One of the most important problems of our country in terms of transportation is the traffc accidents.
According to the studies on this issue, it has been determined that the loss of lives and properties in traffc accidents
is higher than those in natural disasters. In order to minimize the number of traffc accidents, besides land use
planning and improving the road and environment conditions, there are also many studies such as training the
drivers, increasing the safety equipment in vehicles, and etc. Within the scope of this study, by examining the
traffc accidents that have occurred in city center of Kahramanmaraş, the regions with highest accident frequency
and the accident points were determined by using Geographical Information Systems (GIS). Traffc accidents were
analyzed by utilizing the dataset obtained from police accident records provided by General Directorate of Security.
Traffc accidents in Kahramanmaraş city center were investigated from the aspects of the type of accidents, the
topography of land, and the time of accident, and then the factors that led to the formation of black spots were
demonstrated by the spatial analysis in the GIS
Ülkemizin ulaşım açısından en güncel sorunlarından birisi trafk kazalarıdır. Yapılan araştırmalara göre
trafk kazalarındaki can ve mal kayıplarının, doğal afetlerdeki kayıplardan daha fazla olduğu tespit edilmiştir.
Trafk kazalarının azaltılabilmesi için arazi kullanım planlaması ile yol ve çevre şartlarının daha iyi duruma
getirilmesinin yanında sürücülerin eğitimi, araçlardaki güvenlik donanımlarının artırılması gibi birçok alanda
çalışmalar yapılmaktadır. Bu çalışma kapsamında Kahramanmaraş ili şehir merkezinde meydana gelen kazalar
incelenerek trafk kazalarının en yoğun olduğu bölgeler ve kaza noktaları Coğraf Bilgi Sistemleri (CBS)
kullanılarak tespit edilmiştir. Emniyet Genel Müdürlüğü kayıtlarındaki kaza tutanakları veri seti kullanılarak
kaza analizleri yapılmıştır. Kahramanmaraş şehir merkezinde meydana gelen kazalar; arazinin topoğrafyası, kaza
oluşum zamanına göre incelenmiş ve bu etmenlerin oluşumuna neden olan sebepler CBS ortamında konumsal
analizlerle ortaya konmuştur
Journal Section | Harita Mühendisliği / Topographical Engineering |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2016 |
Submission Date | February 16, 2016 |
Acceptance Date | March 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 2 |