların umutsuzluk, çocukluk çağı travmaları, demografik özellikler ve ayrıca ekrana maruziyet süreleri ile ilişkisini incelemek.
Yöntem: Çalışma kesitsel, tanımlayıcı bir çalışmadır. Sağlık çalışanı adayı öğrencilerde gerçekleştirildi. Veri toplama aracı olarak, sosyodemografik özellikler ve ekran maruziyetini değerlendiren kişisel data formu, Belirti Tarama Listesi (SCL-90), Çocukluk Çağı Travma Ölçeği ve Beck Umutsuzluk Ölçeği kullanıldı. Veriler Number Cruncher Statistical System ile analiz edildi.
Bulgular: Toplam katılımcı sayısı 347 idi. Bunlar arasında; yaklaşık her 10 kişiden birinde (%11.2) psikiyatrik hastalık öyküsü, çoğunluğunda anlamlı düzeyde psikiyatrik belirtiler vardı (0.88±0.63), çoğunluğunda orta (%64.5) veya şiddetli düzeyde (%3.5) umutsuzluk yaşadığı ve %40.3’ünün çocukluk çağı travmasına maruz kaldığı belirlendi. Duygusal-davranışsal problem düzeyinin; cinsiyet (kadınlarda daha fazla), akademik başarı (düşük olanlarda daha fazla), bölümden memnun olma (memnun olmayanlarda daha fazla), ekran maruziyeti süresi (özellikle sosyal medya kullanım süresi 5 saat ve üzerinde kullananlarda daha fazla) ve çocukluk çağında travmaya maruz kalma (maruz kalanlarda daha fazla) ile ilişkili olduğu belirlendi. Umutsuzluk ise cinsiyetten, akademik başarıdan ve sosyal medya kullanımından bağımsız ancak okunan bölümden memnun olma durumu ile ilişkili bulunmuştur.
Sonuç ve Öneriler: Çalışma sonuçları, kadın cinsiyeti, fazla sosyal medya kullanım süresi ve çocukluk çağı travmaları maruziyetinin kötü ruh sağlığı belirteci olduğuna, okunan bölümden memnun olmanın ise iyi ruh sağlığı belirteci olduğunu gösterdi.
Çocukluk Çağı Travması Duygusal ve Davranışsal Problemler Sağlık Alanı Öğrencileri Umutsuzluk Childhood Trauma Emotional and Behavioral Problems Healthcare Students Hopelessness
NO
Purpose: To examine emotional-behavioral problems and their relation with hopelessness, childhood trauma, demographic characteristics and also screen exposure time in health science students.
Method: This study is a cross-sectional, descriptive study. It was carried out on health worker candidate students. The personal data form including sociodemographic features and screen exposure, Symptom Checklist-90, the Childhood Trauma Questionnaire, and the Beck Hopelessness Scale were used as data collection tools. Data analysis was performed using the Number Cruncher Statistical System software.
Results: The total number of participants was 347. Among them; approximately 1 in 10 (11.2%) had history of psychiatric disease, majority had psychiatric symptoms at a significant level (0.88±0.63), majority had experienced a moderate (64.5%) or severe (3.5%) levels of hopelessness, and 40.3% reported that they had been exposed to a childhood trauma. The level of emotional-behavioral problems was determined to be related to gender (greater in females), academic success (greater in those with low success), satisfaction with the department (greater in those who were dissatisfied), screen exposure time (especially social media usage greater in those with ≥5 hours/day use), and exposure to childhood trauma (greater in those with exposure). Hopelessness was found to be independent of gender, academic success, and social media use, but was correlated to satisfaction with the educational department.
Conclusions and Suggestions: Study results indicated that while the female gender, greater social media use and childhood trauma exposure were associated with poor mental health, satisfaction with the educational department was a protective factor for good mental health.
Çocukluk Çağı Travması Duygusal ve Davranışsal Problemler Sağlık Alanı Öğrencileri Umutsuzluk Childhood Trauma Emotional and Behavioral Problems Healthcare Students Hopelessness
NO
NO
We are grateful for the contributions from all the participants.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | NO |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 3 |
Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.