Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

10. Sınıf İki Boyutlu Sanat Atölye Ders Kitabında Yer Alan Görsellerin Değerler Kavramıyla İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 25 - 39, 03.12.2018

Öz



Eğitim sisteminin hedefi, toplumun beklentilerine cevap vermek
ve onu şekillendirmeye çalışmaktadır. Bu hedef doğrultusunda bireyi
yetiştirmek amacıyla müfredata uygun çeşitli içeriklere sahip ders kitapları
hazırlanır. Buradaki amaç, toplumsal bir kültür zemini meydana getirmektir.
Bunun için de öncelikle ortak değerlerin olması gerekir. Sanat, ahlak,
çeşitli normlar ve fikirler bunlardan öne çıkanlardır. Okul, bu değerlerin
aktarıldığı en önemli kurumdur. Eğitim, toplumda nitelikli bireyler
yetişmesini sağlar. Ders kitapları ise konuların ve kazandırılmak istenen
davranışların öğrenciye aktarılmasında en önemli araçtır.


İki Boyutlu Sanat Atölye dersinin öğrencilere değer kazandırmada
önemli bir rolü bulunmaktadır. İçeriğinde bulunan sanat, birey, toplumların
sanat anlayışları, yaşayışları gibi konular bu dersin bireylere değer
kazandırmadaki rolünü göstermektedir. Değerlerin bireye ve topluma
kazandırılmasında yazıdan çok görseller önemlidir. Çünkü görseller, çeşitli
semboller ifade etmenin yanı sıra subliminal mesajlar vermektedir. Görsel
yazıdan daha hızlı bir şekilde algılanmakta ve kalıcılığı bilinçaltına
yerleşmektedir. Bu bağlamda bireyin analiz, sentez ve duygu boyutu büyük önem
taşımaktadır. Görseller, bireyin dikkatini çekerek onu yüksek algısal boyuta
ulaştırabilir.  Bu durum, değer
öğretiminde önemli bir kazanımdır. Bu araştırmada 11. Sınıf İki Boyutlu Sanat
Atölye ders kitabında yer alan görsellerin ne gibi değerler ortaya
çıkarabileceğine dair bilgiler araştırılmıştır. Öğrencinin, görsel
materyalleri kullanarak çalışkanlık, yardımlaşma ve sorumluluk gibi değerleri
kazanmasını hedefleyen bu metinde nitel araştırma metodolojisi içerisinde yer
alan doküman inceleme yönteminden faydalanılmıştır. Ders kitabına konan
görseller derinlemesine incelendiğinde realizm akımındaki sanatçı ve
görsellerin diğer akımlara göre daha az üzerinde durulduğu görülmektedir. Bu
doğrultuda araştırmada amaçlanan, realizm akımına mensup sanatçı ve
görsellerin incelenerek çalışkanlık, yardımlaşma ve sorumluluk gibi
değerlerin öğrenciye eğitimle verilmesidir.


 


Kaynakça

  • Alatlı, A. ( 2010). (Der; 1062). Batıya Yön Veren Metinler. c3. İstanbul: Alfa Yayıncılık
  • Armaoğlu, F. (2010). 20.Yy Siyasi Tarihi. (17. Basım) sf.21. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Becker, G. (2001). Unterricht Planen Handlungsorientierte Didaktik. Weinheim und Feldbusch, Hans und Jüttner. Werner, (1990). Gustave Courbet. 1963 by Fratelli Fabbri Editöri, Deutsche Lizenzausgabe 1967 des Orijinaltitels,, I Maestri Del Coloro, İtaly
  • Düz, N. (2011-08). Apollonik Ve Dionysostik Öğeler Bağlamında Sanatta Değer Kavramı, Süleyman Demirel Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi ART-E, 1(3).
  • Gazi Üniversitesi. (2003). Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Esin ÖZER. 23 (3). 24-295.
  • Greverus, I. M. (1982). Plâdoyer fur eine multikulturtelle Gesellschaft. İn Volker Nitschke (Hg.) Stuttgart: Multikulturelle Gesellschaft - multikulturelle Erziehung.
  • Gombrıch, E. H. (1986). (Çev: Cömert, B.). Sanatın Öyküsü, (8. Baskı), sf.512. Ankara: Remzi Yayınevi.
  • Gombrich, E. H.(Çev: Cömert, B.). (1972). Sanatın Öyküsü, 12. Baskı, sf.511. İstanbul: Remzi Yayınevi.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler, sf.14. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kuçuradi, İ. (2010). İnsan ve Değerleri, sf.8. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Mengüşoğlu, T. (1994). Felsefeye Giriş, İstanbul: Remzi Yayınevi.
  • Mengüşoğlu, T. (1988). İnsan Felsefesi, sf.97. İstanbul: Remzi Yayınevi.
  • Oerter, M. (2002). Entwicklungspsychologie Beltz PVU. Trier, 1(2). 2, 4-5.
  • Özturan, M. (2002a). Bir Sanat Yapıtında Estetik Kaygı Zorlamaları, Fotoğrafya Dergisi, 1 (14). s.e. 06 Mayıs 2009.
  • Özturan, M. (2002b). Bir Sanat Yapıtının Değersel Sınırlamaları, Fotografya Dergisi, 1(15).
  • Tanilli, S. (2006). Uygarlık Tarihi, sf.111. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Turani, A. (2012). Dünya Sanat Tarihi, sf. 513. İstanbul: Remzi Yayınları.
  • Ültanır, G. (2000). Öğrenme matrisi ve yapısı, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1).1.
  • Varış, F. (1994). Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikleri. Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık. İnternet SitesiMillî Eğitim Bakanlığı. Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. [20.01.2018]. Güzel Sanatlar Lisesi. Öğretim Programı. İki Boyutlu Sanat Atölye. Dersi.11.https://www.google.com.tr/search?q=%C4%B0K%C4%B0+BOYUTLU+SANAT+AT%C3%96LYE+DERS%C4%B0+%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M+PROGRAMI&oq=%C4%B0K%C4%B0+BOYUTLU+SANAT+AT%C3%96LYE+DERS%C4%B0+%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M+PROGRAMI&aqs=chrome..69i57j35i39.1195j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Rıza Parsa Bu kişi benim

Emel Uzuner

Yayımlanma Tarihi 3 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2018
Kabul Tarihi 2 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Parsa, A. R., & Uzuner, E. (2018). 10. Sınıf İki Boyutlu Sanat Atölye Ders Kitabında Yer Alan Görsellerin Değerler Kavramıyla İncelenmesi. Journal of Human and Social Sciences, 1(1), 25-39.

291321738317384 18989 18990 18996 19045 1973520141 20991 21031