Purpose: As they grow, children develop their attitude and behavior related to tooth brushing by taking their parents’ oral-dental health behavior as an example. The purpose of this study was to assess whether there was a similarity in tooth brushing between primary school-age children and their parents presenting to the Department of Oral, Dental and Jaw Diseases and Surgery and the Department of Pedodontics, School of Dental Medicine, Istanbul University.
Patients and Methods: The study included 126 children and their parents, as totally 252 subjects. The data on oral hygiene of the subjects were obtained using a questionnaire form including questions on the qualitative-quantitative tooth brushing habits of the children and their parents and the socio-demographic characteristics of their families.
Results: In most of the cases, there was a similarity between children and their parents in terms of frequency of dentist visits, the therapy they underwent in their last dentist visit, the cause of caries, the frequency of tooth brushing, the material used for oral hygiene, the duration of tooth brushing, method of tooth brushing, and tooth sites most brushed, which showed a significant association between children and their parents (p<0.01).
Conclusion: Correct knowledge given to the children by their families will positively affect the oral-dental health of the children. Thus, firstly, correct knowledge should be given to the parents so that they can successfully carry out their responsibility in being the correct model for their children in oral-dental health.
Amaç: Gelişme çağındaki çocuklar ebeveynlerinin ağız diş sağlığı davranışlarını örnek alarak diş fırçalama ile ilgili tutum ve davranış geliştirmektedirler. Bu çalışma İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Ağız, Diş, Çene Hastalıkları ve Cerrahisi Anabilim Dalı ve Pedodonti Anabilim Dalı’na başvuran ilköğretim çağındaki çocukların ve ebeveynlerinin diş fırçalama alışkanlıklarının arasında benzerlik olup olmadığının araştırılması amacıyla yapılmıştır.Bireyler ve Yöntem: Çalışmaya 126 çocuk ve ebeveynleri dahil olmak üzere toplamda 252 kişi katılmıştır. Bireylerin ağız hijyenine ait bilgiler ebeveyn ve çocuğun diş fırçalama alışkanlıklarının nitelik-niceliğine, ailenin sosyo-demografik özellikleri üzerine odaklı sorulardan oluşan anket yoluyla elde edilmiştir. Verilerin istatistiksel analizleri için SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 15.0 programı kullanıldı.Bulgular: Velilerin ve çocukların çoğunluğunun diş hekimi ziyareti sıklığı; son diş hekimi ziyaretlerinde gördükleri tedavi; diş çürüklerinin nedeni; diş fırçalama sıklığı; ağız hijyeni için kullanılan materyaller; diş fırçalama süresi; diş fırçalama şekli; en çok fırçaladıkları bölge aynıdır, aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. (p < 0.01)Sonuç:Ailesi tarafından doğru bilgileri edinen çocukların ağız diş sağlıkları da olumlu yönde etkilenecektir. Bu nedenle ebeveynlerin ağız diş sağlığı bilinci oluşturma sorumluluğunun altından kalkabilmeleri için öncelikle doğru bilgileri edinmeleri sağlanmalıdır
Okul çağındaki çocuklar ağız hijyeni ağız-diş sağlığı diş fırçalama alışkanlıkları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırmalar / Original Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 49 Sayı: 1 |