Bu sistematik derlemede, tele-sağlık uygulamaları aracılığıyla sunulan sağlık bakım uygulamalarının sağlık personelleri tarafından benimsenmesindeki kolaylaştırıcı faktörler ile engel oluşturan
faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Konu ile ilgili literatür taraması PubMed, Cochrane, Science
Direct, Web of Science, ProQuest Central ve Google Scholar veri tabanlarında 01 Mart-01 Mayıs
2021 tarihleri arasında yapılmıştır. Çalışmanın dahil edilme ve dışlanma kriterleri Nüfus, Müdahale,
Karşılaştırma, Sonuçlar ve Çalışma (PICOS) uygun olacak şekilde belirlenmiş, sistematik derlemeye sadece hakemli dergilerde yayınlanan ve tam metnine ulaşılan araştırmalar dahil edilmiştir.
Çalışmaların yanlılık riski değerlendirmesinde, “Randomize çalışmalar için revize edilmiş Cochrane
yanlılık riski aracı (RoB 2)” ve “Bias Risk Değerlendirme Aracı- Kesitsel Araştırmalar (BiRAT-CS)”dan
yararlanılmıştır. Çalışmalar arası farklılıklar söz konusu olduğundan anlatı sentezi kullanılmıştır.
Çalışmaya 9 makale dahil edilmiştir. İncelenen çalışmalardaki toplam katılımcı sayısı 1398 olup,
büyük çoğunluğu hemşirelerden (n=1133) oluşmaktadır. Sağlık personellerinin tele-sağlık uygulamalarını benimsemesinde en fazla vurgulanan ilk 4 kolaylaştırıcı faktörün; hasta izlemini kolaylaştırması, sürekli eğitim fırsatı sunması, sağlık personellerinin performanslarını olumlu olarak
etkilemesi ve teknolojik açıdan ilerleme sağlaması olduğu görülmüştür. Engelleyici faktör olarak ise,
en çok finansal desteklerin yetersiz oluşu ile karşılaşılmakta, bu durumu uygulama kullanımındaki
teknik aksaklıklar ve uygulamayı kullanan kişilerin kişisel farklılıkları takip etmektedir. Gözden geçirilen 9 çalışmada sağlık personellerinin tele-sağlık uygulama kullanım durumlarındaki memnuniyet
düzeyleri ölçülmüş ve 6 çalışmada yüksek olarak değerlendirilmiştir. İlgili çalışmaların sayılarının
artması teknolojik ilerlemelere paralellik sağlamak adına önemlidir.
This systematic review aimed to determine the factors of facilitators and barriers in the adoption of
healthcare interventions offered through telehealth interventions by health personnel. Literature
search on the subject was conducted between March 01 and May 01, 2021, in PubMed, Cochrane,
Science Direct, Web of Science, ProQuest Central, and Google Scholar databases. The inclusion
and exclusion criteria of the study were determined in accordance with Population, Intervention,
Comparison, Outcomes and Study (PICOS) and only studies published in peer-reviewed journals
and whose full text was accessible were included in the systematic review. “A revised Cochrane
risk-of-bias tool for randomized trials (RoB 2)” and “Bias Risk Assessment Tool- Cross-sectional
Studies (BiRAT-CS)” were used in the bias risk assessment of the studies. Since there are differences
between studies, narrative synthesis was used. Nine articles were included in the study. The total
number of participants in the studies reviewed was 1398, and the majority of them were nurses
(n=1133). The first 4 facilitator factors were most emphasized in the adoption of telehealth interventions by healthcare personnel. It has been seen that it facilitates patient follow-up, provides continuous education opportunities, positively affects the performance of health personnel, and provides
technological progress. As a barrier factor, inadequacy of financial support was mostly encountered,
followed by technical problems in the use of the intervention and the personal differences of the
people who use the intervention. In 9 studies reviewed, health personnel's satisfaction levels in telehealth intervention use cases were measured and evaluated as high in 6 studies. The increase in the
number of related studies is important in order to ensure parallelism with technological advances.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik, Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Sistematik Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 3 |