Eğitim, her birey ve bir bütün olarak toplum için ekonomik, sosyal ve kültürel gelişimin temelidir. Ülkemizde orta öğretim kurumlarına Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan lise giriş sınavı ile öğrenci kabul edilmektedir. Bu çalışmada, 2019 yılında Türkiye'nin 81 ilinde lise giriş sınavına giren öğrencilerin başarı oranları makine öğrenimi regresyon ve beta regresyon modeli ile ele alınmıştır. Bu makale, boşanma oranı, gayri safi yurtiçi hasıla, okuma yazma bilmeyenlerin sayısı ve yüksek öğretim nüfusu sayısı gibi değişkenleri kullanarak öğrencilerin başarı oranlarını modellemeyi, tahmin etmeyi ve açıklamayı amaçlamaktadır. Başarı oranlarını tahmin etmek için destek vektörü regresyon, rastgele orman, karar ağacı ve beta regresyon modeli uygulanmıştır. En yüksek R2 değerine sahip iki modelin beta regresyon ve rastgele orman modelleri olduğu bulunmuştur. Beta regresyon ve rastgele orman modelinin tahmin hataları incelendiğinde, başarı oranlarını tahmin etmede rastgele orman modelinin beta regresyon modeline göre nispeten üstün olduğu görülmektedir. Beta regresyon modeli Çanakkale ilinin başarı oranlarının en iyi yordayıcısı iken, rastgele orman modeli Ankara'nın başarı oranlarını iyi tahmin etmiştir. Ayrıca beta regresyon modelinde başarı oranları için anlamlı bulunan değişkenlerin rastgele orman modelinde de önemli olduğu görülmüştür. Öğrencilerin başarı oranlarını tahmin etmek için hem beta hem de rastgele orman modellerinin kullanılması önerilir.
Sınav başarı oranı Beta regresyon Rastgele orman Sınıflandırma ve regresyon ağacı Destek vektör regresyonu.
Education is the foundation of economic, social, and cultural development for every individual and society as a whole. Students are accepted to secondary education institutions with the high school entrance examination made by the Ministry of National Education in Turkey. In this study, the success rates of the students who took the high school entrance examination in Turkey's 81 provinces in 2019 were handled with the machine learning regression and beta regression model. The present paper aimed to model, predict, and explain students' success rates using variables such as divorce rate, gross domestic product, illiteracy, and higher education populations. Support vector regression, random forest, decision tree, and beta regression model were applied to estimate success rates. Two models with the highest R2 value were found to be beta regression and random forest models. When the prediction errors of beta regression and random forest model were examined, it seemed to be that the random forest model is relatively superior to the beta regression model in predicting the success rates. While the beta regression model was the best predictor of the success rates of Çanakkale province, the random forest model predicted the success rates of Ankara well. Also, it was seen that the variables found to be significant in the beta regression model for success rates were also crucial in the random forest model. It is recommended to use both the beta and random forest models to estimate the students' success rates.
Success rate of exam Beta regression Random forest Classification and regression tree Support vector regression
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yapay Zeka |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 20 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Zeki Sistemler Teori ve Uygulamaları Dergisi