8. Sınıf “Enerji Kaynakları ve Geri Dönüşüm” Konusu Öğretiminde Jigsaw Tekniğinin Etkileri
Yıl 2019,
Cilt: 5 Sayı: 1, 54 - 74, 13.07.2019
Evşen Aymen Peker
,
Mübeccel Yalçın
Öz
Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretim programında
yer alan “enerji kaynakları” konusunun öğretimde, jigsaw tekniği
kullanılmasının öğrencilerin akademik başarıları ve fene yönelik tutumlarına
etkisini incelemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden eşitlenmemiş
gruplara ön test-son test uygulamasına dayalı yarı deneysel desen
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 8. Sınıfta öğrenim gören toplam 70
öğrenciden (28 kız-42 erkek) oluşmaktadır Araştırmada veri toplama aracı olarak Akademik Başarı
Testi, Fen Bilimlerine Yönelik Tutum Ölçeği ve Fen Öğrenme Yaklaşımlarına
Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Veriler, MANCOVA ve ANCOVA teknikleri ile
analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda; jigsaw tekniğinin öğrencilerin
akademik başarılarını olumlu yönde etkilediği, tutum ölçeklerinin ön test
puanlarının son test puanları üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu ancak, fen
bilimleri dersi ve fen öğrenme yaklaşımlarına yönelik tutum son testleri
üzerinde ise anlamlı bir etkisi olmadığı belirlenmiştir.
Kaynakça
- Açıkgöz, K. (2003). Aktif Öğrenme. (2. Baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
- Akar, M. S. ve Doymuş, K. (2015). Birlikte öğrenme ve öğrenci takımları başarı bölümlerinin fen bilimleri dersinde akademik başarıya etkisi (Kars il örneği). Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 79-87.
- Aydın, B. (2014). Proceedings of the 2014 International Conference and Utility Exhibition on Green Energy for Sustainable Development (ICUE), 1-7.
- Aymen Peker, E. (2018). 5. Sınıf "Canlılar Dünyasını Gezelim ve Tanıyalım" Ünitesinin Klasik Eğitsel Oyunlar ve Teknoloji Destekli Eğitsel Oyunlarla Öğretiminin Değerlendirilmesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
- Bayraç, H. N., ve Çildir, M. (2017). AB yenilenebilir enerji politikalarının ekonomik büyüme üzerindeki etkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(5), 201-212.
- Bilgin, İ. ve Karaduman, A. (2005). İşbirlikli Öğrenmenin 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen Dersine Karşı Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. İlköğretim-Online, 4(2), 32-45.
- Büyüköztürk, Ş. (2014) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık
- Carpenter, S. R. (2003). Incorporation of a cooperative learning technique in organic chemistry. Journal of Chemical Education, 80, 330-332.
- Cooley, W. W., & Lohnes, P. R. (1971). Multivariate data analysis. J. Wiley.
- Çakırlar, E. (2015). Ortaöğretim Öğrencilerinin Yenilenebilir Enerji Kaynakları Konusundaki Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Çınar, S. ve Yılmazer, M. (2015). Yenilenebilir enerji kaynaklarının belirleyicileri ve ekonomik büyüme ilişkisi: Gelişmekte olan ülkeler örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(1), 55-78.
- Doğan, A., Uçar, S. ve Şimşek, Ü. (2015). Jigsaw tekniğinin 6. Sınıf fen ve teknoloji dersi “yer kabuğu nelerden oluşur?” Ünitesinin öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 416-432.
- Doymuş, K. (2008). Teaching chemical equilibrium with the jigsaw technique. Research in Science Education, 38 (2), 249-260.
- Doymuş, K. ve Şimşek, Ü. (2007). Kimyasal bağların öğretilmesinde jigsaw tekniğinin etkisi ve bu teknik hakkında öğrenci görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 173 (1), 231-243.
- George, D. and Mallery, P. (2003) SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update. 4th Edition, Allyn & Bacon, Boston.
- Gezer, E.H. (2013). Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Türkiye. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Ghaith, G. & El-Malak, M. A. (2004). Effect of jigsaw ii on literal and higher order EFL reading comprehension. Educational Research and Evaluation, 10(2), 105-115.
- Gillies, R. M., & Boyle, M. (2010). Teachers' reflections on cooperative learning: issues of implementation. Teaching and teacher Education, 26 (4), 933-940.
- Gürbüz, H., Çakmak, M., ve Derman, M. (2004). Çevre eğitiminde jigsaw tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi ve öğrencilerin bu tekniğe ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7). Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ksbd/issue/16224/169916
- Gürdal, A. (1988). Fen öğretimi. Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Yayınları, 21, 34-49.
- Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (3. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Karaçöp, A., & Doymuş, K. (2013). Effects of jigsaw cooperative learning and animation techniques on students’ understanding of chemical bonding and their conceptions of the particulate nature of matter. Journal of Science Education and Technology, 22(2), 186-203.
- Keser, O.F., Özmen, H. & Akdeniz, F. (2003). Energy, environment and education relationship in developing countries’ policies: A case study for Turkey. Energy Sources, 25 (2); 123-133.
- Kılıç, D. (2008). The effect of the Jigsaw technique on learning the concepts of the principles and methods of teaching. World Applied Sciences Journal, 4(1), 109-114.
- Kılıç, M. A. (2013). Jigsaw tekniğinin 6. sınıf fen ve teknoloji dersi maddenin tanecikli yapısı ünitesinin öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Kılıçarslan, M., Aymen Peker, E. ve Gün, F. (2011). Yenilenebilir enerji kaynaklarının çevreye olan katkısına ilişkin ilköğretim öğrenci görüşleri: Samsun ili örneği. Samsun Sempozyumu, Samsun, 13–16 Ekim.
- Koç, E., ve Şenel, M. C. (2013). Dünyada ve Türkiye’de enerji durumu-genel değerlendirme. Mühendis ve Makina, 54(639), 32-44.Lai, C.Y. & Wu, C.C. (2006). Using handhelds in a Jigsaw cooperative learning environment. J. Computer assisted Learning, 22, 284-297.
- Lars Broman & Aadu Ott., (1988). Solar education: the way forward. Sun Work Eur. 1988;6:24-5.
- Maden, S. (2011). Effect of jigsaw 1 technique on achievement in written expression skill. Educatıonal scıences: Theory and Practice, 11(2), 911-917.
- Mark, E. S., Volk, G. L. & Hinckley, C. C. (1991). Cooperative learning in the undergraduate laboratory. Journal of Chemical Education, 68(5), 413-415.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Fen bilimleri dersi (İlkokul ve Ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Ortaöğretim 9. sınıf fizik ders kitabı. Ankara: Mili Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Moreno, R. (2009). Constructing knowledge with an agent-based instructional program: a comparison of cooperative and individual meaning making. Learning and Instruction, 19, 433-444.
- Özdilek, K., Erkol, M., Doğan, A., Doymuş, K. ve Karaçöp, A. (2010). Fen ve teknoloji dersinin öğretiminde jigsaw tekniğinin etkisi ve bu teknik hakkındaki öğrenci görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 209-224.
- Samuel, I.R. (2018). Effects of jigsaw IV, group investigation and reversed jigsaw cooperative instructional strategies on basic science students’ achievement and retention. International Journal of Innovative Education Research 6(2):54-62.
- Senemoğlu, N. (2004). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
- Shabaan, K. (2006). An initial study of the effects of cooperative learning on reading comprehension, vocabulary acquisition, and motivation to read. Reading Psychology, 27(5), 377-403.
- Slavin, R. E. (2014). Cooperative learning and academic achievement: why does groupwork work?, Anales de psicología, 30 (3), 785-791.
- Souvignier, E. & Kronenberger, J. (2007). Cooperative learning in third graders’ jigsaw groups for mathematics and science with and without questioning training. British Journal of Educational Psychology, 77, 755–771.
- Surian, A., & Damini, M. (2014). Becoming a cooperative learner-teacher. Anales de psicología, 30 (3), 808-817.
- Şahin, A. (2010). Effects of jigsaw II technique on academic achievement and attitudes to written expression course. Educational Research and Reviews, 5(12), 777-787.
- Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics. London: Pearson
- Tran, V.D. (2016). The effects of jigsaw learning on students knowledge retention in Vietnamese higher education. International Journal of Higher Education, 5 (2), 236-253.
- Turaçoğlu, İ., Alpat, Ş. ve Ellez, M. A. (2013). Kimyasal bileşiklerin adlandırılması konusunun öğretilmesinde jigsaw tekniğinin etkileri. Eğitim ve Bilim, 38(167).
- Türksoy, E. (2012). İlköğretim 5. Sınıf fen ve teknoloji dersinde aktif öğrenme teknikleri ile zenginleştirilmiş öğretimin öğrencinin akademik başarıları ve tutumları üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Mersin.
- Ural, E., Ercan, O. & Gençoğlan, D. M. (2017). The effect of jigsaw technique on 6th graders' learning of force and motion unit and their science attitudes and motivation. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching,18 (1), 1-21.
- Verbruggen, A., Fischedick, M., Moomaw, W., Weir, T., Nadaï, A., Nilsson, L. J., ... & Sathaye, J. (2010). Renewable energy costs, potentials, barriers: Conceptual issues. Energy policy, 38(2), 850-861.
- Zacharia, C. Z., Xenofontes, A. N. & Manoli, C. C. (2010). The effect of two different cooperative approaches on students’ learning and practices within the context of a web quest science investigation. Education Tech. Research Dev. 59, 399–424.
The Effects of Jigsaw Technique on Teaching of “Energy Resources and Recycle” Subject in 8th Class
Yıl 2019,
Cilt: 5 Sayı: 1, 54 - 74, 13.07.2019
Evşen Aymen Peker
,
Mübeccel Yalçın
Öz
The aim of this study is to investigate the effect of using jigsaw
technique on teaching of “Energy Source and Recycle” which is included in
science curriculum, on the students' academic achievements and attitudes
towards science lesson. In the study, semi-experimental design which is one of
the quantitative research methods and which is based on pre-test-post-test
application for unequal groups was used. The sample of the study consisted of
70 students (28 girls and 42 boys) studying in the 8th grade. The data
collection instruments which were used in the study is Academic Achievement
Test, Attitude towards Physical Sciences Scale, Attitude towards Science
Learning Approach. The data were analyzed with MANCOVA and ANCOVA techniques. As a result of the research; It was
determined that jigsaw technique had a positive effect on students' academic
achievement and that did not have a significant
effect on the post-test of science course and attitude towards science learning
approaches.
Kaynakça
- Açıkgöz, K. (2003). Aktif Öğrenme. (2. Baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
- Akar, M. S. ve Doymuş, K. (2015). Birlikte öğrenme ve öğrenci takımları başarı bölümlerinin fen bilimleri dersinde akademik başarıya etkisi (Kars il örneği). Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 79-87.
- Aydın, B. (2014). Proceedings of the 2014 International Conference and Utility Exhibition on Green Energy for Sustainable Development (ICUE), 1-7.
- Aymen Peker, E. (2018). 5. Sınıf "Canlılar Dünyasını Gezelim ve Tanıyalım" Ünitesinin Klasik Eğitsel Oyunlar ve Teknoloji Destekli Eğitsel Oyunlarla Öğretiminin Değerlendirilmesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
- Bayraç, H. N., ve Çildir, M. (2017). AB yenilenebilir enerji politikalarının ekonomik büyüme üzerindeki etkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(5), 201-212.
- Bilgin, İ. ve Karaduman, A. (2005). İşbirlikli Öğrenmenin 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen Dersine Karşı Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. İlköğretim-Online, 4(2), 32-45.
- Büyüköztürk, Ş. (2014) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık
- Carpenter, S. R. (2003). Incorporation of a cooperative learning technique in organic chemistry. Journal of Chemical Education, 80, 330-332.
- Cooley, W. W., & Lohnes, P. R. (1971). Multivariate data analysis. J. Wiley.
- Çakırlar, E. (2015). Ortaöğretim Öğrencilerinin Yenilenebilir Enerji Kaynakları Konusundaki Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Çınar, S. ve Yılmazer, M. (2015). Yenilenebilir enerji kaynaklarının belirleyicileri ve ekonomik büyüme ilişkisi: Gelişmekte olan ülkeler örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(1), 55-78.
- Doğan, A., Uçar, S. ve Şimşek, Ü. (2015). Jigsaw tekniğinin 6. Sınıf fen ve teknoloji dersi “yer kabuğu nelerden oluşur?” Ünitesinin öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 416-432.
- Doymuş, K. (2008). Teaching chemical equilibrium with the jigsaw technique. Research in Science Education, 38 (2), 249-260.
- Doymuş, K. ve Şimşek, Ü. (2007). Kimyasal bağların öğretilmesinde jigsaw tekniğinin etkisi ve bu teknik hakkında öğrenci görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 173 (1), 231-243.
- George, D. and Mallery, P. (2003) SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update. 4th Edition, Allyn & Bacon, Boston.
- Gezer, E.H. (2013). Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Türkiye. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Ghaith, G. & El-Malak, M. A. (2004). Effect of jigsaw ii on literal and higher order EFL reading comprehension. Educational Research and Evaluation, 10(2), 105-115.
- Gillies, R. M., & Boyle, M. (2010). Teachers' reflections on cooperative learning: issues of implementation. Teaching and teacher Education, 26 (4), 933-940.
- Gürbüz, H., Çakmak, M., ve Derman, M. (2004). Çevre eğitiminde jigsaw tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi ve öğrencilerin bu tekniğe ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7). Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ksbd/issue/16224/169916
- Gürdal, A. (1988). Fen öğretimi. Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Yayınları, 21, 34-49.
- Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (3. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Karaçöp, A., & Doymuş, K. (2013). Effects of jigsaw cooperative learning and animation techniques on students’ understanding of chemical bonding and their conceptions of the particulate nature of matter. Journal of Science Education and Technology, 22(2), 186-203.
- Keser, O.F., Özmen, H. & Akdeniz, F. (2003). Energy, environment and education relationship in developing countries’ policies: A case study for Turkey. Energy Sources, 25 (2); 123-133.
- Kılıç, D. (2008). The effect of the Jigsaw technique on learning the concepts of the principles and methods of teaching. World Applied Sciences Journal, 4(1), 109-114.
- Kılıç, M. A. (2013). Jigsaw tekniğinin 6. sınıf fen ve teknoloji dersi maddenin tanecikli yapısı ünitesinin öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Kılıçarslan, M., Aymen Peker, E. ve Gün, F. (2011). Yenilenebilir enerji kaynaklarının çevreye olan katkısına ilişkin ilköğretim öğrenci görüşleri: Samsun ili örneği. Samsun Sempozyumu, Samsun, 13–16 Ekim.
- Koç, E., ve Şenel, M. C. (2013). Dünyada ve Türkiye’de enerji durumu-genel değerlendirme. Mühendis ve Makina, 54(639), 32-44.Lai, C.Y. & Wu, C.C. (2006). Using handhelds in a Jigsaw cooperative learning environment. J. Computer assisted Learning, 22, 284-297.
- Lars Broman & Aadu Ott., (1988). Solar education: the way forward. Sun Work Eur. 1988;6:24-5.
- Maden, S. (2011). Effect of jigsaw 1 technique on achievement in written expression skill. Educatıonal scıences: Theory and Practice, 11(2), 911-917.
- Mark, E. S., Volk, G. L. & Hinckley, C. C. (1991). Cooperative learning in the undergraduate laboratory. Journal of Chemical Education, 68(5), 413-415.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Fen bilimleri dersi (İlkokul ve Ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Ortaöğretim 9. sınıf fizik ders kitabı. Ankara: Mili Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Moreno, R. (2009). Constructing knowledge with an agent-based instructional program: a comparison of cooperative and individual meaning making. Learning and Instruction, 19, 433-444.
- Özdilek, K., Erkol, M., Doğan, A., Doymuş, K. ve Karaçöp, A. (2010). Fen ve teknoloji dersinin öğretiminde jigsaw tekniğinin etkisi ve bu teknik hakkındaki öğrenci görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 209-224.
- Samuel, I.R. (2018). Effects of jigsaw IV, group investigation and reversed jigsaw cooperative instructional strategies on basic science students’ achievement and retention. International Journal of Innovative Education Research 6(2):54-62.
- Senemoğlu, N. (2004). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
- Shabaan, K. (2006). An initial study of the effects of cooperative learning on reading comprehension, vocabulary acquisition, and motivation to read. Reading Psychology, 27(5), 377-403.
- Slavin, R. E. (2014). Cooperative learning and academic achievement: why does groupwork work?, Anales de psicología, 30 (3), 785-791.
- Souvignier, E. & Kronenberger, J. (2007). Cooperative learning in third graders’ jigsaw groups for mathematics and science with and without questioning training. British Journal of Educational Psychology, 77, 755–771.
- Surian, A., & Damini, M. (2014). Becoming a cooperative learner-teacher. Anales de psicología, 30 (3), 808-817.
- Şahin, A. (2010). Effects of jigsaw II technique on academic achievement and attitudes to written expression course. Educational Research and Reviews, 5(12), 777-787.
- Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics. London: Pearson
- Tran, V.D. (2016). The effects of jigsaw learning on students knowledge retention in Vietnamese higher education. International Journal of Higher Education, 5 (2), 236-253.
- Turaçoğlu, İ., Alpat, Ş. ve Ellez, M. A. (2013). Kimyasal bileşiklerin adlandırılması konusunun öğretilmesinde jigsaw tekniğinin etkileri. Eğitim ve Bilim, 38(167).
- Türksoy, E. (2012). İlköğretim 5. Sınıf fen ve teknoloji dersinde aktif öğrenme teknikleri ile zenginleştirilmiş öğretimin öğrencinin akademik başarıları ve tutumları üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Mersin.
- Ural, E., Ercan, O. & Gençoğlan, D. M. (2017). The effect of jigsaw technique on 6th graders' learning of force and motion unit and their science attitudes and motivation. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching,18 (1), 1-21.
- Verbruggen, A., Fischedick, M., Moomaw, W., Weir, T., Nadaï, A., Nilsson, L. J., ... & Sathaye, J. (2010). Renewable energy costs, potentials, barriers: Conceptual issues. Energy policy, 38(2), 850-861.
- Zacharia, C. Z., Xenofontes, A. N. & Manoli, C. C. (2010). The effect of two different cooperative approaches on students’ learning and practices within the context of a web quest science investigation. Education Tech. Research Dev. 59, 399–424.