In Turkey, emergency remote teaching (ERT) was first implemented at all levels of education for one and a half years due to the COVID-19 pandemic. The second ERT was limited only to universities due to the earthquake that affected 10 provinces centred in Kahramanmaraş, so that student dormitories could provide shelter to earthquake victims. It is important to examine the effects of ERT, which is carried out only based on technological infrastructure, on the students of the Physical Education and Sports (PES) Department, which is a discipline that includes theory and practice. In this context, the study aimed to examine the levels of alexithymia, which means the difficulty of identifying and expressing emotions, and nomophobia, which means the anxiety of being without a smartphone, in the process of earthquake-induced ERT and post-earthquake face-to-face education (FFE) in PES teacher candidates. The research was designed according to the explanatory design in mixed method and conducted as a longitudinal study. The study group of the research consists of first, second- and third-year PES teacher candidates who experienced the earthquake-induced ERT process in Muğla Sıtkı Koçman University, Faculty of Sport Sciences, Department of PES in the spring semester of the 2022-2023 academic year (n=125). The reason why the fourth grades were not included was that they would graduate in the autumn term of the 2023-2024 academic year when quantitative and qualitative measurements would be taken. Demographic information form, “Perth Alexithymia Scale”, “Nomophobia Scale” and semi-structured interview form were used as data collection tools. When the quantitative findings were analysed, it was found that the PES teacher candidates were prone to alexithymia and experienced moderate nomophobia symptoms during the earthquake-induced ERT process. Although they were also prone to alexithymia and had moderate nomophobia during the post-earthquake FFE, there was a significant decrease compared to the earthquake-induced ERT process. The results of the quantitative data were analysed in detail in the qualitative part of the study due to the explanatory design. In the qualitative part, individual in-depth interviews were conducted and the main themes of ‘need for autonomy’, ‘lack of time management’, ‘desire to alleviate loneliness’ and ‘impulsive behaviour’ were reached as the reasons why PPS teacher candidates showed alexithymia and nomophobia symptoms. The study emphasises the potential negative effects of ERT practices on PES teacher candidates. In the light of the findings, it is recommended to investigate other aspects of the negative effects of ERT on PES teacher candidates.
Addiction Distance education Kahramanmaraş earthquake Smarthphone
Türkiye'de acil uzaktan öğretim (AUÖ) ilk kez COVID-19 salgını nedeniyle tüm eğitim kademelerinde bir buçuk yıl boyunca uygulanmıştır. İkinci AUÖ ise Kahramanmaraş merkezli 10 ili etkileyen deprem nedeniyle öğrenci yurtlarının depremzedelere barınma olanağı sağlaması için yalnızca üniversitelerle sınırlı kalmıştır. Yalnızca teknolojik altyapıya dayalı bir şekilde yürütülen AUÖ’nün teori ve uygulamayı kapsayan bir disiplin olan Beden Eğitimi ve Spor (BES) Bölümü’nün öğrencileri üzerindeki etkilerinin incelenmesi önem arz etmektedir. Bu kapsamda çalışmada BES öğretmen adaylarında deprem kaynaklı AUÖ ve deprem sonrası yüz yüze eğitim (YYE) sürecinde duyguları tanımlama ve ifade etme güçlüğü anlamına gelen aleksitimi ve akıllı telefonsuz kalma kaygısı anlamına gelen nomofobi düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, karma yöntemde açıklayıcı desene göre tasarlanmış ve boylamsal bir çalışma olarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, BES Bölümü’nde deprem kaynaklı AUÖ sürecini deneyimleyen birinci, ikinci ve üçüncü sınıf BES öğretmen adayları oluşturmaktadır (n=125). Dördüncü sınıfların dahil edilmemesinin nedeni nicel ve nitel ölçümlerin alınacağı 2023-2024 eğitim-öğretim yılı güz döneminde mezun durumda olmalarıdır. Veri toplama araçları olarak demografik bilgi formu, “Perth Aleksitimi Ölçeği”, “Nomofobi Ölçeği” ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel bulgular incelendiğinde BES öğretmen adaylarının deprem kaynaklı AUÖ sürecinde aleksitimiye eğilimli oldukları ve orta düzeyde nomofobi semptomları yaşadıkları tespit edilmiştir. Deprem sonrası YYE sırasında da aleksitimiye eğilimli ve orta düzeyde nomofobiye sahip olmalarına karşın deprem kaynaklı AUÖ sürecine göre anlamlı bir azalma olduğu tespit edilmiştir. Ortaya konan nicel verilerin sonuçları açıklayıcı desen gereği araştırmanın nitel bölümünde ayrıntılı bir şekilde irdelenmiştir. Nitel bölümde bireysel derinlemesine görüşmeler yapılmış olup BES öğretmen adaylarının aleksitimi ve nomofobi semptomları göstermelerinin nedenleri olarak “özerklik ihtiyacı”, “zaman yönetimi eksikliği”, “yalnızlığı hafifletme isteği” ve “dürtüsel davranış” ana temalarına ulaşılmıştır. Çalışma, AUÖ uygulamalarının BES öğretmen adaylarındaki potansiyel olumsuz etkilerini vurgulamaktadır. Bulgular ışığında AUÖ uygulamalarının BES öğretmen adayları üzerinde meydana getirebileceği olumsuz etkilerin diğer yönleriyle de araştırılması önerilmektedir.
Akıllı telefon Bağımlılık Kahramanmaraş depremi Uzaktan eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |