Araştıran,
sorgulayan, problemlerin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilen bireyler
yetiştirmek fen eğitiminin temel amaçlarındandır. Bunun gerçekleşebilmesi,
ancak öğretim sürecinin iyi düzenlenmesi, uygun öğretim yöntem, teknik ve araçların
kullanılması ile mümkündür. Okullarda kullanılan öğretim araçlarının başında
ders kitapları gelmektedir. Ders kitaplarının niteliği, kullanılan dil, görseller,
yer verilen etkinlikler öğrenmeyi etkilemektedir. Bu çalışmanın konusunu, 2013
yılında revize edilen program doğrultusunda hazırlanan ders kitaplarındaki
etkinlikler oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı, 2013 Fen Bilimleri dersi programının
temel yaklaşımı olan araştırmaya dayalı öğrenmeye göre hazırlanmış olan ders
kitaplarında yer alan etkinliklerin bu stratejiye uygunluğunun değerlendirilmesidir.
Araştırma betimsel bir çalışmadır ve doküman incelemesi yapılmıştır. Bu doğrultuda,
Marmara Bölgesinde dağıtımı yapılan 5., 6. ve 7. sınıf kitapları olmak üzere
toplam 5 kitap incelenmiştir. Kitaplarda yer alan etkinliklerin incelenmesi için
bir etkinlik değerlendirme tablosu oluşturulmuş ve etkinlikler betimsel analiz
ile değerlendirilmiştir. İnceleme sonuçlarına göre, ders kitaplarında yer alan
etkinliklerin genel olarak araştırmaya dayalı fen öğrenimini destekleme
durumlarının yetersiz olduğu ve 5. sınıftan itibaren ders kitaplarının araştırmayı
destekleme durumlarının sınıf düzeyleri arttıkça azaldığı tespit edilmiştir.
araştırmaya dayalı öğrenme etkinlikler fen bilimleri ders kitapları
Science education focuses on
traning individuals, who investigate, question, and utilize scientific methods
during problem solving. It could only be achieved by arrangment of proper
learning process, and usage of suitable teaching methods, techniques, and
tools. Textbooks are among most critical teaching tools at school. Quality of
content, the language, visuals, and the activities withintext books effect
learning. This study contains activities in science books, which were prepared
according to the revised curriculum in 2013. The aim of the study is to
determine if activities within secondary school science textbooks are in line
with the strategy of 2013 science lesson curriculum, in which the basic
approach is inqury based learning. This was a descriptive study and document
analysis was used.. In that sense, a total of 5 books distributed in Marmara
region for 5th, 6th, and 7th grades are studied. An activity evaluation table
was constructed in order to study activities in these books, and activities
were evaluated through descriptive analysis. According to study results,
activities in textbooks are mainly found ineffective in terms of supporting
inqury based learning, and the amount of ineffectiveness increases each year
from 5th grade onwards.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |