Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Kalıtım Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi

Yıl 2022, , 37 - 52, 30.06.2022
https://doi.org/10.47156/jide.1120311

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin kalıtımla ilgili kavram yanılgılarını çeşitli değişkenler (sınıf düzeyi, cinsiyet, anne eğitimi, baba eğitimi) açısından incelemektir. Bu çalışmada genel tarama modelinin bir alt türü olan betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Ankara İli Keçiören İlçesi Aşık Veysel Ortaokulunda 6, 7, 8. sınıflara devam eden 361 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubu uygun bir seçim yöntemi kullanılarak seçilmiştir.Veri toplama aracı olarak Ünlü (2015) tarafından geliştirilen çoktan seçmeli kalıtım konusu kavram yanılgısı testi kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan kavram yanılgısı testi ile nicel veriler toplanmıştır. SPSS 21 istatistik analiz programı verileri analiz etmek için kullanılmıştır. Öğrencilerin kavram yanılgısı testine verdikleri cevapların genel dağılımını belirlemek için betimsel istatistik teknikleri kullanılmıştır. Test puanlarının merkezi eğilim (ortalama, mod ve medyan) ve merkezi dağılım (varyans, çarpıklık, standart sapma ve basıklık) değerleri rapor edilmiştir. Farklı gruplardaki öğrencilerin puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir fark olup olmadığını tespit etmek için parametrik analiz tekniklerinden bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin sınıf düzeylerine göre kavram yanılgıları farklılık göstermektedir.Araştırma sonucunda öğrencilerin kavram yanılgıları testinden aldıkları ortalama puanlar arasında 8. sınıflar lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırmanın bir diğer bulgusu da öğrencilerin kalıtım algılarının cinsiyete göre farklılık göstermesidir. Verilen analizden elde edilen sonuçlar, kız öğrenciler ile erkek öğrenciler arasında kız öğrenciler lehine anlamlı bir fark olduğunu ortaya koymuştur.Annesinin eğitim düzeyi ortaokul ve üzeri olan öğrencilerin kavram yanılgılarının farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca babasının eğitim düzeyi ilkokul ve altı olan ve babasının eğitim düzeyi ortaokul ve üstü olan öğrencilerin kavram yanılgılarının farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

GAZİ ÜNİVERSİTESİ

Teşekkür

Çalışma sürecinde desteklerini esirgemeyen Prof Dr. Ömer Saylar'a ve Doç. Dr.Ezgi GÜVEN YILDIRIM'a sonsuz teşekkürlerimi iletirim.

Kaynakça

  • Büyükkol Köse, E. (2019). Kalıtım konusuyla ilgili karekod destekli eğitim materyali tasarlama. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., & Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2015). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem.
  • Riche, R. D. (2000). Strategies for Assisting Students Overcome Their Misconceptions in High School Physics. Memorial University of Newfoundland Education,6390.

Identifying the Misconceptions of Secondary School 6th, 7th and 8th Grade Students about Heredity

Yıl 2022, , 37 - 52, 30.06.2022
https://doi.org/10.47156/jide.1120311

Öz

The purpose of this study is to investigate secondary school students' misconceptions about heredity in terms of various variables (grade level, gender, mother's education father's education,). The descriptive survey model, a subtype of the general survey model, was used in this study. The study group consists of 361 students, who attended to 6th, 7th, 8th grades at a Secondary School in Keçiören District of Ankara Province in the 2021-2022 academic year. The study group was chosen using a suitable selection method. The misconseption test was used as the data collection tool on the subject. SPSS 21 statistical analysis program was used in the analysis of the data. Descriptive statistics techniques were used to determine the general distribution of students' answers to the misconception test. Central tendency (mean, mode, and median) and central distribution (variance, skewness, standard deviation, and kurtosis) values of test scores are reported. In order to determine whether there is a statistically significant difference between the mean scores of students in different groups, t-test for samples independent of parametric analysis techniques and one-way analysis of variance (ANOVA) were used. According to the findings of the study, pupils' misconceptions differ depending on their grade level. As a consequence of the research, a significant difference in average student scores on the misconceptions test is discovered in favour of 8th graders. Another finding of the research is that students' perceptions of heredity varies by gender. The results obtained from the given analysis have revealed that there is a significant difference between female students and male students in favour of female students.It has been concluded that the misconceptions of the students whose education level is secondary school and above do not differ. In addition, it was concluded that the misconceptions of students whose father's education level was primary school or below and whose father's education level was secondary school and above did not differ.

Kaynakça

  • Büyükkol Köse, E. (2019). Kalıtım konusuyla ilgili karekod destekli eğitim materyali tasarlama. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., & Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2015). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem.
  • Riche, R. D. (2000). Strategies for Assisting Students Overcome Their Misconceptions in High School Physics. Memorial University of Newfoundland Education,6390.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fidan Kartal 0000-0001-9070-9117

Ömer Saylar 0000-0002-6837-2981

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kartal, F., & Saylar, Ö. (2022). Ortaokul 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Kalıtım Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. Journal of Individual Differences in Education, 4(1), 37-52. https://doi.org/10.47156/jide.1120311