Çatışma
sadece yönetim biliminin değil, sosyoloji, psikoloji,
antropoloji, ekonomi gibi diğer disiplinlerin de incelediği, günlük
hayatın ve iş hayatının içinde var olan toplumsal bir olgudur. İnsanların bir
arada yaşayamaya başlamasından itibaren bilinen bu kavram, bireyler, gruplar ve
toplumlar arasındaki benzerlikler, ortaklıklar ve uzlaşmaların var olduğu gibi
farklılıklar, karşıtlıklar ve olumsuzlukların da var olduğunu ortaya
koymaktadır. Kelime olarak birbirine çatmak, anlaşamamak, uyumsuz olmak,
sıkıntı, düşmanlık ve kaygı gibi anlamlara gelen çatışma, yönetim literatüründe
yapılan ilk çalışmalarda kaçınılması ve yok edilmesi gereken olumsuz bir durum
gibi ifade edilmiştir. Sonrasında
yapılan çalışmalar, çatışmanın örgütler için kaçınılmaz bir gerçek olduğunu ve
bu durumun iyi yönetilirse örgüt ve çalışan yararına kullanılabileceği görüşünü
ortaya koymuştur.
Sağlık kurumları ve özellikle hastaneler diğer örgütlere nazaran yapısal
ve işleyiş bakımından farklılıkları, sağlık profesyonellerinin mesleksel,
eğitimsel ve statüsel farklılıkları ve hastanelerdeki faaliyetler arası
ilişkilerin çok yönlü ve senkronize olması gibi nedenlerden dolayı çatışmaların
sıklıkla yaşanabildiği örgütlerdir. Bu anlamda sağlık örgütlerinde çatışma
konusunun incelenmesi önem arz etmektedir. Bu makale sağlık kurumlarında
meydana gelen çatışmaların nedenlerini araştırmak ve çatışmaların iyi
yönetilmesini sağlamak açısından literatüre katkı sağlamak amacıyla yazılmıştır.
Bu kapsamda makalede, ilgili literatür ışığında, sağlık kurumlarında
fonksiyonel bir çatışma yönetimi için çözüm önerileri sunulmaya çalışılmıştır.
Conflict is a social phenomenon that exists in
everyday life and business life. The
science of management and also other disciplines such as sociology, psychology,
anthropology and economics are interested in conflict management issues. This
concept, which has begun since people started to live together, reveals that
there are differences, contradictions and negativities, as there are
similarities, partnerships and compromises between individuals, groups and
societies. As a word, conflict means, disagreement,
non-conformity, distress, hostility and anxiety. Earlier studies in the
management literature emphasized that conflict to be avoided and stated as a
negative situation to be eliminated. Subsequent studies have shown that
conflict is an inevitable fact for organizations and that if this situation is
well managed, it can be used for the benefit of the organization and the
employee.
Health institutions, especially hospitals, compared to
other organizations in terms of structural and operational differences,
occupational, educational and statutory differences of health professionals,
and the relationship between activities in hospitals, such as multilateral and
synchronized because of the reasons such conflicts can occur frequently. In
this sense, it is important to examine the issue of conflict management in
health organizations. In the light of relevant literature, this paper aimed to assess
the causes of conflicts and provide solutions for functional conflict
management in health institutions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 1 |