The purpose of this study; To examine the relationship between university students' entrepreneurial tendencies and their personalities and self-efficacy. A total of 250 students studying in different departments of the university participated in the study voluntarily. Entrepreneurship, proactive personality and general self-efficacy scales were used as data collection tools. SPSS program was used to analyze the data. As a result of the analysis, it was determined that the scores the participants received from the scales were above the average scores. By comparing these scores in terms of gender, it was determined that, except for the proactive personality scores, other scale scores created significant differences in favor of men. In the comparison made according to the departments the participants studied, no statistical difference was found. As a result of the analysis of the relationships between the scale scores, it was determined that all scale scores had positive relationships with each other. Based on the study findings, it can be said that offering seminars, courses, etc. to students, which will increase their entrepreneurial characteristics and have a positive impact on their general self-efficacy levels, will contribute to the development of these characteristics.
student entrepreneurship proactive personality self-efficacy
Bu çalışmanın amacı; Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri ile kişilikleri ve öz yeterlilikleri arasındaki ilişkiyi incelemek. Araştırmaya üniversitenin farklı bölümlerinde öğrenim gören toplam 250 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Veri toplama aracı olarak girişimcilik, proaktif kişilik ve genel öz yeterlilik ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı kullanıldı. Analiz sonucunda katılımcıların ölçeklerden aldıkları puanların ortalama puanların üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Bu puanlar cinsiyete göre karşılaştırıldığında proaktif kişilik puanları dışında diğer ölçek puanlarının da erkekler lehine anlamlı farklılık yarattığı tespit edilmiştir. Katılımcıların okudukları bölümlere göre yapılan karşılaştırmada istatistiksel olarak bir fark bulunamadı. Ölçek puanları arasındaki ilişkilerin analizi sonucunda tüm ölçek puanlarının birbiriyle pozitif yönde ilişkilere sahip olduğu tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak öğrencilere girişimcilik özelliklerini artıracak ve genel öz yeterlilik düzeylerine olumlu etki yapacak seminer, kurs vb. etkinliklerin sunulmasının bu özelliklerin geliştirilmesine katkı sağlayacağı söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |