ÖZ: Dil
öğrenicilerinin öğrenme stratejilerinin farkına varmasında derste kullanılan
araç-gereçlerin önemli bir yeri vardır. Ders kitaplarındaki stratejilere dönük
etkinlikler, öğrenicinin dil öğrenme sürecinde işlemlemesi ve durumlara uygun
strateji seçiminde belirleyici bir rol oynamaktadır. Bu nedenle bu araştırmada,
A2 düzeyine
dönük konuşma etkinliklerinde hangi dil öğrenme stratejilerinin işe koşulduğunu
belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Oxford’un sınıflandırmasından
yararlanılmıştır. Araştırmada, doküman incelemesi yönteminden yararlanılmış ve A2
düzeyi ders kitabı konuşma etkinlikleri bellek, bilişsel, dengeleyici, üstbilişsel,
sosyal ve duyuşsal stratejilerin kullanımı açısından incelenmiştir. Araştırma
sonucunda ders kitaplarında stratejilerin dengesiz bir biçimde ele alındığı,
bilişsel stratejilerin baskın bir biçimde kullanılmasına karşın diğer
stratejilerin kullanım oranları yönünden farklılaşmalar olduğu görülmüştür. Duyuşsal
stratejilerin kullanımı açısından zayıf kalmakla birlikte her bir stratejinin
tüm yönlerinin karşılanmasına dönük etkinliklerin de yetersiz olduğu belirlenmiştir.
Bu nedenle öğrenicilere strateji öğretimi açısından ders kitaplarındaki
etkinlikler ve görevlerin yeniden düzenlenmesine gereksinim duyulduğu
söylenebilir.
yabancılara Türkçe öğretimi ders kitapları dil öğrenme stratejileri Oxford sınıflandırması
ABSTRACT: The tools
used in the course have an important place for language learners to recognize
the learning strategies. The activities in the textbooks play a crucial role for
the learner’s using the strategies in the language learning process and selecting
them according to situations. Therefore, in this study, it was aimed to
determine which language learning strategies were employed in speaking
activities at A2 level. For this purpose, Oxford's classification was utilized.
In the study, document analysis method was used and A2 level textbook speaking
activities were examined in terms of memory, cognitive, compensation,
metacognitive, social and affective strategies. As a result of the research, it
was seen that the strategies were used unbalanced in the textbooks, and there
was a proportional difference in the use of other strategies despite the
predominant use of cognitive strategies at all of them. Besides, the affective
strategies in all textbooks were used rarely, and also it was determined that
the activities were insufficient in
terms of all aspects of the strategies. For this reason, it can be said that the
learning activities and tasks in the textbooks should revise in terms of
teaching the learning strategies to learners.
Keywords: Turkish teaching as a foreign language,
textbooks, language learning strategies, Oxford’s classification.
Turkish teaching as a foreign language textbooks language learning strategies Oxford's classification
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research