8. Sınıf Öğrencilerinin Veri İşleme Öğrenme Alanındaki Hataları ve Kavram Yanılgıları
Yıl 2023,
Cilt: 7 Sayı: 4, 139 - 163, 30.12.2023
Aslıhan Doğdu
,
Havva Özcan
,
Feyza Aliustaoğlu
Öz
Bu araştırmanın amacı veri işleme öğrenme alanında ortaokul öğrencilerinin yaptıkları hataları ve sahip oldukları kavram yanılgılarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’nin kuzeyinde bir ortaokulda sekizinci sınıf düzeyinde öğrenim gören 69 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak açık uçlu maddeler, iki aşamalı teşhis testi ve kavram karikatüründen oluşan 8 soruluk “Veri İşleme Testi” kullanılmıştır. Veriler içerik analizi tekniğine dayalı olarak analiz edilmiş, öğrencilerin teste verdikleri cevaplar hata ve kavram yanılgısı olarak kodlanmıştır. Hata ve kavram yanılgısı ayrımını yaparken bir kazanımla ilişkili farklı sorulara verilen yanıtlar birlikte değerlendirilmiştir. Dikkat eksikliği gibi durumlar hata olarak kodlanırken, benzer sorularda aynı düşünce yapısına sahip olunması durumunda bu durum kavram yanılgısı olarak kodlanmıştır. Bununla birlikte öğrenci cevaplarından doğrudan örnekler alınarak betimsel kesitler sunulmuştur. Öğrencilerin verdikleri cevaplara bağlı olarak hata ve kavram yanılgısının her ikisini de içeren ortak kategorilere ulaşılmıştır. Ortak kategorilerin dışında yalnızca hata ya da kavram yanılgısı durumlarını içeren kategoriler de vardır. Öğrencilerin en çok “veri setini sıralamadan medyan (ortanca) hesaplama” hatasını yaptıkları bulgusuna ulaşılmıştır. Kavram yanılgıları içerisinde en sık karşılaşılanlar ise “grafiklerin kullanım alanlarını anlamlandıramama”, “daire grafiğinde verilerin büyüklüğüne göre alan oluşturma” ve “çizgi grafiğinde ölçeğe dikkat etmeden şekle göre yorumlama” şeklindedir.
Destekleyen Kurum
Bu çalışma 22-25 Eylül 2022 tarihleri arasında gerçekleştirilen "ERPA 2022 International Congresses on Education" da sunulan sözlü bildiri metninin genişletilmiş halidir.
Teşekkür
Teşekkür ederim. Saygılarımla.
Kaynakça
- Aydın, A., & Tarakçı, F. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının grafik okuma, yorumlama ve çizme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 17(1), 469-488.
- Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, K. Ş., Karadeniz, Ş. & Demirel F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri (32.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Capraro, M. M., Kulm, G., & Capraro, R. M. (2005). Middle grades: Misconceptions in statistical thinking. School Science and Mathematics, 105(4), 165-174.
- Çakmak, Z. T. (2014). İlköğretim 6-8. Sınıf matematik öğrencilerinin istatistik ve olasılık öğrenme alanında zorlandıkları kavram ve konuların belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
- Dinç, S. (2021). Veri işleme ve olasılık öğrenme alanlarında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye.
- Enisoğlu, D. (2014). Yedinci sınıf öğrencilerinin sütun grafiği gösteriminde verilen aritmetik ortalama, ortanca ve tepe değer kavramları ile ilgili problemleri çözerken kullandıkları olası çözüm stratejileri, yaptıkları hatalar ve yanlış yorumlamaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Frankel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education. (6. Baskı) McGraw Hill.
- Hotmanoğlu, Ç. (2014). Sekizinci sınıf öğrencilerinin grafik çizme, yorumlama ve grafikleri diğer gösterimlerle ilişkilendirme becerilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- Koparan, T., & Güven, B. (2013). A study on the differentiation levels of middle school students' statistical thinking. İlköğretim Online, 12(1), 158-178.
- Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159-174.
- Math in English. ““Line graph worksheets”. Erişim: 25 Eylül 2023. https://www.mathinenglish.com/worksheetview.php?id=2443&stid=330030.
- Michael, J. (2002). Misconceptions-what students think they know. Advances in Physiology Education, 26(1), 5-6.
- Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
- NCTM (2000). “Executive summary: Principles and standarts for school mathematics”. Erişim: 25 Eylül 2023. https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/PSSM_ExecutiveSummary.pdf
- Ojose, B. (2015). Students’ misconceptions in mathematics: Analysis of remedies and what research says. Ohio Journal of School Mathematics, 72, 30-34.
Rahmatina, D., & Zaid, N. M. (2019). Students’ misconceptions in interpretıng the mean of the data presented in a bar graph. International Journal of Insights for Mathematics Teaching (IJOIMT), 2(1), 57-74.
- Sevimli, N. E. (2010). Matematik öğretmen adaylarının istatistik dersi konularındaki kavram yanılgıları; İstatistik dersine yönelik öz yeterlilik inançları ve tutumlarının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Sezgin Memnun, D. (2013). Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin çizgi grafik okuma ve çizme becerilerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 8(12), 1153-1167.
Spooner, M. (2002). Errors and Misconceptions in Mathematics at Key Stage 2. New York: David Fulton Publishers.
- Şahin, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin grafik okuryazarlık becerileri ve karşılaştıkları zorluklar: daire grafiği örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Şahinkaya, N., & Aladağ, E. (2013). Sınıf öğretmen adaylarının grafikler ile ilgili görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 309-328.
- TIMSS. (2011). “TIMSS 2011 released questions”. Erişim: 25 Eylül 2023. https://nces.ed.gov/timss/released-questions.asp.
- Tortop, T. (2011). 7th-Grade students’ typical errors and possible misconceptions in graphs concept before and after the regular mathematics instruction (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Turhan, D. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin grafikler konusundaki başarıları ile bu başarılara ilişkin öğretmen algılarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Tutak, T., Gün, Z., & Emül, N. (2010). Matematik eğitiminde ilköğretim düzeyinde kavram yanılgısıyla ilgili yapılan çalışmaların bir değerlendirmesi. Education Sciences, 5(3), 940-953.
- Türkdoğan, A., Güler, M., Bülbül, B., & Danişman, Ş. (2015). Türkiye’de matematik eğitiminde kavram yanılgılarıyla ilgili çalışmalar: Tematik bir inceleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 215-236.
- Uçar, Z. T., & Akdoğan, E. N. (2009). 6-8. sınıf öğrencilerinin ortalama kavramına yüklediği anlamlar. İlköğretim Online, 8(2), 391-400.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, B., Demirci, G., Akdeniz, K., Galiç, S., Urhan, S., Kavuncu, T., Mayan Yıldız, T., & Ozansak Topcu, Y. (2021). Ortaokul ve lise öğrencilerinin matematiksel kavram yanılgılarına yönelik Türkiye’de yapılan çalışmaların sistematik derlemesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 535-556.
Mistakes and Misconceptions of 8th Grade Students in the Data Processing Learning Domain
Yıl 2023,
Cilt: 7 Sayı: 4, 139 - 163, 30.12.2023
Aslıhan Doğdu
,
Havva Özcan
,
Feyza Aliustaoğlu
Öz
The aim of this research is to determine the mistakes and misconceptions of secondary school students in the data processing learning domain. The sample of the research consists of 69 students studying at the eighth-grade level in a secondary school in the north of Turkey. The "Data Processing Test" consisting of open-ended items, a three-stage diagnostic test and a concept cartoon, was used as a data collection tool. The data were analyzed based on the content analysis technique, and the answers given by the students to the test were coded as mistakes and misconceptions. While distinguishing between mistakes and misconceptions, the answers given to different questions related to a learning outcome were evaluated together. While situations such as lack of attention were coded as a mistake; having the same mindset in similar questions was coded as a misconception. In addition, descriptive sections were presented by taking direct examples from student answers. Depending on the answers given by the students, common categories including both mistakes and misconceptions were reached. Apart from common categories, there are also categories that contain only cases of mistake or misconception. It was found that the students mostly made the mistake of "calculating the median without sorting the data set". The most common misconceptions are "not being able to make sense of the usage areas of graphs", "creating an area in a circle graph according to the size of the data", and" interpreting the line graph according to the figure without paying attention to the scale".
Destekleyen Kurum
Bu çalışma 22-25 Eylül 2022 tarihleri arasında gerçekleştirilen "ERPA 2022 International Congresses on Education" da sunulan sözlü bildiri metninin genişletilmiş halidir.
Teşekkür
Teşekkür ederim. Saygılarımla.
Kaynakça
- Aydın, A., & Tarakçı, F. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının grafik okuma, yorumlama ve çizme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 17(1), 469-488.
- Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, K. Ş., Karadeniz, Ş. & Demirel F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri (32.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Capraro, M. M., Kulm, G., & Capraro, R. M. (2005). Middle grades: Misconceptions in statistical thinking. School Science and Mathematics, 105(4), 165-174.
- Çakmak, Z. T. (2014). İlköğretim 6-8. Sınıf matematik öğrencilerinin istatistik ve olasılık öğrenme alanında zorlandıkları kavram ve konuların belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
- Dinç, S. (2021). Veri işleme ve olasılık öğrenme alanlarında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye.
- Enisoğlu, D. (2014). Yedinci sınıf öğrencilerinin sütun grafiği gösteriminde verilen aritmetik ortalama, ortanca ve tepe değer kavramları ile ilgili problemleri çözerken kullandıkları olası çözüm stratejileri, yaptıkları hatalar ve yanlış yorumlamaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Frankel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education. (6. Baskı) McGraw Hill.
- Hotmanoğlu, Ç. (2014). Sekizinci sınıf öğrencilerinin grafik çizme, yorumlama ve grafikleri diğer gösterimlerle ilişkilendirme becerilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- Koparan, T., & Güven, B. (2013). A study on the differentiation levels of middle school students' statistical thinking. İlköğretim Online, 12(1), 158-178.
- Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159-174.
- Math in English. ““Line graph worksheets”. Erişim: 25 Eylül 2023. https://www.mathinenglish.com/worksheetview.php?id=2443&stid=330030.
- Michael, J. (2002). Misconceptions-what students think they know. Advances in Physiology Education, 26(1), 5-6.
- Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
- NCTM (2000). “Executive summary: Principles and standarts for school mathematics”. Erişim: 25 Eylül 2023. https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/PSSM_ExecutiveSummary.pdf
- Ojose, B. (2015). Students’ misconceptions in mathematics: Analysis of remedies and what research says. Ohio Journal of School Mathematics, 72, 30-34.
Rahmatina, D., & Zaid, N. M. (2019). Students’ misconceptions in interpretıng the mean of the data presented in a bar graph. International Journal of Insights for Mathematics Teaching (IJOIMT), 2(1), 57-74.
- Sevimli, N. E. (2010). Matematik öğretmen adaylarının istatistik dersi konularındaki kavram yanılgıları; İstatistik dersine yönelik öz yeterlilik inançları ve tutumlarının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Sezgin Memnun, D. (2013). Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin çizgi grafik okuma ve çizme becerilerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 8(12), 1153-1167.
Spooner, M. (2002). Errors and Misconceptions in Mathematics at Key Stage 2. New York: David Fulton Publishers.
- Şahin, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin grafik okuryazarlık becerileri ve karşılaştıkları zorluklar: daire grafiği örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Şahinkaya, N., & Aladağ, E. (2013). Sınıf öğretmen adaylarının grafikler ile ilgili görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 309-328.
- TIMSS. (2011). “TIMSS 2011 released questions”. Erişim: 25 Eylül 2023. https://nces.ed.gov/timss/released-questions.asp.
- Tortop, T. (2011). 7th-Grade students’ typical errors and possible misconceptions in graphs concept before and after the regular mathematics instruction (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Turhan, D. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin grafikler konusundaki başarıları ile bu başarılara ilişkin öğretmen algılarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Tutak, T., Gün, Z., & Emül, N. (2010). Matematik eğitiminde ilköğretim düzeyinde kavram yanılgısıyla ilgili yapılan çalışmaların bir değerlendirmesi. Education Sciences, 5(3), 940-953.
- Türkdoğan, A., Güler, M., Bülbül, B., & Danişman, Ş. (2015). Türkiye’de matematik eğitiminde kavram yanılgılarıyla ilgili çalışmalar: Tematik bir inceleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 215-236.
- Uçar, Z. T., & Akdoğan, E. N. (2009). 6-8. sınıf öğrencilerinin ortalama kavramına yüklediği anlamlar. İlköğretim Online, 8(2), 391-400.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, B., Demirci, G., Akdeniz, K., Galiç, S., Urhan, S., Kavuncu, T., Mayan Yıldız, T., & Ozansak Topcu, Y. (2021). Ortaokul ve lise öğrencilerinin matematiksel kavram yanılgılarına yönelik Türkiye’de yapılan çalışmaların sistematik derlemesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 535-556.