Bu çalışmanın amacı başarılı bir meslek hayatı geçirmelerinde büyük öneme sahip olan rol model olma özelliğinden yola çıkılarak beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının psikososyal gelişiminin egzersize dayalı etkilerini tespit etmek ve onların kendi gelişimlerinin ne durumda olduğunu belirlemektir. Araştırmada Bengoechea (2017) tarafından geliştirilen Gençlik ve spor etkinlik ölçeğinin (GSEÖ) Türkçeye uyarlanması Medeni ve Göktaş (2023) tarafından gerçekleştirilmiştir. Bireylerin psikososyal gelişimlerinin tespit edilmesi çalışması sonucunda ölçek 12 madde ve güdülenme, kullanışlılık, öğrenme olmak üzere üç alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmanın evrenini bir devler üniversitenin spor bilimleri fakültesi’nde öğrenim gören beden eğitimi ve spor öğretmenliği adayları oluışturmuştur. Çalışmayı 115 Kadın, 165 Erkek olmak üzere 280 kişi oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan bireylerin “gençlik ve spor etkinlik ölçeği psikososyal gelişimleri yaş değişkeni” “ Kruskal Wallis” testi sonuçlarına göre incelendiğinde; güdülenme ve kullanışlılık, sınıf değişkeni kullanışlılık ve öğrenme, haftalık spor saati değişkeni güdülenme, kullanışlılık ve öğrenme, yerleşim yeri değişkeni güdülenme, kullanışlılık ve öğrenme alt boyutlarında anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0.05).
Araştırmanın yapılabilmesi için “Balikesir Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Komisyonu” komitesinde 27/02/2024 tarih, 2024/02 sayı karar no ve araştırmanın yapıldığı kurumdan yazılı izin alınmıştır. Ayrıca katılımcıların yazılı onamları alınmıştır.
The aim of this study is to determine the effects of exercise on the psychosocial development of physical education and sports teacher candidates and to determine the status of their own development, based on the feature of being a role model, which has great importance in having a successful professional life. In the study, the Youth and Sports Activity Scale (GSEÖ) developed by Bengoechea (2017) was adapted into Turkish by Medeni and Göktaş (2023). As a result of the study to determine the psychosocial development of individuals, the scale consists of 12 items and three sub-dimensions as motivation, usefulness, and learning. The universe of the study consisted of physical education and sports teaching candidates studying at the Faculty of Sports Sciences of a giant university. The study consisted of 280 people, 115 female and 165 male. When the individuals participating in the research were examined according to the results of the "Youth and Sports Activity Scale Psychosocial Development Age Variable" "Kruskal Wallis" test; A significant difference was found in the motivation and usefulness sub-dimensions, the classroom variable was usefulness and learning, the weekly sports hour variable was motivation, usefulness and learning, and the residence variable was motivation, usefulness and learning (p<0.05).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 17 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education