Erken çocukluk dönemi, bireyin yaşantısında en büyük önemi taşıyan evrelerden biridir. Yapıcı’ya göre, bu dönem boyunca, çocuğun bilişsel, dilsel, sosyal, duygusal ve akademik gelişiminin temelleri atılır. Aynı zamanda, çocukların dil gelişimi açısından farklı ortamların etkisi büyük bir rol oynamaktadır. Bireyin dış dünyayla etkileşimini sağlayan bir araç olan dilin gelişimi diğer gelişim alanlarına da bağlı olarak gelişir (Yapıcı, 2009; akt. Arıcı,2016). Erken çocukluk dönemi, bireylerin dil gelişimlerinin başladığı ve büyük ölçüde geliştiği bir dönemdir. Bireyin bu döneme kadar dil gelişiminde etkili olan faktörler, gelecek hayatı için de büyük önem taşımaktadır(Kol, 2011). Bu dönemin incelenmesi, alanyazındaki gelişmelerin belirtilmesi amacıyla, bu derleme çalışmasında, erken çocuklukta dil gelişimi ile ilgili ülkemizde 2009-2020 yılları arasında yazılmış olan çalışmalar sistematik bir derleme çalışmasıyla bir araya getirilmiştir. Alanyazın incelenmesi kapsamında incelenen çalışmalara göre, erken çocukluk dönemindeki bireylerin dil gelişimlerinin, oldukça kompleks bir şekilde ve birden çok faktörün etkisiyle meydana geldiği ortaya çıkmıştır. Çocuğun dil gelişimini etkileyen iç faktörlerin, genetik miras; ailede bulunan dil becerileri ve doğum öncesi anne karnındaki etkileşimler ile yakından ilgili olduğu görülmüştür. Öte yandan, çocuğun dil gelişiminde etkili olan dış faktörlerin, bireye sunulan işitsel girdi, aile ortamında dilin kullanımı, ebeveynlerin eğitim düzeyleri, ebeveynlik becerileri ile ilişkili olduğu ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1 |