Peron Ayırıcı Kapı Sistemi (PAKS), modern metro ve Hızlı Otobüs Transit (RBT) istasyonlarında yolcu ve araç/ray arasında bir bariyer olarak kullanılan kayar kapı sistemleridir. PAKS sistemi, sadece platform ve raylar arasında bir bariyer olmakla kalmaz, aynı zamanda araçlara emniyetli iniş ve biniş imkânı da sağlar. Bu nedenle, günümüzde PAKS sistemi metro istasyonlarında hızla yaygınlaşmakta ve kullanılmaktadır. Son yıllarda, PAKS sistemi ile ilgili birçok çalışma yapılmıştır. Bu çalışmalar, istasyon çevresi koşullarından, enerji tüketimine, yolcu bekleme sürelerine, acil tahliye prosedürlerine, emniyet-SIL prosedürlerine ve PAKS sisteminin kontrol ve izleme yaklaşımlarına kadar geniş bir yelpazeyi kapsamaktadır. PAKS sistemi, yolcu emniyeti için kritik bir önem taşımakta ve modern metro istasyonlarının vazgeçilmez bir özelliği haline gelmiştir. Bu nedenle, PAKS sistemi üzerine yapılan araştırmaların devam etmesi ve sistemin sürekli olarak geliştirilmesi gereklidir. Makine öğrenimi algoritmaları, hata teşhisinde önemli bir katkı sağlamakta ve bu algoritmalar sayesinde sistemin sürekli olarak geliştirilmesi hedeflenmektedir. Hata teşhisi yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilen çalışmaların sonuçları, sistem performansını gerçek zamanlı olarak izleyerek hataların tespit edilmesine ve giderilmesine yardımcı olmaktadır. Yapay zekâ tabanlı öngörülü bakım yaklaşımı, özellikle demiryolu sektöründe hem yolcu emniyetini hem de işletme performansını artırmak için önemlidir. Bu çalışma, tam boy PAKS sistemlerinde makine öğrenmesi tabanlı sınıflandırma modellerinin kullanımı (SVM, KNN ve LR) ile mekanik arızaların teşhisini içermektedir. Çalışmada, PAKS sistemi tarafından sağlanan akım, gerilim, titreşim, ses, kapı pozisyonu ve kapı hızı gibi veriler kullanılmıştır. Bu verilerin istatistiksel öznitelikleri çıkarılmış ve bu öznitelikler makine öğrenimi algoritmalarında kullanılarak sistemdeki arızaların tespiti yapılmıştır.
AUS Peron Ayırıcı Kapı Sistemleri Kestirimci Bakım Yapay Zekâ Makine Öğrenmesi Durum İzleme
TÜBİTAK
9210043
Bu çalışma, ECOMAI PENTA-EURIPIDES (Hibe No. 2021028) çatı projesi kapsamında TÜBİTAK (Hibe No. 9210043) tarafından desteklenmiştir.
The Platform Screen Door System (PSD) is a sliding door system used as a barrier between passengers and the vehicle/rail in modern metro and Rapid Bus Transit (RBT) stations. The PSD system not only serves as a barrier between the platform and tracks but also provides safe boarding and alighting opportunities for passengers, making it a critical component of modern metro stations. Consequently, PSD systems have rapidly gained popularity and are widely used. In recent years, numerous research studies have been conducted on PSD systems, covering a broad range of topics such as station environment conditions, energy consumption, passenger waiting times, emergency evacuation procedures, safety-SIL procedures, and control and monitoring approaches for PSD systems. Continued research and development of PSD systems is necessary due to their critical importance for passenger safety and their indispensable role in modern metro stations. Machine learning algorithms have played a significant role in fault diagnosis, and these algorithms can be used to improve the reliability of PSD systems. The results of studies conducted using these fault diagnosis methods could help in real-time detection and rectification of errors by monitoring system performance. Artificial intelligence-based predictive maintenance approaches are important, particularly in the railway sector, for enhancing both passenger safety and operational performance. This study focuses on the application of artificial intelligence models, such as Support Vector Machine (SVM), K-Nearest Neighbors (KNN), and Logistic Regression (LR), for the diagnosis of mechanical failures in full-scale PSD systems. The study utilized data such as current and voltage information, vibration, sound, door position, and door speed provided by the PSD system. The features of these data were extracted and used in machine learning algorithms to diagnose faults that could occur in the system.
ITS Platform Screen Door Predictive Maintenance Artificial Intelligence Machine Learning Condition Monitoring
9210043
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yapay Zeka (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 9210043 |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Haziran 2023 |
Kabul Tarihi | 23 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1 |