Bu araştırma ortaokul
öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik motivasyonlarının cinsiyet, sınıf
düzeyi, dersi sınıf ortamında yada laboratuar ortamında yapma durumu ve derste
materyal kullanma durumları, kendini başarılı görme durumu ve fen bilimlerine
yönelik ders kitabı dışında kitap ve dergileri okuma durumu değişkenlerine göre
belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu araştırma, betimsel yöntemin
kullanıldığı nicel bir çalışma olup, tarama modeline uygun olarak
hazırlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim öğretim yılında kota
örnekleme yöntemi ile belirlenen ve Sakarya’nın Hendek ilçesinde öğrenim gören
171 kız ve 163 erkek ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplamak amacıyla demografik değişkenleri içeren bir form ve Dede ve Yaman
(2008) tarafından geliştirilmiş ‘Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği’
kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre fen bilimleri dersi motivasyon
düzeyleri kız ve erkek öğrenciler açısından kızların lehine, sınıf düzeyi
açısından 8. Sınıfların aleyhinedir. Bu derste teknoloji veya materyal kullanan
öğrencilerin motivasyonlarının kullanmayanlara göre daha yüksek olduğu,
laboratuarda veya sınıfta deney yapmanın motivasyonu etkilemediği belirlenmiştir.
Fen bilimleri dersinde aktif ve ilgisinin yüksek olduğunu düşünen, fenni
değerli ve eğlenceli bulan, bu ders için ödev dışında zaman harcayan, derse
ilişkin notlar tutan ve kendini başarılı gören öğrencilerin bu durumlarda
bulunmayan öğrencilere göre daha yüksek motivasyonlu olduğu görülmüştür.
In this study, it is aimed
to determine the impact of the motivation that the middle school students have
towards learning science, the use of technology and materials during the
course, teaching the lesson in the classroom or in the laboratory, upon the
students’ science motivation. General survey model from the quantitative
research methods has been used in this study. The study has been performed with
a total of 334 middle school students studying in the 2017-2018 school year 171
of which are female and 163 of which are male and the students have been
determined using quota sampling. ‘’Motivation towards learning science scale’’
developed by DedeveYamam (2008) composed of 23 articles and 5 sub dimensions
which are motivation towards doing research, motivation towards performance,
motivation towards communication, motivation towards working in collaboration
and motivation towards attendance has been used in the study. SPSS 24.0 has
been used for data analysis and T test as well as ANOVA have been performed.
Motivations of the students towards learning science according to some
demographic variables has been analysed in the study. In conclusion to the
analyses performed, there is a significant difference between the motivations
of female and male students towards learning science according to the findings
and this difference is in favour of female students and it is seen that
eight-graders have the lowest motivation. When the effect of using technology
and material in the class on science lessons is studied, it has been found that
the students being taught by using technology and materials have higher
motivations towards science than those who are taught in traditional ways by
not using any materials.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |