Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Model Proposal on Measuring Employee Satisfaction: The Case of a State-Run Enterprise

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 201 - 216, 27.07.2020

Öz

A model proposal for designing and conducting satisfaction measurements in enterprises is predicted and tested in this study. In compliance with strategic plan schedule of State-run enterprise, exploratory and confirmatory factor analyses in the pilot phase apply the questionnaire form which is designed following investigating motivation theories, job characteristics theory, job demands-job resources theory, internal marketing approach, and psychological contract theory, and measurement model is created. Determinant factors of job quality are identified in the mains phase by means of the model. Towards the fact that the direct and indirect effects of management style, work environment, and communication on job quality, the enterprise is recommendad that activities and projects to improve communication be required, managerial skills at workplaces in the cities other than Ankara be developed, and improvements in work environment be made.

Kaynakça

  • Ahmed, P. K. ve Rafiq, M. (2003). Internal marketing issues and challenges. European Journal of Marketing, 37(9), 1177-1186.
  • Bakker, A.B. ve Demerouti, E. (2007). The Job Demands-Resources Model: State of the Art. Journal of Management Psychology, 22(3), 309-328.
  • Csikszentmihalyi, M. (2000). Beyond boredom and anxiety. Jossey-Bass.
  • Csikszentmihalyi, M. (2013). Flow: The psychology of happiness. Random House.
  • Çınar, M. (2018). Çalışanın Memnuniyetini Etkileyen Faktörler: Bursa Örneği, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 11, Sayı 1, 39-62.
  • Hackman, J.R. ve Oldham, G.R. (1976). Motivation through the design of work: Test of a theory. Organizational Behavior and Human Performance, Vol.16, 250- 279.
  • Hackman, J.R. ve Oldham, G.R. (1980). Work redesign. Addison-Wesley Publishing Company, Inc.
  • İnce, A. R. ve Topcu, M. K. (2017). Girişimcilik yöneliminin işe bağlanma üzerindeki etkisinde algılanan örgütsel desteğin rolü. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 27(2), 1-27.
  • Luthans, F. (1994). Organizational Behaviour. New York: Mc Graw Hill International Editions.
  • Pekmezci, T., Demireli, C. ve Batman, G. (2008). İç Müşteri Memnuniyeti: Konya Un Fabrikalarinda Bir Uygulama. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (22), 143-156.
  • Rousseau, D. (1989). Psychological and implied contracts in organizations Employee Responsibilities and Rights Journal, 2, 121-139.
  • Salanova, M., Bakker, A. B. ve Llorens, S. (2006). Flow at work: Evidence for an upward spiral of personal and organizational resources. Journal of Happiness Studies, 7(1), 1-22.
  • Topcu, M. K. ve Basım, H. N. (2015). Kavramsal bağlamı ve olası tartışma alanlarıyla psikolojik sözleşme: Bir gözden geçirme çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 83-104.
  • Topcu, M. K. ve Cabbar, Y. (2015). Çalışanların Beklenti ve Yükümlülüklerinin İşgücü Verimliliğine Etkilerinin Psikolojik Sözleşme Kuramı Bağlamında Değerlendirilmesi: Ankara Sanayi Odası Üyeleri Örnekleminde Bir Araştırma. 5. Verimlilik Kongresi, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Ankara.
  • Turner, N., Barling, J. ve Zacharatos, A. (2002). Positive Psychology at Work. İçinde C. Snyder ve S. Lopez (Eds.), The Handbook of Positive Psychology (ss. 715-730). Oxford: Oxford University Press.

Çalışan Memnuniyet Ölçümüne Yönelik Bir Model Önerisi: Bir Kamu İktisadi Teşekkülü Örneği

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 201 - 216, 27.07.2020

Öz

Bu çalışmada işletmelerde uygulanmak üzere tasarlanan memnuniyet anketlerinin oluşturulması ve uygulanmasına yönelik bir model öngörülmüş ve test edilmiştir. Kamu iktisadi teşekkülünün stratejik plan takvimine uygun bir şekilde yürütülen çalışmada motivasyon kuramları, iş özellikleri kuramı, iş gerekleri-iş kaynakları teorisi, içsel pazarlama yaklaşımı, psikolojik sözleşme kuramı çerçevesinde yapılan inceleme sonrasında oluşturulan ankete pilot uygulamada keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve ölçme modeli oluşturulmuştur. Esas uygulamada kullanılan model sonucunda elde edilen doğrudan ve dolaylı etkiler göz önünde bulundurularak işletmeye iletişimi güçlendirici eylem ve projelere yer verilmesi gerektiği, Ankara dışındaki illerde yönetici becerilerinin geliştirilmesinin ve fiziksel çalışma ortamında iyileştirmeler yapılmasının uygun olacağı yönünde önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Ahmed, P. K. ve Rafiq, M. (2003). Internal marketing issues and challenges. European Journal of Marketing, 37(9), 1177-1186.
  • Bakker, A.B. ve Demerouti, E. (2007). The Job Demands-Resources Model: State of the Art. Journal of Management Psychology, 22(3), 309-328.
  • Csikszentmihalyi, M. (2000). Beyond boredom and anxiety. Jossey-Bass.
  • Csikszentmihalyi, M. (2013). Flow: The psychology of happiness. Random House.
  • Çınar, M. (2018). Çalışanın Memnuniyetini Etkileyen Faktörler: Bursa Örneği, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 11, Sayı 1, 39-62.
  • Hackman, J.R. ve Oldham, G.R. (1976). Motivation through the design of work: Test of a theory. Organizational Behavior and Human Performance, Vol.16, 250- 279.
  • Hackman, J.R. ve Oldham, G.R. (1980). Work redesign. Addison-Wesley Publishing Company, Inc.
  • İnce, A. R. ve Topcu, M. K. (2017). Girişimcilik yöneliminin işe bağlanma üzerindeki etkisinde algılanan örgütsel desteğin rolü. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 27(2), 1-27.
  • Luthans, F. (1994). Organizational Behaviour. New York: Mc Graw Hill International Editions.
  • Pekmezci, T., Demireli, C. ve Batman, G. (2008). İç Müşteri Memnuniyeti: Konya Un Fabrikalarinda Bir Uygulama. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (22), 143-156.
  • Rousseau, D. (1989). Psychological and implied contracts in organizations Employee Responsibilities and Rights Journal, 2, 121-139.
  • Salanova, M., Bakker, A. B. ve Llorens, S. (2006). Flow at work: Evidence for an upward spiral of personal and organizational resources. Journal of Happiness Studies, 7(1), 1-22.
  • Topcu, M. K. ve Basım, H. N. (2015). Kavramsal bağlamı ve olası tartışma alanlarıyla psikolojik sözleşme: Bir gözden geçirme çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 83-104.
  • Topcu, M. K. ve Cabbar, Y. (2015). Çalışanların Beklenti ve Yükümlülüklerinin İşgücü Verimliliğine Etkilerinin Psikolojik Sözleşme Kuramı Bağlamında Değerlendirilmesi: Ankara Sanayi Odası Üyeleri Örnekleminde Bir Araştırma. 5. Verimlilik Kongresi, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Ankara.
  • Turner, N., Barling, J. ve Zacharatos, A. (2002). Positive Psychology at Work. İçinde C. Snyder ve S. Lopez (Eds.), The Handbook of Positive Psychology (ss. 715-730). Oxford: Oxford University Press.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Kemal Topcu 0000-0002-3298-1283

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Topcu, M. K. (2020). Çalışan Memnuniyet Ölçümüne Yönelik Bir Model Önerisi: Bir Kamu İktisadi Teşekkülü Örneği. Journal of Organizational Behavior Review, 2(2), 201-216.