Bu çalışmanın amacı, çocuklar için geçerli ve güvenilir bir “Finansal Okuryazarlık Ölçeği” geliştirmektir. Ölçeğe ilişkin veriler, ilkokul dördüncü sınıfta öğrenim gören ve ölçek formunu eksiksiz dolduran 408 öğrenciden (Yaş ort=10,04, ss=.526) toplanmıştır. Katılımcı yaşları 9 – 12 arasında değişiklik göstermekte ve yaklaşık yarısı (n= 200, %49) kız öğrencilerden oluşmaktadır. Örneklem seçkisiz olarak iki gruba (örneklem 1, n = 204; örneklem 2, n = 204) ayrılmıştır. Örneklem 1 grubu açımlayıcı faktör analizi (AFA) için, örneklem 2 grubu ise elde edilen yapının doğrulanması amacıyla kullanılmıştır. AFA sonucunda 24 maddeden oluşan iki faktörlü (finansal yönetim ve bilinçli tüketim) bir yapı elde edilmiştir. Her iki faktör birden toplan varyansın %58.24’ünü açıklamaktadır. Ölçeğin güvenirlik hesaplaması için Cronbach’s Alpha iç tutarlık katsayısı hesaplanmış ve test yarılama yönteminden faydalanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda Cronbach’s Alpha iç tutarlılık katsayısı .95, Guttman katsayısı .91 ve Spearman-Brown katsayısı ise .92 olarak hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile kurulan modelden mükemmel ve mükemmele yakın uyum indeks değerlerine ulaşılmıştır. Elde edilen tüm bu sonuçlar, geliştirilen “Çocuklar İçin Finansal Okuryazarlık Ölçeğinin” geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ve çocukların finansal okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesinde kullanılabileceğini göstermektedir.
Finansal okuryazarlık ilkokul çocukları ölçek geliştirme geçerlik ve güvenirlik çalışmaları
The aim of the present study was to develop a valid and reliable “Financial Literacy Scale” for children. Data were derived from 408 grade four students (Mage=10.04, sd=.526) who completed the scale form completely. Participants ages were ranging from 9 to 12, and almost half of them (n= 200, 49%) were girls. The sample was randomly split into two different sub-samples (sample 1, n = 204; sample 2, n = 204). Sample 1 was used to perform exploratory factor analysis (EFA) while sample 2 used for confirming the structure obtained. As a result of EFA, a two-factor structure (financial management and conscious consumption) comprising 24 items was obtained. Both factors explain 58.24% of the total variance. To ensure reliability of the scale, Cronbach’s Alpha internal consistency coefficient was calculated, and the half-split reliability method was utilized. As a result of the analysis, the Cronbach's Alpha internal consistency coefficient was calculated as .95, the Guttman coefficient as .91 and the Spearman-Brown coefficient as .92. Perfect and near-perfect fit index values were obtained from the model established by confirmatory factor analysis (CFA). These results show that the developed “Financial Literacy Scale for Children” is a valid and reliable measurement tool and can be used to evaluate children's financial literacy skills.
Financial literacy primary school children scale development validity and reliability studies
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 3 |