Eğitimin çatısında sosyalleşen bireyler seçtikleri veya etkilenerek yaratıkları sanat anlayışlarını, yine seçtikleri ve etkilendikleri ahlak anlayışlarıyla ifade ettikleri söylenebilir. Bireylerin hangi alanda eğitim öğretim gördüklerinden ziyade aldıkları eğitim bazında ahlaki karakterlerinin boyasıyla dünyayı nasıl boyadıkları önemlidir. Buradaki boyama işi bir nevi sanattır. Sanat ise bireyseldir ve hemen her dalda yeri vardır. Örneğin, kendi ahlak anlayışları ile mimarlar dünyayı inşa eder, doktorlar dünyayı iyileştirir, ressamlar dünyayı çizer ve renklendirir, öğretmenler dünyayı yetiştirir ve müzisyenler dünyaya melodiler armağan eder. Yaratılan bu dünyalar zihinlerin ahlaki yönlerinin gösterimi ile dışa vurmaktadır. Bu çalışma kapsamında farklı bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin ahlak okuryazarlığı ile sanat okuryazarlığı arasındaki ilişkinin ne düzeyde olduğu çeşitli değişkenler doğrultusunda incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kırıkkale Üniversitesi’nin farklı bölümlerinde okuyan 242 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.Bu çalışmada veri toplama araçları olarak, Tekin (2022)’in ‘Ahlak Okuryazarlığı’ ve Yücetoker (2014)’in ‘Sanat Okuryazarlığı’ ölçekleri kullanılmıştır.Verilerin analizinde SPSS 25.0 istatistik paket programı kullanılmıştır.Elde edilen sonuçlara göre farklı fakültelerde öğrenim gören ve farklı sosyoekonomik düzeylere sahip olan üniversite öğrencilerinin ahlak okuryazarlıkları ve sanat okuryazarlıkları düzeyleri arasında pozitif yönde ve ‘orta’ düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür.Bu araştırmanın sonuçları ile yükseköğrenim yetkililerinin, genç düşünce yapısındaki üniversite öğrencilerinin ahlaka ve sanata dair fikir ve becerilerinin sosyoekonomik düzeyleri ile sınırlandırılmaması adına çalışmalar yapmasının faydalı olabileceği düşünülmektedir.
Ahlak ve sanat ilişkisi ahlak okuryazarlığı sanat okuryazarlığı üniversite öğrencileri
Örneklemi oluşturan öğrencilerin öğrenim gördükleri Kırıkkale Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Enstitüsü’nden etik kurul onayı çalışmanın son sayfasında yer almaktadır.
Kırıkkale Üniversitesi
It can be said that individuals who socialize under the roof of education express their artistic understanding of the creatures they choose or be influenced by the moral understanding they choose and are influenced by. It is important how individuals paint the world with the paint of their moral character on the basis of the education they receive, rather than in which field they are educated. Painting here is a kind of art. Art is individual and has a place in almost every branch. For example, with their own morals, architects build the world, doctors heal the world, painters draw and color the world, teachers educate the world, and musicians gift the world with melodies. These created worlds are manifested by the representation of the moral aspects of the minds. Within the scope of this study, it is aimed to examine the relationship between moral literacy and art literacy of university students studying in different departments in terms of various variables. Relational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The sample of the study consists of 242 university students studying in different departments of Kırıkkale University. As data collection tools in this study, the scales developed by Tekin (2022) in "The Moral Literacy" and Yücetoker (2014) " The Art Literacy " were used. SPSS 25.0 statistical package program was used in the analysis of the data. According to the results obtained, it has been observed that there is a positive and 'moderate' relationship between the moral literacy and art literacy levels of university students studying at different faculties and having different socioeconomic levels. With the results of this research, it is thought that it may be beneficial for higher education authorities to carry out studies in order not to limit the moral and artistic ideas and skills of young university students with their socioeconomic levels.
Morality and art relationship moral literacy art literacy university students
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 16 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education