Research Article
BibTex RIS Cite

Reducing Traffc Accidents Using Geographical Information Systems: Kahramanmaras Case Study

Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 79 - 88, 30.06.2016

Abstract

One of the most important problems of our country in terms of transportation is the traffc accidents.
According to the studies on this issue, it has been determined that the loss of lives and properties in traffc accidents
is higher than those in natural disasters. In order to minimize the number of traffc accidents, besides land use
planning and improving the road and environment conditions, there are also many studies such as training the
drivers, increasing the safety equipment in vehicles, and etc. Within the scope of this study, by examining the
traffc accidents that have occurred in city center of Kahramanmaraş, the regions with highest accident frequency
and the accident points were determined by using Geographical Information Systems (GIS). Traffc accidents were
analyzed by utilizing the dataset obtained from police accident records provided by General Directorate of Security.
Traffc accidents in Kahramanmaraş city center were investigated from the aspects of the type of accidents, the
topography of land, and the time of accident, and then the factors that led to the formation of black spots were
demonstrated by the spatial analysis in the GIS
  

References

  • Bek A, 2007. 2004 yılında İstanbul - Ankara devlet yolunda meydana gelen ölümlü ve yaralamalı trafk kazalarının hava durumu, yol satıh durumu ve yoldaki yön durumuna bağlı olarak incelenmesi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Trafk Planlaması ve Uygulaması A.B.D., Yüksek Lisans Tezi, 130 s.
  • Bensghir TK, Akay A, 2006. Bir kamu politika aracı olarak af bilgi sistemleri (CBS): Türkiye’de belediyelerin CBS uygulamalarının değerlendirilmesi. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 15(1): 31-46.
  • Bilim A, 2006. Konya şehir içinde meydana gelen trafk kazalarının analizi ve kritik noktaların belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, 100 s.
  • Büberci S, 1995. Trafk kazalarının oluşmasına etken olan faktörler, bunların saptanması ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1-25 s.
  • Camkesen N, 1998. Trafk kaza analizleri ve tahmin modelleri. Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 1-6 s.
  • Çiçek M, 2007. Trafk bilgi sistemi verileri Ankara ili trafk güvenliğinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Trafk Planlaması ve Uygulaması A.B.D. Yüksek Lisans Tezi, 68 s.
  • Çodur MY, Tortum A, Çodur M, 2013. Erzurum north ring road accident prediction model with generalized linear regression. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1): 79-84.
  • Erdogan S, 2003. Afyon ili girişimcilik proflinin coğraf bilgi sistemleri ile analizi. Bilişim Günleri, Pamukkale Üniversitesi, 17-19 Nisan 2003, Denizli.
  • Erdoğan S, Yılmaz İ, Baybura T, Güllü M, 2008. Geographical Information System aided traffc accident analysis system case study city of Afyonkarahisar. Accident Analysis & Prevention, 40(1): 174-181.
  • Ertunc E, Mutluoglu O, Cay T, 2013. Intersection road accident analysis using geographical information systems: Antalya (Turkey) example. Application of Information and Communication Technologies (AICT) 7th International Conference on Date of Conference, 23-25 Oct. 2013, Bakü.
  • Foote EK, Lynch M, 1996. Georaphic Information Systems as an ntegrating technology: context, concepts and defnations. The Geographer’s Craft Project, Department of Geograpy, University of Texas at Austin.
  • Geymen A, Yomralıoğlu T, 2006. Yerel yönetimler için devingen yapılı bir kent bilgi sistemi yazılımının geliştirilmesi: DEVKBS. YvKB’06-Yapı ve Kentte Bilişim Kongresi, 8-9 Haziran 2006, Ankara.
  • Gündoğdu G, 2010. Coğraf bilgi teknolojileri kullanılarak trafk kaza analizi: Adana örneği. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kahramangil M, Şenkal Ş, 1999. Kaza kara noktaları belirleme yöntemleri. II. Ulaşım ve Trafk Kongresi, Sergisi Bildiriler Kitabı, 119-128.
  • Karaşahin M, Terzi S, 2002. Determination of Hazardous locations on highways through GIS: A Case Study of Isparta-Antalya. International Symposium on GIS, İstanbul.
  • Korkmaz Y, 2005. Türkiye karayollarında meydana gelen trafk kazalarının çoklu regresyon analizi ile modellenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Mandloi D, Gupta R, 2003. GIS as an aid to identify accident patterns. Map India Conference, GISdevelopment.net.
  • Mirasyedi F, 2006. Mevsimlerin Türkiye’deki trafk kazalarına etkisinin incelenmesi ve kaza tahmin modelleri. Kırıkkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 85 s.
  • Özgan E, 2007. Bolu Dağı dahil D-100 devlet karayolu kesiminin çok yönlü klinik incelenmesi ve kaza kara noktalarının belirlenmesi sonuç raporu. Düzce Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri Başkanlığı.
  • Özgan E, 2008. Karayolu araç tipi ve şekli ile kaza sonuçları arasındaki ilişkileri analizleri. Gazi Üniversitesi Mühendislik mimarlık Fakültesi Dergisi, 3(1), 97-104.
  • Saplıoğlu M, Karaşahin M, 2006. Coğraf Bilgi Sistemi yardımı ile Isparta ili kent içi trafk kaza analizi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 12(3): 321-332.
  • Söylemezoğlu T, 2006. Coğraf Bilgi Sistemleri ile trafk kaza analizi: Ankara örneği. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Trafk Planlaması ve Uygulaması A.B.D., YüksekLisans Tezi, 105s.
  • Tortum A., Çodur M.,Y., Kılınç B., 2012. Modelling traffc accidents in Turkey using regression analysis. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3): 69-78.
  • Tuncuk M, 2004. Coğraf Bilgi Sistemi yardımıyla trafk kaza analizi: Isparta örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi,80 s.

Coğraf Bilgi Sistemlerinden Yararlanılarak Trafk Kazalarının Azaltılması: Kahramanmaraş İli Örneği

Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 79 - 88, 30.06.2016

Abstract

Ülkemizin ulaşım açısından en güncel sorunlarından birisi trafk kazalarıdır. Yapılan araştırmalara göre
trafk kazalarındaki can ve mal kayıplarının, doğal afetlerdeki kayıplardan daha fazla olduğu tespit edilmiştir.
Trafk kazalarının azaltılabilmesi için arazi kullanım planlaması ile yol ve çevre şartlarının daha iyi duruma
getirilmesinin yanında sürücülerin eğitimi, araçlardaki güvenlik donanımlarının artırılması gibi birçok alanda
çalışmalar yapılmaktadır. Bu çalışma kapsamında Kahramanmaraş ili şehir merkezinde meydana gelen kazalar
incelenerek trafk kazalarının en yoğun olduğu bölgeler ve kaza noktaları Coğraf Bilgi Sistemleri (CBS)
kullanılarak tespit edilmiştir. Emniyet Genel Müdürlüğü kayıtlarındaki kaza tutanakları veri seti kullanılarak
kaza analizleri yapılmıştır. Kahramanmaraş şehir merkezinde meydana gelen kazalar; arazinin topoğrafyası, kaza
oluşum zamanına göre incelenmiş ve bu etmenlerin oluşumuna neden olan sebepler CBS ortamında konumsal
analizlerle ortaya konmuştur
  

References

  • Bek A, 2007. 2004 yılında İstanbul - Ankara devlet yolunda meydana gelen ölümlü ve yaralamalı trafk kazalarının hava durumu, yol satıh durumu ve yoldaki yön durumuna bağlı olarak incelenmesi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Trafk Planlaması ve Uygulaması A.B.D., Yüksek Lisans Tezi, 130 s.
  • Bensghir TK, Akay A, 2006. Bir kamu politika aracı olarak af bilgi sistemleri (CBS): Türkiye’de belediyelerin CBS uygulamalarının değerlendirilmesi. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 15(1): 31-46.
  • Bilim A, 2006. Konya şehir içinde meydana gelen trafk kazalarının analizi ve kritik noktaların belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, 100 s.
  • Büberci S, 1995. Trafk kazalarının oluşmasına etken olan faktörler, bunların saptanması ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1-25 s.
  • Camkesen N, 1998. Trafk kaza analizleri ve tahmin modelleri. Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 1-6 s.
  • Çiçek M, 2007. Trafk bilgi sistemi verileri Ankara ili trafk güvenliğinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Trafk Planlaması ve Uygulaması A.B.D. Yüksek Lisans Tezi, 68 s.
  • Çodur MY, Tortum A, Çodur M, 2013. Erzurum north ring road accident prediction model with generalized linear regression. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1): 79-84.
  • Erdogan S, 2003. Afyon ili girişimcilik proflinin coğraf bilgi sistemleri ile analizi. Bilişim Günleri, Pamukkale Üniversitesi, 17-19 Nisan 2003, Denizli.
  • Erdoğan S, Yılmaz İ, Baybura T, Güllü M, 2008. Geographical Information System aided traffc accident analysis system case study city of Afyonkarahisar. Accident Analysis & Prevention, 40(1): 174-181.
  • Ertunc E, Mutluoglu O, Cay T, 2013. Intersection road accident analysis using geographical information systems: Antalya (Turkey) example. Application of Information and Communication Technologies (AICT) 7th International Conference on Date of Conference, 23-25 Oct. 2013, Bakü.
  • Foote EK, Lynch M, 1996. Georaphic Information Systems as an ntegrating technology: context, concepts and defnations. The Geographer’s Craft Project, Department of Geograpy, University of Texas at Austin.
  • Geymen A, Yomralıoğlu T, 2006. Yerel yönetimler için devingen yapılı bir kent bilgi sistemi yazılımının geliştirilmesi: DEVKBS. YvKB’06-Yapı ve Kentte Bilişim Kongresi, 8-9 Haziran 2006, Ankara.
  • Gündoğdu G, 2010. Coğraf bilgi teknolojileri kullanılarak trafk kaza analizi: Adana örneği. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kahramangil M, Şenkal Ş, 1999. Kaza kara noktaları belirleme yöntemleri. II. Ulaşım ve Trafk Kongresi, Sergisi Bildiriler Kitabı, 119-128.
  • Karaşahin M, Terzi S, 2002. Determination of Hazardous locations on highways through GIS: A Case Study of Isparta-Antalya. International Symposium on GIS, İstanbul.
  • Korkmaz Y, 2005. Türkiye karayollarında meydana gelen trafk kazalarının çoklu regresyon analizi ile modellenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Mandloi D, Gupta R, 2003. GIS as an aid to identify accident patterns. Map India Conference, GISdevelopment.net.
  • Mirasyedi F, 2006. Mevsimlerin Türkiye’deki trafk kazalarına etkisinin incelenmesi ve kaza tahmin modelleri. Kırıkkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 85 s.
  • Özgan E, 2007. Bolu Dağı dahil D-100 devlet karayolu kesiminin çok yönlü klinik incelenmesi ve kaza kara noktalarının belirlenmesi sonuç raporu. Düzce Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri Başkanlığı.
  • Özgan E, 2008. Karayolu araç tipi ve şekli ile kaza sonuçları arasındaki ilişkileri analizleri. Gazi Üniversitesi Mühendislik mimarlık Fakültesi Dergisi, 3(1), 97-104.
  • Saplıoğlu M, Karaşahin M, 2006. Coğraf Bilgi Sistemi yardımı ile Isparta ili kent içi trafk kaza analizi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 12(3): 321-332.
  • Söylemezoğlu T, 2006. Coğraf Bilgi Sistemleri ile trafk kaza analizi: Ankara örneği. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Trafk Planlaması ve Uygulaması A.B.D., YüksekLisans Tezi, 105s.
  • Tortum A., Çodur M.,Y., Kılınç B., 2012. Modelling traffc accidents in Turkey using regression analysis. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3): 69-78.
  • Tuncuk M, 2004. Coğraf Bilgi Sistemi yardımıyla trafk kaza analizi: Isparta örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi,80 s.
There are 24 citations in total.

Details

Journal Section Harita Mühendisliği / Topographical Engineering
Authors

Abdurrahman Geymen

Orhan Kerem Dedeoğlu This is me

Publication Date June 30, 2016
Submission Date February 16, 2016
Acceptance Date March 27, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Geymen, A., & Dedeoğlu, O. K. (2016). Reducing Traffc Accidents Using Geographical Information Systems: Kahramanmaras Case Study. Journal of the Institute of Science and Technology, 6(2), 79-88.
AMA Geymen A, Dedeoğlu OK. Reducing Traffc Accidents Using Geographical Information Systems: Kahramanmaras Case Study. J. Inst. Sci. and Tech. June 2016;6(2):79-88.
Chicago Geymen, Abdurrahman, and Orhan Kerem Dedeoğlu. “Reducing Traffc Accidents Using Geographical Information Systems: Kahramanmaras Case Study”. Journal of the Institute of Science and Technology 6, no. 2 (June 2016): 79-88.
EndNote Geymen A, Dedeoğlu OK (June 1, 2016) Reducing Traffc Accidents Using Geographical Information Systems: Kahramanmaras Case Study. Journal of the Institute of Science and Technology 6 2 79–88.
IEEE A. Geymen and O. K. Dedeoğlu, “Reducing Traffc Accidents Using Geographical Information Systems: Kahramanmaras Case Study”, J. Inst. Sci. and Tech., vol. 6, no. 2, pp. 79–88, 2016.
ISNAD Geymen, Abdurrahman - Dedeoğlu, Orhan Kerem. “Reducing Traffc Accidents Using Geographical Information Systems: Kahramanmaras Case Study”. Journal of the Institute of Science and Technology 6/2 (June 2016), 79-88.
JAMA Geymen A, Dedeoğlu OK. Reducing Traffc Accidents Using Geographical Information Systems: Kahramanmaras Case Study. J. Inst. Sci. and Tech. 2016;6:79–88.
MLA Geymen, Abdurrahman and Orhan Kerem Dedeoğlu. “Reducing Traffc Accidents Using Geographical Information Systems: Kahramanmaras Case Study”. Journal of the Institute of Science and Technology, vol. 6, no. 2, 2016, pp. 79-88.
Vancouver Geymen A, Dedeoğlu OK. Reducing Traffc Accidents Using Geographical Information Systems: Kahramanmaras Case Study. J. Inst. Sci. and Tech. 2016;6(2):79-88.