Sokaklardan Olimpiyatlara Olimpiyatlardan Sokaklara: Spor ve Hip-Hop Kültürü Arasındaki İlişki
Yıl 2023,
Cilt: 6 Sayı: 2, 39 - 50, 14.11.2023
Utku Tuna
,
Mertkan Üçüncüoğlu
Öz
Günümüz toplumunda önemli bir yeri bulunan spor, tarih boyunca yaşanan gelişmelerden etkilenerek birçok dönüşüme
uğramıştır. Bu dönüşümlerin sonucu olarak büyük bir endüstri haline gelen sporun içerisinde her geçen gün yeni branşların
ortaya çıktığı görülmektedir. Bu branşlardan bazıları daha önce spor olarak kabul edilmeyen etkinliklerden meydana
gelmektedir. Bu çalışma, ortaya çıktıkları dönemde sportif bir faaliyet olarak görülmeyen etkinliklerin nasıl ve neden birer
spor haline dönüştüğünü ve bununla birlikte spor ve hip-hop kültürü arasındaki ilişkiyi ele almaktadır. Hip-hop kültürünün
unsurları arasında yer alan break dans, kaykay gibi yakın geçmişte olimpik spor olma niteliği kazanan aktiviteler
sportifleştirme kavramının bir sonucu olarak görülmektedir. Sporun kültürel bir olgu olmasının yanı sıra bir endüstri haline
dönüşmesi, onun geleceğinde etkili olan kararların sektörel sürdürülebilirlik odaklı alındığını ortaya koymaktadır. Özellikle
ekonomik büyüme odaklı alınan kararlar neticesinde spor birçok teknolojik ya da kültürel gelişmeden direkt olarak
etkilenmektedir. Bu çalışmada sporun daha geniş kitlelere ulaşmak için hip-hop kültürü ile dolaylı ya da doğrudan olarak
girdiği ilişki ortaya konmuştur.
Kaynakça
- Baade, R. A., & Matheson, V. A. (2016). Going for the gold: The economics of the Olympics. Journal of Economic Perspectives, 30(2), 201-218.
- Bateman, A., ve Bale, J. (2008). Sporting sounds: Relationships between sport and music. Routledge.
- Bateman, A. (2014) Introduction: sport, music, identities, Sport in Society, 17:3, 293-302, DOI: 10.1080/17430437.2013.810422
- Beyaz, R . (2020). Z Kuşağı Tüketicilerin Kişilik Özellikleri Ve Bilinçli Tüketim Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi . Gençlik Araştırmaları Dergisi , 8 (22) , 51-75 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/genclikarastirmalari/issue/59338/776553
- Burton, T. (2020). Link between Hip-Hop and Sports. Erişim Tarihi: 05.05.2023. https://wzip.uakron.edu/link-between-hip-hop-andsports/
- Cabalquinto, J. A. (2020). Effect of Hip Hop on Youth Consumerism. Pepperdine Journal of Communication Research, 8(1), 3.
- Çakır, V. O., ve Korkmaz, S. (2015). Müzik ve hareket bağlamında futbol tezahüratları. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS).
- Çelik, Ç. ve Karabilgin, B. N. (2022). Müziğin Sporcular Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi . Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi , 2 (1) , 38-44.
- Desbordes, M., ve Richelieu, A. (Eds.). (2012). Global sport marketing: Contemporary issues and practice. Routledge.
- Devecioğlu, S. (2020). Spor Sektöründe Yeni Ufuklar. Erişim Tarihi: 05.05.2023. https://www.akademikakil.com/spor-sektorundeyeni-ufuklar/sebahattindevecioglu/
- Erdal, G. (2005). Sporda Performansın Artırılmasında Müziğin Etkisi, 4. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu, 10(11).
- Fuse Marketing (2019). Olympic Facelift Youth Sports. Erişim Tarihi: 05.05.2023. https://www.fusemarketing.com/thoughtleadership/olympic-facelift-youth-sports/
- Gosa, T. L. (2015). The fifth element: Knowledge. The Cambridge companion to hip-hop, 56-70.
- Gratton, C., ve Taylor, P. (2000). Economics of sport and recreation. London: E & FN Spon.
- Gümüş, N. (2020). Z Kuşağı tüketicilerin satın alma karar tarzlarının incelenmesi. Journal of Yaşar University,