Avrupa’nın en önemli 5 liginin 2020/2021 sezonu içerisinde elde ettiği gelirin 15.6 Milyar € (Deloitte, 2022) seviyesine ulaştığı göz önüne alındığında, küresel ekonomik ağırlığı giderek artan futbolda rekabetin sadece sportif alanla sınırlı olmadığı, finansal ve pazarlama yönlü çabaların da rekabetin önemli bir bileşenine dönüştüğü görülmektedir. Dijitalleşme sürecinin futbola yansıması olarak ele alınacak güncel gelişmelerin odağında ise taraftar odaklı deneyimsel ve finansal çabaları bir arada sunma kabiliyetine sahip bir araç olarak ‘token’ kavramı üstlenmektedir. Bu çalışma, coinmarketcap.com kripto varlık anlık bilgi platformunda listelenen otuz altı farklı futbol kulübüne ait ‘fan (taraftar) token’lerin etkinliklerini “piyasa değeri, 90 günlük getiri, en yüksek değerden değişim (1 Yıl), işlem gördüğü borsa sayısı ve watchlist (izleme listesi)” olarak belirlenen kriterler kapsamında, kriter ağılrıklarının tespitinde Entropi ve çok kriterli karar verme sürecinde ise WASPAS yöntemlerinin kullanılması yolu ile analiz etmeyi amaçlamaktadır. Futbol ekonomisinin küresel anlamda ulaştığı nokta ve hitap ettiği kitlenin genişliği ilgili alanda gerçekleştirelecek çalışmaların gerekliliğini ortaya koymaktadır. Dolayısı ile güncel uygulamalara yönelik literatür katkısının sağlanması amacı ile hazırlanan bu çalışmanın sonucunda en yüksek etkinlik değerine sahip taraftar tokenin ‘Paris Saint-Germain’ kulübüne ait olduğu, ilgili kulübü ise ‘Lazio’ ve ‘Santos’ kulüplerinin izlediği; en düşük etkinlik değerine sahip kulübün ise ‘Bayer 04 Leverkusen’ olduğu tespit edilmiştir.
Futbolun finansmanı futbol pazarlaması taraftar token WASPAS yöntemi
Considering that the revenues of the five most important leagues in Europe reached 15.6 billion euros in the 2020-2021 season (Deloitte, 2022), it is clear that the competition in football, whose global economic weight is gradually increasing, is no longer just limited to the sporting field but has expanded to include financial and marketing efforts. The concept of "token" is taken as a tool that can display fan-oriented experiential and financial efforts combined in the context of current developments, which will be seen as the reflection of the digitization process on football. This study analyzes the activities of 'fan tokens' belonging to thirty-six different football clubs listed on the coinmarketcap.com crypto asset instant information platform, in terms of market value, 90-day return, change from the highest value (1 Year), number of exchanges traded and watchlist. (watch list)”, it aims to analyze by using Entropy in the determination of criterion weights and WASPAS methods in the multi-criteria decision-making process. The global reach of the football economy and the extent of the audience it appeals to reveal the necessity of studies to be carried out in the relevant field. Therefore, as a result of this study, which was prepared with the aim of contributing to the literature for current practices, the fan token with the highest efficiency value belongs to the 'Paris Saint-Germain' club, and the related club is followed by the 'Lazio' and 'Santos' clubs; it has been determined that the club with the lowest efficiency value is 'Bayer 04 Leverkusen'.
Finance of football football marketing fan token WASPAS method.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2022 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 27 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2 |