Sosyal bilgiler dersi ABD’de ortaya çıktığı dönemlerden
itibaren öğrencilere sosyal ve beşeri bilimlerin konularıyla öğrencileri
toplumsal ve kişisel olarak yetiştirmeyi amaçlayan bir ders olmuştur. Sosyal
bilgiler yaşadıkları topluma ve çevrelerine uyumlu, hak ve sorumluluklarının
bilincinde, kendisinin ve yaşadıkları toplumun yararını savunan, çevresine
duyarlı, dünyadaki gelişmelerden haberdar olan bireyler yetiştirmek amacıyla
sosyal ve beşeri bilimler olan tarih, antropoloji, coğrafya, sosyoloji, hukuk,
siyaset bilimi gibi disiplinlerin bir araya getirilmesiyle oluşturulmuş bir ilk
ve ortaokul dersidir. Öğrencileri topluma
hazırlama ve onları iyi vatandaşlar olarak yetiştirme amacı nedeniyle de
değişen şartlara göre güncellenmiş ve farklı bilim disiplinlerini bünyesinde
barındırmıştır. Bu çalışmanın amacı 2018 yılında güncellenen sosyal bilgiler
dersi öğretim programında yer alan öğrenme alanlarında, öğrenme alanlarındaki
konu ağırlıkları ve verilecek değer ve becerin hangi disiplinlerle ilgili
olduğunun ortaya konulmasıdır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmanın veri kaynağı
olarak 2017 yılında taslak olarak ortaya çıkan ve 2018 yılında uygulamaya
konulan programın öğrenme alanları ve öğrenme alanlarında verilen kazanım,
değerler ve beceriler incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden
biri olan doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik
analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Bu kapsamda incelenen 2018 yılı sosyal
bilgiler dersi öğretim programının genel yeterlilikler, öğrenme alanları
düzeyinde farklı disiplinlerle ilişkilendirildiği görülmüştür. Farklı sınıf
düzeylerinde farklı disiplinlerle ilişkilendirilen öğrenme alanlarının genel
olarak Vatandaşlık Sosyoloji, Felsefe, Tarih, Çevre eğitimi, Bilimsel
Araştırma, Siyaset bilimi, Ekonomi, Fen ve Teknoloji, Coğrafya, Antropoloji, Bilişim, Hukuk, İnsan Hakları ve
Demokrasi, Psikoloji, Etnografya disiplinleriyle ilişkilendirilmiştir. Bu disiplinlerin programdaki ağırlıklarına
baktığımızda % 71,42 ile Vatandaşlık ve Sosyoloji disiplinlerinin % 57,14 ile
Felsefe, Tarih ve Çevre eğitiminin, %42,85 ile Siyaset bilimi, Ekonomi, Fen ve Teknoloji disiplinlerinin, %28,57 ile Coğrafya,
Antropoloji, Bilişim, Hukuk disiplinlerinin, %14,28 ile de İnsan Hakları ve Demokrasi, Psikoloji ve
Etnografya disiplinlerinin yer aldığı söylenebilir.
Social studies is a primary and secondary school
course that is formed with the disciplines such as history, anthropology,
geography, sociology, law, political science which are social and humanities in
order to educate individuals to be compatible with the society and their
environment, aware of their rights and responsibilities, defending the benefit
of themselves and the society they live in, sensitive to their environment and
aware of the developments in the world. Due to its goal of preparing students
for society and raising them as good citizens, social studies has been updated
according to changing needs and incorporates different disciplines of science.
The aim of this study is to reveal the subject weights and the disciplines of
the value and skill to be given in the learning areas in the social studies
course curriculum updated in 2018. As a data source of the study, the social
studies curriculum that was introduced as a draft in 2017 and implemented in
2018 were examined. One of the qualitative research method, documentary
screening technique was used in the study. The collected data were analyzed by
content analysis technique. In this context, it is seen that the 2018 social
studies course curriculum is associated with different disciplines at the level
of general competences and learning areas. The learning areas associated with
the disciplines of Citizenship, Sociology, Philosophy, History, Environmental
Education, Scientific Research, Political Science, Economics, Science and
Technology, Geography, Anthropology, Informatics, Law, Human Rights and
Democracy, Psychology and Ethnography. Considering the weight of these
disciplines in the program it is Citizenship
and Sociology with 71.42%, Philosophy, History and Environment Education with
57.14%, Political Science, Economics, Science and Technology disciplines with 42.85%,
Geography, Anthropology, Informatics, Law with %28,57 and the disciplines of
Human Rights and Democracy, Psychology and Ethnography are included with
14.28%.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |