Aim: To determine the professional interest and perception levels of the students studying in the midwifery department and to examine its relationship with professional decision regret.
Method: The universe of the research, which is relationship-seeking type; Marmara University Faculty of Health Sciences consisted of Midwifery Department students who were actively enrolled in the 2022-2023 academic year (N=331). In addition, all midwifery students were included in the study without sampling, but only 307 students were reached (n=307). Personal information form, Professional Interest Scale, Midwifery Occupation Perception Scale and Professional Decision Regret Scale were used to collect the research data. The data were evaluated in the computer package program and the p<0.05 value was considered significant.
Results: The average age of the students participating in the study was 20.4±1.470 (Min:18, Max:26), and the number of students at all grade levels was close to each other. In the study, it was determined that the students' professional interests were high (73.091± 11.691) and their perspectives on their profession were positive (74.775±8.731), but they had regrets about their choice of profession (51.400±11.645). Also, as a result of the multivariate regression analysis, it was determined that the variables of professional interest and perception explained the relationship with regret of professional decision at a rate of 28.5%.
Conclusion: Although the students' interest and perception towards the midwifery profession were high, it was observed that they were not satisfied with their choice of profession.
Midwifery students professional interest professional perception professional decision regret
Amaç: Ebelik bölümünde eğitim gören öğrencilerin mesleki ilgi ve algı düzeylerinin belirlenerek mesleki karar pişmanlığıyla ilişkisini incelemektir.
Yöntem: İlişki arayıcı tipte olan araştırmanın evrenini; Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2022-2023 eğitim öğretim yılında aktif kaydı bulunan Ebelik Bölümü öğrencileri oluşturmuştur (N=331). Ayrıca bir örnekleme yoluna gidilmeden tüm ebelik bölümü öğrencileri araştırmaya dâhil edilmiş olup toplam 307 öğrenciye ulaşılmıştır (n=307). Araştırma verilerinin toplanmasında Kişisel bilgi formu, Mesleki İlgi Ölçeği, Ebelik Meslek Algısı Ölçeği ve Mesleki Karar Pişmanlığı Ölçeği kullanılmıştır. Veriler bilgisayar paket programında değerlendirilmiş ve p<0.05 değeri anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.4±1.470 (Min:18, Max:26) olup, tüm sınıf düzeylerinde birbirine yakın oranlarda öğrenci sayısına ulaşılmıştır. Araştırmada öğrencilerin mesleki ilgilerinin yüksek (73.091± 11.691) ve mesleklerine bakış açılarının olumlu olduğu (74.775±8.731) ancak meslek seçimine dair karar pişmanlığı yaşadıkları (51.400±11.645) tespit edilmiştir. Yine yapılan çok değişkenli regresyon analizi sonucunda ise mesleki ilgi ve algı değişkenlerinin mesleki karar pişmanlığıyla ilişkisini %28.5 oranında açıkladığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Öğrencilerin ebelik mesleğine yönelik ilgi ve algıları yüksek olsa da meslek seçimlerinden memnun olmadıkları görülmüştür.
Ebelik öğrencileri mesleki ilgi mesleki algı mesleki karar pişmanlığı mesleki karar pişmanlığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1 |