Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BAĞLAMINDA PAZARLAMA İLETİŞİMİ: YOUTUBE REKLAMLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA HEDEFLERİ KAPSAMINDA ANALİZİ

Yıl 2023, , 86 - 97, 31.12.2023
https://doi.org/10.46238/jobda.1381044

Öz

Kapitalist sistem içerisinde üretimin ve tüketimin artmasıyla gelinen noktada, kaynakların tükenmesi riskiyle karşı karşıya kalınmıştır. Bu tehlike sürdürülebilirlik kavramını gündeme getirmiştir. Sürdürülebilir kampanyalar düzenleyen işletmeler, satış hedeflerini gerçekleştirmek üzere kullandıkları sosyal medyayı ve reklamları, sürdürülebilirlik uygulamalarını hedef kitlelere iletmek için de kullanmaya başlamıştır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı; amaçlı örneklemle belirlenen markaların sürdürülebilirlik bağlamında yaptıkları pazarlama iletişimi çalışmalarından YouTube reklamlarının, sürdürülebilir kalkınma hedefleri kapsamında analizinin yapılmasıdır. Çalışmada öncelikle; pazarlama iletişimi, sürdürülebilir pazarlama, reklam, sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri kavramları literatür taraması yapılarak, teorik olarak açıklanmıştır. Ardından “Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri” kapsamında hizmet ve üretim sektörlerinden beş farklı markanın YouTube reklamları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Sonuç olarak “Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri”ni en çok karşılayanın İş Bankası reklamı olduğu ortaya çıkmıştır. Sıralama Koton, Sabancı Holding ve eşit oranda karşılayan Finish ve Tchibo olarak devam etmiştir.

Kaynakça

  • Akgül, U. (2010). Sürdürülebilir Kalkınma: Uygulamalı Antropolojinin Eylem Alanı. Antrolopoloji (24), 133-164.
  • Bilişli, Y. (2022). Dijital Tüketim Alanı Olarak Dijital Reklamlar. Medya ve Tüketim II içinde. (Ed. K. Çankaya), İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Bilişli, Y. (2023). Yapay Zekâ Destekli Pazarlama ve İletişim Stratejileri: Dijital Dönüşüm Çağında Etkili Yaklaşımlar. Sosyal, İnsan ve İdari Bilimlerde Yenilikçi Çalışmalar içinde. (Ed. Sarıbaş, S. ve Akkuş, T.), İzmir: Duvar Yayınları.
  • Birleşmiş Milletler Türkiye. (2023). 07 09, 2023 tarihinde Birleşmiş Millletler Türkiye: https://turkiye.un.org/en adresinden alındı
  • Cook, G. (2001). The Discourse of Advertising. London and New York: Taylor & Francis Group.
  • Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantative and mixed methods approaches. SAGE Publishing Inc. 5. Baskı.
  • Duncan, T. R., Everett, S. E. (1993, May-June). Client Perceptions of Integrated Marketing Communications. Journal of Advertising Research, 33(3).
  • Fiske, G. (2001). Reflections of George Fisk. Journal of Macromarketing, 21(2),121-122.
  • Global Sustainable Development Report 2023. (2023, 06 14). 07 08, 2023 tarihinde sdgs.un.org: https://sdgs.un.org/sites/default/files/2023-06/Advance%20unedited%20GSDR%2014June2023.pdf adresinden alındı
  • Gordon, R., Carrigan, M., Hastings, G. (2011). A framework for sustainable marketing. Sage Journals, 11(2), 143-163.
  • https://www.youtube.com/watch?v=5N75cPHEFeM adresinden 15.06.2023 tarihinde alındı
  • https://www.youtube.com/watch?v=AhH5YgnRipE adresinden 11.06.2023 tarihinde alındı
  • https://www.youtube.com/watch?v=wPYSRk3AWgo adresinden 09.07.2023 tarihinde alındı
  • https://www.youtube.com/watch?v=cak0gMKlLw8 adresinden 09.07.2023 tarihinde alındı
  • https://www.youtube.com/watch?v=o7E2d6gIOdo adresinden 09.07.2023 tarihinde alındı
  • Johnson, B., Lundvall, B.-A. (2013). “Are there alternatives to growth pessimism?: Reflections on how innovation strategies may contribute to sustainable development. Aalborg, Denmark: Lundvall-symposium.
  • Kayıkçı, P., Armağan, K., Dal, N. E. (2019). Sürdürülebilir Pazarlama: Kavramsal Bir Çalışma. Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, 2(1), 77-93.
  • Koekemoer, L. (2004). Marketing Communications. South Africa: Juta Academic.
  • Krippendorff, K. (2013).Content analysis. An introduction to its methodology. California: Sage Publications. Martin, D. M. ve Schouten, J. (2013). Sustainable Marketing. Pearson New International Edition, London: Pearson Education.
  • Metin, O. ve Ünal, Ş. (2022). İçerik Analizi Tekniği: İletişim Bilimlerinde ve Sosyolojide Doktora Tezlerinde Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 22, Özel Sayı 2.
  • Myers, D. M. (2013). Qualitative research in business and management, SAGE.
  • Nelson, P. (1974). Advertising of Information. Journal of Political Economy, 82(4), 729-754.
  • Odabaşı , Y., Oyman, M. (2002). Pazarlama İletişimi Yönetimi. İstanbul: MediaCat.
  • Pickton, D., Broderick, A. (2005). Integrated Marketing Communications. England: Ashford Colour Press.
  • Portney, K. E. (2015). Sustainability. England: The MIT Press.
  • Rossiter, J. R., Percy, L., & Bergkvist, L. (2018). Marketing Communications. London: Sage Publications.
  • Schultz, D. E. (1992). Integrated Marketing Communications. Journal of Promotion Management, 1(1), 99-104.
  • Sighsavers. (2023). 07 09, 2023 tarihinde Sighsavers: https://www.sightsavers.org/policy-and-advocacy/global-goals/?gad=1&gclid=EAIaIQobChMI0uDgq4WBgAMVDp7VCh2jhA2XEAAYAyAAEgIXF_D_BwE adresinden alındı
  • Sümer, S. I., Eser, Z. (2006). Pazarlama Karması Elemanlarının Evrimi, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1):165-186.
  • Tunçel, H. (2009). Halkla İlişkiler Anlayışıyla Bütünleşik Pazarlama İletişimi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 115-136.
  • turkiye.un.org/tr/sdgs/2. (tarih yok). 07 2023, 10 tarihinde turkiye.un.org/tr/sdgs/2: turkiye.un.org/tr/sdgs/2 adresinden alındı
  • United Nations. (2023). 07 08, 2023 tarihinde United Nations: https://sdgs.un.org/goals#history adresinden alındı
  • unitilityglobal.com. (2023). unitility. 07 08, 2023 tarihinde unitility: https://utilityglobal.com/?utm_term=sustainable%20development&utm_campaign=Utility+Global+Main+Search&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=2944128623&hsa_cam=20019951988&hsa_grp=149168237478&hsa_ad=655865120823&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-12848871&hsa_kw=s adresinden alındı
  • Yılmaz, M., Bakış, A. (2015). Sustainability in Construction Sector. Procedia - Social and Behavioral Sciences(195), 2253- 2262.

MARKETING COMMUNICATION IN THE CONTEXT OF SUSTAINABILITY: ANALYSIS OF YOUTUBE ADS IN THE SCOPE OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS

Yıl 2023, , 86 - 97, 31.12.2023
https://doi.org/10.46238/jobda.1381044

Öz

At the point reached by the increase in production and consumption within the capitalist system, the risk of running out of resources has been faced.This danger has brought the concept of sustainability to the agenda. Businesses that organize sustainable campaigns have also started to use social media and advertisements, which they use to achieve their sales targets, to convey their sustainable practices to target audiences. In this direction, the purpose of this study is to analyze YouTube advertisements, one of the marketing communication activities of the brands determined with a purposeful sample, within the scope of sustainable development goals. First of all, in the study; The concepts of marketing communication, sustainable marketing, advertising, sustainability and sustainable development goals are explained theoretically by reviewing the literature. Then, within the scope of "Sustainable Development Goals", YouTube ads of five different brands from the service and production sectors were examined by content analysis method. As a result, it has been revealed that İşbank advertisement is the one that meets the Sustainable Development Goals the most. The ranking continued as Koton, Sabancı Holding, and Finish and Tchibo, which received equal proportions.

Kaynakça

  • Akgül, U. (2010). Sürdürülebilir Kalkınma: Uygulamalı Antropolojinin Eylem Alanı. Antrolopoloji (24), 133-164.
  • Bilişli, Y. (2022). Dijital Tüketim Alanı Olarak Dijital Reklamlar. Medya ve Tüketim II içinde. (Ed. K. Çankaya), İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Bilişli, Y. (2023). Yapay Zekâ Destekli Pazarlama ve İletişim Stratejileri: Dijital Dönüşüm Çağında Etkili Yaklaşımlar. Sosyal, İnsan ve İdari Bilimlerde Yenilikçi Çalışmalar içinde. (Ed. Sarıbaş, S. ve Akkuş, T.), İzmir: Duvar Yayınları.
  • Birleşmiş Milletler Türkiye. (2023). 07 09, 2023 tarihinde Birleşmiş Millletler Türkiye: https://turkiye.un.org/en adresinden alındı
  • Cook, G. (2001). The Discourse of Advertising. London and New York: Taylor & Francis Group.
  • Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantative and mixed methods approaches. SAGE Publishing Inc. 5. Baskı.
  • Duncan, T. R., Everett, S. E. (1993, May-June). Client Perceptions of Integrated Marketing Communications. Journal of Advertising Research, 33(3).
  • Fiske, G. (2001). Reflections of George Fisk. Journal of Macromarketing, 21(2),121-122.
  • Global Sustainable Development Report 2023. (2023, 06 14). 07 08, 2023 tarihinde sdgs.un.org: https://sdgs.un.org/sites/default/files/2023-06/Advance%20unedited%20GSDR%2014June2023.pdf adresinden alındı
  • Gordon, R., Carrigan, M., Hastings, G. (2011). A framework for sustainable marketing. Sage Journals, 11(2), 143-163.
  • https://www.youtube.com/watch?v=5N75cPHEFeM adresinden 15.06.2023 tarihinde alındı
  • https://www.youtube.com/watch?v=AhH5YgnRipE adresinden 11.06.2023 tarihinde alındı
  • https://www.youtube.com/watch?v=wPYSRk3AWgo adresinden 09.07.2023 tarihinde alındı
  • https://www.youtube.com/watch?v=cak0gMKlLw8 adresinden 09.07.2023 tarihinde alındı
  • https://www.youtube.com/watch?v=o7E2d6gIOdo adresinden 09.07.2023 tarihinde alındı
  • Johnson, B., Lundvall, B.-A. (2013). “Are there alternatives to growth pessimism?: Reflections on how innovation strategies may contribute to sustainable development. Aalborg, Denmark: Lundvall-symposium.
  • Kayıkçı, P., Armağan, K., Dal, N. E. (2019). Sürdürülebilir Pazarlama: Kavramsal Bir Çalışma. Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, 2(1), 77-93.
  • Koekemoer, L. (2004). Marketing Communications. South Africa: Juta Academic.
  • Krippendorff, K. (2013).Content analysis. An introduction to its methodology. California: Sage Publications. Martin, D. M. ve Schouten, J. (2013). Sustainable Marketing. Pearson New International Edition, London: Pearson Education.
  • Metin, O. ve Ünal, Ş. (2022). İçerik Analizi Tekniği: İletişim Bilimlerinde ve Sosyolojide Doktora Tezlerinde Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 22, Özel Sayı 2.
  • Myers, D. M. (2013). Qualitative research in business and management, SAGE.
  • Nelson, P. (1974). Advertising of Information. Journal of Political Economy, 82(4), 729-754.
  • Odabaşı , Y., Oyman, M. (2002). Pazarlama İletişimi Yönetimi. İstanbul: MediaCat.
  • Pickton, D., Broderick, A. (2005). Integrated Marketing Communications. England: Ashford Colour Press.
  • Portney, K. E. (2015). Sustainability. England: The MIT Press.
  • Rossiter, J. R., Percy, L., & Bergkvist, L. (2018). Marketing Communications. London: Sage Publications.
  • Schultz, D. E. (1992). Integrated Marketing Communications. Journal of Promotion Management, 1(1), 99-104.
  • Sighsavers. (2023). 07 09, 2023 tarihinde Sighsavers: https://www.sightsavers.org/policy-and-advocacy/global-goals/?gad=1&gclid=EAIaIQobChMI0uDgq4WBgAMVDp7VCh2jhA2XEAAYAyAAEgIXF_D_BwE adresinden alındı
  • Sümer, S. I., Eser, Z. (2006). Pazarlama Karması Elemanlarının Evrimi, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1):165-186.
  • Tunçel, H. (2009). Halkla İlişkiler Anlayışıyla Bütünleşik Pazarlama İletişimi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 115-136.
  • turkiye.un.org/tr/sdgs/2. (tarih yok). 07 2023, 10 tarihinde turkiye.un.org/tr/sdgs/2: turkiye.un.org/tr/sdgs/2 adresinden alındı
  • United Nations. (2023). 07 08, 2023 tarihinde United Nations: https://sdgs.un.org/goals#history adresinden alındı
  • unitilityglobal.com. (2023). unitility. 07 08, 2023 tarihinde unitility: https://utilityglobal.com/?utm_term=sustainable%20development&utm_campaign=Utility+Global+Main+Search&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=2944128623&hsa_cam=20019951988&hsa_grp=149168237478&hsa_ad=655865120823&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-12848871&hsa_kw=s adresinden alındı
  • Yılmaz, M., Bakış, A. (2015). Sustainability in Construction Sector. Procedia - Social and Behavioral Sciences(195), 2253- 2262.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Pazarlama İletişimi
Bölüm Özgün Bilimsel Makaleler
Yazarlar

Fatma Çakmak 0000-0002-7276-5016

Erken Görünüm Tarihi 30 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2023
Kabul Tarihi 8 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Çakmak, F. (2023). SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BAĞLAMINDA PAZARLAMA İLETİŞİMİ: YOUTUBE REKLAMLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA HEDEFLERİ KAPSAMINDA ANALİZİ. Journal of Business in The Digital Age, 6(2), 86-97. https://doi.org/10.46238/jobda.1381044
AMA Çakmak F. SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BAĞLAMINDA PAZARLAMA İLETİŞİMİ: YOUTUBE REKLAMLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA HEDEFLERİ KAPSAMINDA ANALİZİ. JOBDA. Aralık 2023;6(2):86-97. doi:10.46238/jobda.1381044
Chicago Çakmak, Fatma. “SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BAĞLAMINDA PAZARLAMA İLETİŞİMİ: YOUTUBE REKLAMLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA HEDEFLERİ KAPSAMINDA ANALİZİ”. Journal of Business in The Digital Age 6, sy. 2 (Aralık 2023): 86-97. https://doi.org/10.46238/jobda.1381044.
EndNote Çakmak F (01 Aralık 2023) SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BAĞLAMINDA PAZARLAMA İLETİŞİMİ: YOUTUBE REKLAMLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA HEDEFLERİ KAPSAMINDA ANALİZİ. Journal of Business in The Digital Age 6 2 86–97.
IEEE F. Çakmak, “SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BAĞLAMINDA PAZARLAMA İLETİŞİMİ: YOUTUBE REKLAMLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA HEDEFLERİ KAPSAMINDA ANALİZİ”, JOBDA, c. 6, sy. 2, ss. 86–97, 2023, doi: 10.46238/jobda.1381044.
ISNAD Çakmak, Fatma. “SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BAĞLAMINDA PAZARLAMA İLETİŞİMİ: YOUTUBE REKLAMLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA HEDEFLERİ KAPSAMINDA ANALİZİ”. Journal of Business in The Digital Age 6/2 (Aralık 2023), 86-97. https://doi.org/10.46238/jobda.1381044.
JAMA Çakmak F. SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BAĞLAMINDA PAZARLAMA İLETİŞİMİ: YOUTUBE REKLAMLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA HEDEFLERİ KAPSAMINDA ANALİZİ. JOBDA. 2023;6:86–97.
MLA Çakmak, Fatma. “SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BAĞLAMINDA PAZARLAMA İLETİŞİMİ: YOUTUBE REKLAMLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA HEDEFLERİ KAPSAMINDA ANALİZİ”. Journal of Business in The Digital Age, c. 6, sy. 2, 2023, ss. 86-97, doi:10.46238/jobda.1381044.
Vancouver Çakmak F. SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BAĞLAMINDA PAZARLAMA İLETİŞİMİ: YOUTUBE REKLAMLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA HEDEFLERİ KAPSAMINDA ANALİZİ. JOBDA. 2023;6(2):86-97.

                                                                Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.