Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçe’ye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 16, 25.04.2020
https://doi.org/10.31464/jlere.572984

Öz



ÖZ: İkinci dünya savaşından sonra Batı
Avrupa ülkelerinin iş gücüne ihtiyaç duymasıyla beraber Türkiye’den önemli
sayıda göç olmuştur. Avrupa’ya göç eden vatandaşlarımız bir sure sonra aile
kurmaya ve kalıcı olmaya başlamışlardır. Bununla beraber bir takım sorunlar
meydana gelmiştir, en önde gelenleri bulundukları ülkeye uyum sağlayamama ve
çocukların eğitim sorunu olarak sıralayabiliriz. Bu göçmen çocukların
yaşadıkları eğitim sorunlarının nedeni anadillerinde yetersiz olmalarından
kaynaklanmaktadır. Henüz birinci dildeki becerileri edinemeyen göçmen çocuklar
ikinci dili verimli bir şekilde öğrenmemektedir. Son bir kaç yıldır tersine bir
göç gözlenmektedir. Dönüş göçünün temel sebeplerini aile ile beraber dönen
çocuklar, evlilik için dönenler, eğitim için dönenler, daha iyi hayat
standartları için dönenler ve kaçış yolu olarak sıralayabiliriz. Bu çalışma
nitel bir araştırma olup, amaç Fransa ve Belçika’da doğup Türkiye’ye dönen
göçmen öğrencilerin anadilleri Türkçeye ilişkin görüşlerini ve Türkçe kullanım
deneyimlerini betimlemek ve ortaya koymaktır.



Anahtar sözcükler: göç, anadil öğrenimi, geri dönüş, ikinci dil, görüngübilim

Kaynakça

  • Akbalık, F., Karaduman, B., Oral, E. ve Özdoğan, B. (2003). Yurtdışından Dönen Türk Öğrencilerin Uyum Düzeyleri ve Benlik Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1/2),1-11.
  • Akalın, Ş.H., (2004). Avrupa Birliği Ülkelerinde Yaşamakta Olan Türklerin Türkçe Öğrenimi Sorunları. 20 Mart 2018, http://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/sukru_haluk_akalin_avrupa_birligi_turkce_ogrenimi_sorunu.pdf
  • Akıncı, M. A. (2007, Mayıs). Fransa’da Türkçe Anadili Eğitimi ve İki Dilli Türk Çocuklarının Dil Becerileri, II. Avrupa Türk Dili Bilgi Şöleni, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, Söğütözü, Ankara.
  • Arslan, M. (2006). Almanya’daki Türk İşçi Çocuklarının Eğitim Sorunları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 233-245.
  • Aydoğu, C., Karasu, G. (2016). Batı Avrupa Ülkelerinde Yaşayan Türk Çocukların Eğitim Sorunları. Türk Göçü 2016 Seçilmiş Bildiriler, 111-118.
  • Biçer, N., Çoban, İ. ve Bakır, S. (2014). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Karşılaştığı Sorunlar: Atatürk Üniversitesi Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29), 125-135.
  • Belet, Ş. D. (2009). İki Dilli Türk Öğrencilerin Anadili Türkçeyi Öğrenme Durumlarına İlişkin Öğrenci, Veli ve Öğretmen Görüşleri (Fjell ilköğretim okulu örneği, Norveç). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 71-85.
  • Creswell, J.W. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cuq, J.P. & Gruca, I. (2003). Cours de Didactique du Français Langue Etrangère et Seconde. Grenoble : Pug.
  • Çetin, T. ve Ercan, L. (2008). Yurt Dışından Geri Dönüş̧ Yapan Üniversite Öğrencilerinin Sorunlarının İncelenmesi. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi (Journal of Turkish World Studies), 2, 65-80.
  • Ergün, N., Çoban, S., Şahin Kütük, B. ve Gökalp Alpaslan, G., (2016). Batı Avrupa Ülkelerinden Türkiye’ye Üniversite Eğitimi İçin Gelen Türk Öğrencilerin Sosyal Bütünleşme Süreçleri. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 67-88.
  • Güpgüpoğlu, G. (1986). Almanya’dan Dönen Öğrencilerin Psiko-Sosyal Yönden Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Gürbüz, R. ve Güleç, İ. (2016). Türkiye’de Eğitim Gören Yabancı Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 141-153.
  • Hisli, N. (1986). Yurda Dönen İşçi Çocuklarının Uyum Sorunları, (Yayınlanmamış̧ Araştırma Raporu). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Kabakçı Yurdakul, I. (2016). Nitel Veri Analizinin Temelleri. Nitel Veri Analizinde Adım Adım NVivo Kullanımı içinde (s. 1-20). Ankara: Anı.
  • Kaya, İ. (2008). Avrupalı Türkler: Misafir İşçilikten Avrupa Vatandaşlığına. Doğu Coğrafya Dergisi, 13(19), 149-166.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • King, R. ve Kılınç, N. (2014). Routes To Roots: Second-Generation Turks From Germany ‘Return’ To Turkey. Nordic Journal of Migration Research, 4(3), 126-133.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A., ve Elma C. (2010). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyokültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Kuruüzüm, A. (2002) Kesin Dönüş̧ Yapan İşçi Çocuklarının Uyum Problemi Üzerine Bir Alan Araştırması, Akdeniz İİBF Dergisi, 3, 102-113.
  • Oruç, Ş. (2016). Türkçede Ana Dil ve Ana Dili. Journal of Turkish Language and Literature, 2(1), 311-322.
  • Paksoy, H.M., Paksoy, S., ve Özalcı, M. (2012). Türkiye'de Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Sorunları: Gap Bölgesi Üniversiteleri Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 85-94.
  • Sarıkaya, H. S. (2014). Belçika Flaman Bölgesinde Yaşayan Türk Kökenli Çocukların Yaşadığı Temel Eğitim Sorunlarının İncelenmesi. ASOS Journal, 2 (8), 246- 260.
  • Şimşek, A. (1986). Yabancı Ülkelerden Yurda Dönen İşçi Çocuklarının Eğitimi: Eğitim Teknolojisi Açısından Yaklaşım, (Yayınlanmamış̧ Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Taşdelen, M (1991). Yurt Dışından Dönen Türk İşçi Ailelerinin Uyum Problemleri. 16 Mart 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/101249
  • Tufan, B. (1985) Almanya’dan Dönen Türk İşçi Çocuklarının Türkiye’ye Döndükten Sonra Karşılaştıkları Güçlükler. HÜ Sosyal Hizmetler Yüksek Okulu Dergisi, (3), 53–63.
  • Ulutak, N. (2007). Avrupa’da Türkçe “İkinci Dil” Öğretimi Araştırması (proje no: 050734). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yılmaz, M. Y. (2014). İki Dillilik Olgusu ve Almanya’daki Türklerin İki Dilli Eğitim Sorunu. Turkish Studies, 9 (3), 1641-1651.
  • Yağmur, K. (2007). İki Dilli Çocukların Becerilerinin Ölçümü ve Eşik Kavramı. 14 Mart 2018, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/27/760/9651.pdf
  • Yağmur, K. (2015). Batı Avrupa’da Türkçe Öğretiminin Sorunları ve Çözüm Önerileri. 14 Mart 2018, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/27/759/9644.pdf
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cihan Aydoğu 0000-0002-1065-8581

Bahtınur Gündoğdu Bu kişi benim

Meltem Ercanlar

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydoğu, C., Gündoğdu, B., & Ercanlar, M. (2020). Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçe’ye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. Journal of Language Education and Research, 6(1), 1-16. https://doi.org/10.31464/jlere.572984

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research