Eğitim sisteminin hedefi, toplumun beklentilerine cevap vermek
ve onu şekillendirmeye çalışmaktadır. Bu hedef doğrultusunda bireyi
yetiştirmek amacıyla müfredata uygun çeşitli içeriklere sahip ders kitapları
hazırlanır. Buradaki amaç, toplumsal bir kültür zemini meydana getirmektir.
Bunun için de öncelikle ortak değerlerin olması gerekir. Sanat, ahlak,
çeşitli normlar ve fikirler bunlardan öne çıkanlardır. Okul, bu değerlerin
aktarıldığı en önemli kurumdur. Eğitim, toplumda nitelikli bireyler
yetişmesini sağlar. Ders kitapları ise konuların ve kazandırılmak istenen
davranışların öğrenciye aktarılmasında en önemli araçtır.
İki Boyutlu Sanat Atölye dersinin öğrencilere değer kazandırmada
önemli bir rolü bulunmaktadır. İçeriğinde bulunan sanat, birey, toplumların
sanat anlayışları, yaşayışları gibi konular bu dersin bireylere değer
kazandırmadaki rolünü göstermektedir. Değerlerin bireye ve topluma
kazandırılmasında yazıdan çok görseller önemlidir. Çünkü görseller, çeşitli
semboller ifade etmenin yanı sıra subliminal mesajlar vermektedir. Görsel
yazıdan daha hızlı bir şekilde algılanmakta ve kalıcılığı bilinçaltına
yerleşmektedir. Bu bağlamda bireyin analiz, sentez ve duygu boyutu büyük önem
taşımaktadır. Görseller, bireyin dikkatini çekerek onu yüksek algısal boyuta
ulaştırabilir. Bu durum, değer
öğretiminde önemli bir kazanımdır. Bu araştırmada 11. Sınıf İki Boyutlu Sanat
Atölye ders kitabında yer alan görsellerin ne gibi değerler ortaya
çıkarabileceğine dair bilgiler araştırılmıştır. Öğrencinin, görsel
materyalleri kullanarak çalışkanlık, yardımlaşma ve sorumluluk gibi değerleri
kazanmasını hedefleyen bu metinde nitel araştırma metodolojisi içerisinde yer
alan doküman inceleme yönteminden faydalanılmıştır. Ders kitabına konan
görseller derinlemesine incelendiğinde realizm akımındaki sanatçı ve
görsellerin diğer akımlara göre daha az üzerinde durulduğu görülmektedir. Bu
doğrultuda araştırmada amaçlanan, realizm akımına mensup sanatçı ve
görsellerin incelenerek çalışkanlık, yardımlaşma ve sorumluluk gibi
değerlerin öğrenciye eğitimle verilmesidir.
|