Bu araştırmada mühendislik alanında görev yapmakta olan bir öğretim üyesi tarafından gerçekleştirilen bilim söyleşisinin ortaokul öğrencilerinin mühendis algısına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma karma yöntemler araştırması olarak tasarlanmış ve araştırmada eş zamanlı nicel + nitel karma yöntemler araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemine göre belirlenmiş olup 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören 83 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Mühendislere ve Bilim İnsanlarına Yönelik Algı Ölçeği, kısa cevaplı ve açık uçlu sorular kullanılmıştır. Araştırmada ölçek ve kısa cevaplı sorular öğrencilere ön test olarak uygulanmıştır. Ön test sonrası okulda inşaat mühendisliği bölümünde görev yapan bir öğretim üyesinin katılımıyla TÜBİTAK tarafından desteklenen bilim söyleşisi gerçekleşmiştir. Söyleşiden bir hafta sonra öğrencilere son test uygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel analiz ve ilişkili örneklemler için t-testi, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda mühendislik üzerine yapılan bilim söyleşisinin öğrencilerin mühendislik algılarını olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmanın sonunda öğrencilerin mühendis olma istekleri, mühendisin cinsiyetinin erkek ya da kadın olabileceği düşüncelerinde artış görülmüştür. Öğrenciler bilim söyleşisinin kendilerine yeni bilgiler edinme, mühendisler tarafından yapılan çalışmaları görme fırsatı ve mühendisliğe ilgi duyma gibi katkılar sağladığını belirtmiştir. Öte yandan bilim söyleşisi sonrasında öğrencilerin mühendislerin yaptıkları işlere ve çalıştıkları ortama ilişkin bilgiler edindikleri de tespit edilmiştir.
TÜBİTAK Bilim Söyleşileri'nin gerçekleştirilmesine yönelik desteklerinden dolayı TÜBİTAK Bilim ve Toplum Başkanlığına teşekkür ederiz.
In the research, it was aimed to investigate the effect of a science interview carried out by an academician in the field of engineering on the perception about engineers of secondary school students. The research is designed as a mixed method, and concurrent quantitative + qualitative mixed methods research was used. The sample of the research were consisted of 83 7th and 8th grade students who attend a secondary school, and they were determined in accordance with the convenience sampling method. In the research, Questionnaire on Attitudes Towards Engineers and Scientists, short-answer and open-ended questions were used as data collection tools. In the research, firstly, the scale and short-answer questions was given to the students as a pre-test. Post-test was given to the students one week after the science interview. Descriptive and related samples t-test were used in the analysis of quantitative data, and content analysis and descriptive analysis were used in the analysis of qualitative data. As a result of the research, it was determined that the science conversation on engineering affected students' engineering perceptions positively. Further, at the end of the research, they were determined that students' desire to be engineers and the opinions on the engineer's gender may be male or female increased. The students stated that the science interview provided the opportunity to get new knowledge, the opportunity to see the work done by engineers and interest in engineering. On the other hand, after the science interview, it was determined that the students gained information about the work of engineers and the environment in which they worked.
Perception about engineer science interview secondary school students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1 |