Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kalite İyileştirilmesi Çalışmalarında Hasta Katılımının Önemi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 16 - 21, 28.12.2018

Öz

Hasta ve çalışan güvenliği problemlerinin ön plana çıktığı günümüz dünyasında, sağlık kurumları için kalite iyileştirme çalışmaları zorunluluk haline gelmiştir. Sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirme faaliyetlerinde, yönetim ve çalışanların yanı sıra hasta ve yakınlarının katılımı da önem arz etmektedir. Doğru ve güvenilir bir hizmet almanın yolu hastanın sürece daha fazla katılmasını ve katkı vermesini gerektirmektedir. Sağlık hizmetlerinde hasta ve hasta yakınlarının katılımı, hastaların kendi sağlık bakımları üzerinde olduğu gibi, yönetim-organizasyon sürecinde ve politika geliştirme düzeyinde de olabilmektedir.  

Sağlık kuruluşları ve sistemleri, hizmet kalitelerini geliştirmek için deneyim sahibi hastaların neler söylediklerini dinlemeleri gerekmektedir. Hasta ve toplumun hem bakım hem de tedaviye ilişkin görüşleri, hastalıklarla nasıl yaşandıkları ve nasıl başa çıktıkları, ihtiyaç duydukları hizmetlere nasıl eriştikleri ve karşılaştıkları güçlükler, aldıkları tedavi ile ilgili neyin iyi neyin kötü olduğuna dair net bir anlayışı göstermektedir. Hastaların kaliteli bir bakım alabilmeleri ve tıbbi hatalara maruz kalmamaları, sağlıkla ilgili bilgileri etkin bir şekilde değerlendirebilme ve kullanabilme becerilerine bağlıdır.

Kaynakça

  • Carman, K., Dardess, P., Maurer, M., Sofaer, S., Adams , K., Bechtel, C., & Sweeney, J. (2013). Patient and family engagement: a framework for understanding the elements and developing interventions and policies. Health Affairs, 32(2), 223-31.
  • Donabedian, A. (1990). The Seven Pillars of Quality. Archive of Pathology Laboratory Medicine(114), 11158.
  • Hibbard, J., Peters, E., Slovic, P., & Tusler, M. (2005). Can patients be part of the solution? Views on their role in preventing medical errors. Medical Care Research and Review, 62(5), 601-16.
  • http://denetim.saglik.gov.tr/ http://www.turkak.org.tr/TURKAKSITE/AkreditasyonAkreditasyonNedir.aspx
  • http://kalite.saglik.gov.tr/ (SKS-Hastane, Versiyon-5; Revizyon-01)
  • http://www.tuseb.gov.tr/ Joint Commision Internatoinal (JCI). (2017). JCI Hastane Akreditasyon Standartları-5'inci Edisyon. Ekim 25, 2018 tarihinde http://www.jointcommissioninternational.org ı
  • Kayral, İ.H. (2018) “Dünya'da ve Türkiye'de Sağlık Hizmetleri Akreditasyonu”,
  • Kickbush, L., Pelikan, J., Apfel, F., & Tsouros, A. (2013). Health literacy: The solid Facts. WHO Regional Office for Europe.
  • Kohn, L., Corrigan, J., & Donaldson, M. (1999). To Err Is Human: Building a Safer Health System. Washington DC: Institute of Medicine.
  • Mollo, V., Pernet, A., Moutel, G., Duchange, N., & Giraud, P. (2011). Can or must the patient participate to risk management in radiotherapy? Cancer/Radiothérapie, 15, 176-181.
  • Nehring , V., & Geach, B. (1973). Patient's Evaluation of their Care: Why They Don't Complain. Nursing Outlook, 21(5), 317-21.
  • Sağlık Bakanlığı. (2003). Sağlıkta Dönüşüm. Ankara: Sağlık Bakanlığı.
  • Sağlık Bakanlığı. (2017). Sağlıkta Akreditasyon Standartları Hastane Seti (v.2.0/2017). Ankara: Pozitif Matbaa. Ekim 25, 2018 tarihinde https://akreditasyon.saglik.gov.tr/yuklemeler/sas_hastane_seti_v2_0_2017.pdf adresinden alındı
  • Sağlık Bakanlığı. (2018, Ekim 25). e-nabız Kişisel Sağlık Sistemi. https://enabiz.gov.tr/ adresinden alındı
  • Sale, D. (2005). Understanding Clinical Governance and Quality Assurance. Newyork: Palgrave Macmillan.
  • Scrivens, E. (2005). Quality, risk and control in health care. New York: Open University Press.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tunçay Palteki

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Palteki, T. (2018). Kalite İyileştirilmesi Çalışmalarında Hasta Katılımının Önemi. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, 1(2), 16-21.
AMA Palteki T. Kalite İyileştirilmesi Çalışmalarında Hasta Katılımının Önemi. SKAD. Aralık 2018;1(2):16-21.
Chicago Palteki, Tunçay. “Kalite İyileştirilmesi Çalışmalarında Hasta Katılımının Önemi”. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi 1, sy. 2 (Aralık 2018): 16-21.
EndNote Palteki T (01 Aralık 2018) Kalite İyileştirilmesi Çalışmalarında Hasta Katılımının Önemi. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 1 2 16–21.
IEEE T. Palteki, “Kalite İyileştirilmesi Çalışmalarında Hasta Katılımının Önemi”, SKAD, c. 1, sy. 2, ss. 16–21, 2018.
ISNAD Palteki, Tunçay. “Kalite İyileştirilmesi Çalışmalarında Hasta Katılımının Önemi”. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 1/2 (Aralık 2018), 16-21.
JAMA Palteki T. Kalite İyileştirilmesi Çalışmalarında Hasta Katılımının Önemi. SKAD. 2018;1:16–21.
MLA Palteki, Tunçay. “Kalite İyileştirilmesi Çalışmalarında Hasta Katılımının Önemi”. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, c. 1, sy. 2, 2018, ss. 16-21.
Vancouver Palteki T. Kalite İyileştirilmesi Çalışmalarında Hasta Katılımının Önemi. SKAD. 2018;1(2):16-21.


BİLİMSEL VE ETİK SORUMLULUK

Dergimize gönderilen çalışmalarda tüm yazarların akademik-bilimsel olarak doğrudan katkısı olmalıdır. Dergi ile iletişim görevini yapan yazar, tüm yazarlar adına yazının son halinin sorumluluğunu taşır.

Yazar/lar tarafından “İnsan” öğesinin içinde bulunduğu tüm çalışmalarda Helsinki Deklerasyonu Prensipleri’ne uyulduğu ve “Hayvan” öğesi kullanılan çalışmalarda ise Guide for the Care and Use of Laboratory Animals  prensipleri doğrultusunda çalışmalarında hayvan haklarını koruduklarını belirtilmelidir. Olgu sunumlarında hastanın kimliğinin ortaya çıkmasına bakılmaksızın hastalardan “Bilgilendirilmiş Olur” (informed consent) alınmalıdır.

Eğer makalede direkt-indirekt ticari bağlantı veya çalışma için maddi destek veren kurum mevcut ise yazarlar; kullanılan ticari ürün, ilaç, firma vb. ile ticari hiçbir ilişkisinin olmadığını ve varsa nasıl bir ilişkisinin olduğunu (konsültan, diğer anlaşmalar), editöre sunum sayfasında belirtmelidirler.

Makalede “Etik Kurul Onayı” alınması gerekli ise; yazarlar etik kurul izni-onayı aldıklarını beyan etmelidir.