Denizyolu taşımacılığı dünya ticaretinin yaklaşık % 86 sını oluşturmaktadır. Bunun en büyük nedeni diğer taşımacılık modellerine göre denizyolu taşımacılığı hem kitle taşımacılığa uygundur, hemde maliyet ve tonaj açısından en avantajlı taşıma türüdür.
Bu durum dolayısıyla deniz taşımacılığı konusunda uluslararası alanda ülkeler ve kuruluşlar çeşitli bölgesel organizasyonlar oluşturarak düzenlemeleri ve antlaşmaları yürürlüğe koymaktadırlar. Bu kuruluşlara örnek olarak, Avrupa Birliğini ve Avrupa Birliğinin denizcilik konusunda getirdiği düzenlemeleri örnek verebiliriz. Avrupa Birliği’nin fikir olarak ortaya çıkışı 2. Dünya Savaşından sonrası döneme rast gelmektedir. Avrupa ülkeleri arasındaki barışın sağlanması ve ekonomik bir işbirliğinin kurulması amacından hareketle, 1957 yılında Avrupa Ekonomi Topluluğu kurulmuştur. 1992’de Maastricht Antlaşması ile Avrupa Birliği ismini alan ve günümüzde yirmi dört üyeye ulaşan bu topluluk siyasi ve ekonomik
yönden büyük bir güçtür. Mazisi 1957’ye dayanan bu birliğin denizcilik politikalarında ortak politika oluşturması ise 1986 yılında Avrupa Komisyonunun 1977’den itibaren alınan önlemleri kapsayan paketi kabul etmesiyle başlamıştır. Bu paketin getirdiği dört düzenleme; denizcilikte hizmet sunumu serbestisi, rekabet kuralları, adil olmayan fiyatlar ve eşgüdümlü eylem planıdır. AB’nin dünya ticaretindeki önemli konumunu devam ettirmesi ve küresel pazarlara ulaşması büyük ölçüde deniz taşımacılığı yoluyla olmaktadır. AB dünyanın çeşitli yerlerindeki büyük limanları ile büyük bir deniz gücü olmaya devam etmektedir. AB deniz taşımacılığı politikasını sektörde gerçekleştireceği kapsamlı modernizasyonlar ile güçlendirmeyi hedeflemektedir. Türkiye, Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun (AET) 1957 yılında kurulmasından kısa bir süre sonra, 1959'da Ankara Anlaşması ortaklık başvurusunda bulunmuştur. 1999'da ise Helsinki'de gerçekleştirilen zirvede Türkiye'nin statüsü Avrupa Birliği’ne aday ülke durumuna alınmıştır. Türkiye, ticareti taşımacılığını büyük oranda denizyolu taşımacılığı ile gerçekleştiren, filosu ile 2015 yılı itibariyle dünyada 23. sırada yer alan bir ülkedir. 8400 km’den fazla doğal kıyı uzunluğu ile Avrupa ve Asya ortasındaki jeopolitik konumuyla, Doğu-Batı ve Kuzey-Güney ulaştırma koridorları arasında
büyük bir ticaret güzergâhının kalbi durumundadır. Türkiye bu avantajlı konumu itibarıyla denizyolu bağlantılı aktarma/transit yükleri limanlarına çekebilecek potansiyele sahiptir Avrupa Birliği; uluslararası siyasi ve ekonomik gelişmeler, rekabet koşulları, yasal yükümlülükler ve benzeri değişiklikleri göz önünde bulundurarak deniz ulaştırmasının kurallarını ve kısıtlamalarını çeşitlendirmektedir. 23 Nisan 2009 tarihinde Denizyolu Emniyeti Paketi kabul edilerek, bayrak devleti ve liman devleti kuralları, klas kuruluşları, kaza inceleme, taşıyıcının sorumlulukları, sigorta ve trafik izleme konuları düzenlenmiştir. Bu paket “2018 yılına kadar AB Denizyolu Taşımacılığının Stratejik Hedefleri ve Önerileri” kapsamaktadır. Bu paketten hareketle, bu çalışmada, 2018 yılına kadar AB
denizyolu taşımacılığının stratejik hedefleri ve önerilerinin Türkiye’nin denizcilik politika ve
uygulamalarının üzerine yansıması incelenecek, stratejik hedefler bağlamında da öneriler
sunulacaktır
Avrupa Birliği Denizyolu Taşımacılığı Stratejik Hedefler Türkiye
Maritime transportation accounts for about 86 % of world trade. The most important
reason for that both maritime transportation is suitable for mass transportation and it is the most advantageous transportation type in terms of cost and tonnage.
As a result, internationally recognized countries and organizations in the field of maritime
transport have set up various regional organizations to enact regulations and treaties. We can give an example for that kind organizations, the regulations that the European Union and the European Union bring about maritime. The emergence of the idea of the European Union comes after World War II. Maritime transportation constitutes a large part of the freight transport in the world. The most important reason for this is the most convenient method in terms of cost and tonnage for maritime
transportation compared to other transportation models.
The European Economic Community was established in 1957 with the aim of founding a
peace and economic co-operation between the European countries. With the Maastricht Treaty in 1992, the European Union become a major force in the political and economic issues and reached twenty-four members. This association, which dates back to 1957, established a common policy in maritime policies, beginning in 1986 with the European Commission adopting a package covering measures taken since 1977. This package brourgt four arrangements: Freedom of service provision in maritime, competition rules, unfair prices and coordinated action plan. The continuation of the EU's
important position in world trade and its access to global markets is largely through maritime transport. The EU continues to be a major naval force with its large ports in various parts of the world. The EU seeks to strengthen its maritime transport policy with comprehensive modernization in the sector. Shortly after the establishment of the European Economic Community (EEC) in 1957, Turkey was
applied in the 1959 Ankara Agreement partnership application. In 1999, the status of the summit in Helsinki was taken as the candidate country of the European Union. Turkey is a country ranked 23rd in the world by 2015 with its fleet, which carries its trade transportation with great marine transportation. With a natural coastal length of more than 8,400 km and a geopolitical location between Europe and Asia, it is the heart of a major trade route between East-West and North-South transport corridors. Turkey has the potential to attract sea-bounded transfer / transit cargo ports due to
its advantageous position European union diversifies the rules and restrictions of sea transportation considering international rules and regulations, international political and economic developments, competition conditions and legal obligations. The maritime safety package was accepted on April 23, 2009 and the flag state and port state rules, class organizations, accident investigation, carrier's responsibilities, insurance and
traffic monitoring issues were arranged. This package covers "Strategic Targets and Recommendations of EU Shipping by 2018". Starting from this package, in this study, the strategic objectives and proposals of EU maritime transport by 2018 will be examined and the proposals will be presented in the context of strategic targets.
Maritime transportation European Union Strategic Targets Turkey
Diğer ID | JA64RF96AS |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1 |
The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.