In general, lack of transportation alternatives in many of our major cities, usage over carrying capacity
of the population and vehicle traffc are today’s most important problems which constitute the traffc accident.
Determining the points that traffc accidents occurred mostly are one of the parameters used in the preparation of
the city’s transportation plan. In the city’s transport, the areas are named “black spots” where accidents frequently
occurred in the city. These points; can be detected with the help of Geographical Information Systems that the
technology used extensively in the physical planning of urban planners working. In this study; black spots in the
city have been identifed by using data’s obtained from report of traffc accidents, in making transportation planning
in the city of Erzurum. In this way; ıt is aimed to produce quality data needed by local governments, transport
policies and decisions in the development of the city evaluated with Geographical Information Systems as for the
reduction of traffc accidents
Genel olarak büyükşehirlerimizin çoğunda ulaşım alternatiflerinin azlığı, nüfus ve taşıt trafğinde
kapasitesini aşan kullanım, günümüzün en önemli problemlerinden birisi olan trafk kazalarını meydana
getirmektedir. Bu trafk kazalarının yoğunlaştığı noktaların saptanması, kentin ulaşım planlarının hazırlanmasında
kullanılan parametrelerden biridir. Kentte kazaların sıklıkla meydana geldiği alanlar, kentin ulaşımındaki “kara
noktalar” olarak adlandırılmaktadır. Bu noktalar; fziksel planlama konusunda çalışanlar tarafından yaygın bir
biçimde kabul edilen bir teknoloji olan Coğraf Bilgi Sistemleri yardımıyla tespit edilebilmektedir. Bu çalışmada;
Erzurum kentinde ulaşım planlaması yapılmasında, trafk kazası tespit tutanaklarından elde edilen veriler kullanarak,
kentin kara noktaları tespit edilmiştir. Bu sayede kentinin gelişimindeki ulaşım politikaları ve kararları coğraf
bilgi sistemleri ile değerlendirilerek, trafk kazalarının azaltılmasına yönelik olarak, yerel yönetimlerin, ihtiyaç
duydukları nitelikli verinin üretilmesi amaçlanmaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Peyzaj Mimarlığı / Landscape Architecture |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2017 |
Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3 |