Stratejik planlamada stratejik amaç belirleme; örgütlerin gelecekte belirli bir zaman süresi içinde neyi gerçekleştirmek istediklerinin veya nerede ve ne durumda olmak istediklerinin karara bağlanmasıdır. Bu araştırmada, Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversitelerinin stratejik planlarında ifade ettikleri stratejik amaçlarını tematik açıdan incelemek, bu ifadelerden hangilerinin ne sıklıkta kullanıldığını, benzerliklerini ve farklılıklarını açıkça ortaya koymak amaçlanmıştır. Ayrıca devlet üniversiteleri ile vakıf üniversitelerinin bu konudaki yaklaşımları da karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Bunun için 112 devlet üniversitesi ve 67 vakıf üniversitesinin internet sayfalarında yer alan stratejik planlarındaki stratejik amaç ifadeleri araştırmanın çalışma evrenini oluşturmuştur. Ancak 9 devlet ve 37 vakıf üniversitesinin stratejik planlarına ulaşılamadığı için, 103 devlet ve 30 vakıf üniversitesinin stratejik planlarındaki stratejik amaç ifadeleri içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre üniversitelerin genel olarak; “Eğitim Öğretim”, “Bilimsel Araştırma”, “Topluma Hizmet”, “Kurumsallaşma”, “Altyapı”, “Paydaşlar”, “Uluslararasılaşma” ve “Girişimcilik” temaları altında stratejik amaçlarını belirledikleri tespit edilmiştir. Vakıf üniversitelerinin bunlara ilave olarak; “Tanınma ve Tercih” ve “Finansman” temalarına stratejik amaçlarında ağırlık verdikleri bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmada, üniversitelerin bu temalar altında belirledikleri stratejik amaçları, alt kategorilere ayrılarak sınıflandırılmıştır.
Setting strategic aims in strategic planning; is to determine what organizations want to achieve in a certain period of time in the future or where and what kind of position they want to be. This study aims to examine thematically Turkey's state and foundation universities' strategic aims expressed in their strategic plans and expressions of strategic aims, to present what items are expressed how frequent they are used and to exhibit their similarities and differents clearly. Also, the approaches of state universities and foundation universities have been evaluated by comparing them. For this, expressions of the strategic aim of the strategic plans on the internet pages of 112 state universities and 67 foundation universities constituted the working universe.
Due to the strategic plans of 9 state and 37 foundation universities can not be reached, 103 state and 30 foundation universities’expressions of strategic aims were analyzed by content analysis method in this study. According to the findings, universities generally; It has been determined that they set strategic aims under the themes of "Education", "Scientific Research", " Serving the Public", "Institutionalization", "Infrastructure", "Stakeholders", "Internationalization" and "Entrepreneurship". In addition to that, it has been reached that foundations universities have focused on the themes of "Recognition and Choice" and "Finance" in their strategic aims. Also, in this study, the strategic aims of the universities under these themes were classified by subcategories.
Strategic Management Strategic Plan University Strategic Objective
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |
The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.