The aim of this study is to examine the information and communication technologies skills of pre-service teachers in terms of gender, grade, department, and use of social networking for educational purposes. The participants of the study consisted of 313 pre-service teachers who were enrolled in Sakarya University Faculty of Education in 2017-2018 academic year. The study was carried out in accordance with the cross-sectional model. “Teachers’ Information and Communication Technology Skills Scale” developed by Türel, Özdemir and Varol (2017) was used as the data collection tool in the current study. As a result of the research, it was seen that basic hardware operations, and personal information and communication technology use sub-dimensions of information and communication technology skills showed significant difference according to the gender variable. In addition, a significant difference was found in the sub-dimension of use of information and communication technologies for teaching purposes according to pre-service teachers’ department and grade. Furthermore, a significant difference was seen in the sub-dimensions of basic hardware operations according to educational social network use, use of personal information and communication technologies, information and communication technologies for teaching purposes.
Information and communication technologies basic hardware operations personal ict usage use of ict for teaching pre-service teacher
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojileri becerilerini cinsiyet, sınıf düzeyi, bölüm ve eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanımına göre incelemektir. Araştırmanın katılımcılarını 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde lisans öğrenimine devam etmek olan 313 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma kesitsel tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Türel, Özdemir ve Varol (2017) tarafından geliştirilen “Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda bilgi ve iletişim teknolojileri becerilerinin temel donanım işlemleri ve kişisel bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımı alt boyutlarının cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Öğrenim görülen bölüme ve sınıf düzeyine göre öğretim amaçlı bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımı alt boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanımına göre temel donanım işlemleri, kişisel bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımı ve öğretim amaçlı bilgi ve iletişim teknolojileri alt boyutlarında anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri temel donanım işlemleri kişisel bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımı öğretim amaçlı bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı öğretmen adayı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1 |
JIETP'de yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.