Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A THEORETICAL VIEW ON FIBER ART

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 86 - 97, 30.06.2018

Öz

In international literature, textile crafts are accepted to be a part of
fiber art. Textile fiber based materials form the piece of art through the use
of different art disciplines and theories. Compositions transform into visual
expressions through philosophy theories and gain a semantic value. Artist
transforms the sensation and notion he wants to convey into a composition
through the visual expression he created by using fiber materials on a symbolic
expression basis. It is observed that artists have started to use fiber yarn
and fabric structures more in current applications. While using fiber materials
in compositions, artist approaches them objectively and transforms them into
pieces of art by attributing a semantic value. Method:
Method is a research focusing on the qualitative process in terms of fiber art
applications field research. The obtained data and documents are analytically
analyzed and evaluated in terms of the relation of art theories with the
process and their effect on it. Bauhaus school has a significant role in
shaping the art of fiber through its original art theories; on the basis of
this fact, the process of refusing traditional education methods in its era and
creating and practicing the institution’s very own education model and philosophy
is presented as field research. On the other hand, Lozan Tapestry Biennales, in
which conceptual approaches to textile fiber art are discussed and conceptual
textile applications are defined and sampled, are analyzed through field
research. Fiber art applications in current and modern art exhibitions are
presented and evaluated besides the findings obtained through field research
and relation between all these elements. Result; the reflection of art
theories on fiber art practices and its conceptual definition are analyzed in
terms of literature. The roles of fiber at applications on perception are
explained. Semantic relations of fiber art with art philosophy and art theories
are presented through examples. Determining factors in the process of increasing
interest in using fiber art as a way of expression and semantic value in fiber
art applications in current art environments are analyzed. 

Kaynakça

  • Referans1 Antmen, A. (2008), Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul
  • Referans2 Arslan C. (2007)“ Çizginin Sanatsal Tekstildeki Yeri” Sanatta Yeterlik Tezi (Yayımlanmamış) Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü
  • Referans3 Artun A, Aliçavuşoğlu E. (Ed) (2017) “Bauhaus Modernleşmenin Tasarımı”, Atalayer G. “Tekstil Sanatları Eğitiminde Bauhaus’un İzleri Üzerine” 4. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul
  • Referans4 Barrett T. (2015), Neden Bu Sanat? Çağdaş Sanatta Estetik ve Eleştiri, Hayalperest Yayınevi, İstanbul
  • Referans5 Barrett T. (2014), Sanatı Eleştirmek Günceli Anlamak, Hayalperest Yayınevi, İstanbul
  • Referans6 Ertan G. (2016), Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı, Alternatif Yayıncılık, İstanbul
  • Referans7 Gombriç. (1992), Sanat ve Yanılsama, Çev. Ahmet Cemal, Remzi Kitapevi, İstanbul
  • Referans8 Özay, S. (2001), Dünden bu güne Dokuma Resim Sanatı, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara
  • Referans9 Schoeser, M. (2001), World Textiles, Thames & Hodson, London
  • Referans10 Tunalı İ. (2004), Tasarım Felsefesine Giriş, yapı yayınları, İstanbul
  • Referans11 Tunalı İ. (1990), Felsefe, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul

SANAT KURAMLARININ LİF SANATINA ETKİLERİ

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 86 - 97, 30.06.2018

Öz

Tekstil sanatları uluslararası literatürde lif
sanatı çatısı altında değerlendirilir. Farklı sanat disiplinleri ve kuramları
ile tekstil lif özlü materyaller sanat yapıtını oluşturmaktadır. Sanat
yapıtları felsefe kuramları ile görsel anlatıma dönüşerek anlamsal değerini
kazanmaktadır. Sanatçı ifade etmek istediği duygu ve düşünceyi lif materyallere
oluşturduğu görsel anlatım biçimiyle sembolik ifadeler ile sanat yapıtına
dönüşmektedir. Sanatçıların güncel uygulamalarında lif özlü elyaf iplik ve
kumaş yapılara ilginin arttığı görülmektedir. Sanatçı lif materyalleri
yapıtında kullanırken kendi başına yetkin bir yapıyı var eden öz olarak ele
alınmakta ve onu anlamsal ifade aracı olarak sanat yapıtına dönüştürmektedir. Sorun,
Lif sanatı kendi disiplininde uygulamalarını sunmaktadır. Sanatçıların serbest
kullandıkları lif kumaş yapılar, resim, heykel, performans veya video art gibi
çoklu disiplin anlayışlarıyla, uygulamaları sanat yapıtına dönüşmektedir. Lif
görsel anlatım dili ile sanatçının aktarmak istediği anlamsal değeri ifade
etmesinde araç olmaktadır. Bu tür uygulamalarda, kavramsal tanımlar terminoloji
açısından doğru ifade edilmesi gereklidir. Yöntem, Lif sanatının sanat
kuramları ile biçimlenmesinde önemli olan Bauhaus öğretilerinin güncel sanat
eğitiminde kullanılır olması ve tekstil sanatı uygulamalarına felsefesi ile
nasıl biçimlendirdiği incelenecektir. Lozan Tapestry Bienalleri lif sanatında
kavramsal çeşitliliğin görüldüğü ve kavramsal tekstil uygulamalarının
örneklenmesi ve tanımlanması açısından önem arz etmektedir.  Güncel ve çağdaş sanat platformlarında
sunulan sergilerde lif sanatı uygulamalarının alan araştırması ile elde edilen
bulgular sanat kuramsalları ile ilgileri analitik değerlendirilecektir. Sonuç,
Sanat kuramlarının lif sanatı uygulamalarına yansıması ve kavramsal olarak
tanımlanması ile ilgili görüşler derlenecektir. Lif sanatı uygulamalarının
anlatım dili olarak tercih edilip kullanılmasında belirleyici unsurlar
incelenip, Lif sanatı uygulamalarının algıda üslendiği roller örnekler ile
sunulacaktır. Lif sanatı ve sanat felsefesi ve sanat kuramları ile olan
anlamsal bağları örneklenecektir.

Kaynakça

  • Referans1 Antmen, A. (2008), Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul
  • Referans2 Arslan C. (2007)“ Çizginin Sanatsal Tekstildeki Yeri” Sanatta Yeterlik Tezi (Yayımlanmamış) Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü
  • Referans3 Artun A, Aliçavuşoğlu E. (Ed) (2017) “Bauhaus Modernleşmenin Tasarımı”, Atalayer G. “Tekstil Sanatları Eğitiminde Bauhaus’un İzleri Üzerine” 4. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul
  • Referans4 Barrett T. (2015), Neden Bu Sanat? Çağdaş Sanatta Estetik ve Eleştiri, Hayalperest Yayınevi, İstanbul
  • Referans5 Barrett T. (2014), Sanatı Eleştirmek Günceli Anlamak, Hayalperest Yayınevi, İstanbul
  • Referans6 Ertan G. (2016), Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı, Alternatif Yayıncılık, İstanbul
  • Referans7 Gombriç. (1992), Sanat ve Yanılsama, Çev. Ahmet Cemal, Remzi Kitapevi, İstanbul
  • Referans8 Özay, S. (2001), Dünden bu güne Dokuma Resim Sanatı, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara
  • Referans9 Schoeser, M. (2001), World Textiles, Thames & Hodson, London
  • Referans10 Tunalı İ. (2004), Tasarım Felsefesine Giriş, yapı yayınları, İstanbul
  • Referans11 Tunalı İ. (1990), Felsefe, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cafer Arslan

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2017
Kabul Tarihi 14 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arslan, C. (2018). SANAT KURAMLARININ LİF SANATINA ETKİLERİ. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 4(1), 86-97.
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.