Bu çalışmada, Fan, Keating, Liu, Zhou, Shangguan ve Knipe (2018)
tarafından beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik
inançlarını ölçmeye yönelik olarak geliştirilmiş olan “Beden Eğitimi ve Spor
Öğretmenliği Mesleğine Yönelik İnanç Ölçeğinin (BESÖMİÖ)” Türkçe formunun
oluşturularak bu ölçeğin geçerliğinin ve güvenirliğinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Çalışma grubu Hitit Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde
öğrenim gören toplam n=120 (60 kadın ve 60 erkek) beden eğitimi ve spor
öğretmeni adayından oluşturulmuştur. Çalışma için gerekli etik kurul ve kurum
izinleri alınmıştır. Uyarlanan ölçeğin Cronbach Alpha değeri 0,909 bulunmuştur.
Alt boyutlardan “Meslek Aşkı” boyutu iç tutarlık katsayıları 0,827-0,715 ve
“Beden Eğitimi ve Sporun Değeri” boyutu için ise 0,818-0,496 arasında
değişmektedir. BESÖMİÖ’nin faktör yapısını ortaya koymak amacıyla açıklayıcı faktör
analizi sonrası elde edilen faktör yapısını test etmek ve yapının uygunluğuna
karar vermek için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör
analizi sonucunda X2/sd=1,441 ve RMSEA değerinin ise 0,61 olduğu
görülmüştür. Yapılan bu analiz sonuçları Türkçe ölçeğinde özgün formunda olduğu
gibi iki boyutlu bir yapıda olduğunu ortaya koymuştur. Yapılan bu çalışma
sonucunda uyarlanan ölçeğin Türkiye’de beden eğitimi ve spor öğretmenliği
mesleğine yönelik inançların ölçülmesinde (belirlenmesinde) geçerli ve
güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Mesleği Mesleğe Yönelik Tutum Ölçek Uyarlama
In this study, it was aimed to translate and adapt the
Attitude Towards Physical Education and Sports Teaching Profession Scale
(ATPESTPS) by Fan et al. (2018) into Turkish and determine the validity and
reliability of the scale. The study group consisted of 120 (60 males and 60
females) students studying at the Faculty of Sports Sciences. Ethical committee
approval and institutional permission were acquired prior to the study. The
subjects were participated into the study voluntarily by giving written
consent. Cronbach Alpha value of the adapted scale was found to be 0.909. The
internal consistency coefficients of the subdimension “Sense of Calling”, and
“Value of Physical Education and Sports” ranged between .891-.370 and.798-.477,
respectively. Confirmatory factor analysis was performed to test the factor
structure obtained after exploratory factor analysis in order to reveal the
factor structure of ATPESTPS. As a result of confirmatory factor analysis (X2/sd
=1.441 and RMSEA=.61), it was found that the scale has a two-dimensional
structure in its adapted form as it is in its original form. As a result, it
can be told that the scale adapted into Turkish found to be valid and reliable
to measure the attitudes of Turkish pre-service physical education and sports
teachers’ towards the physical education and sports teaching profession.
Physical Education and Sports Teaching Profession Attitude Toward Profession Scale Adaptation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |