In the study, it was aimed to determine whether the quality of service evaluations of patients receiving service from a hospital differ according to age, gender and educational status.
The study was carried out on patients hospitalized in a hospital in Samsun in 2015 and the survey method was applied in the study.
A total of 113 patients were reached in the study. While 54% of the participants are men, the participants are 25.7% between the ages of 21-25, 23.9% between the ages of 41 and over, 21.2% between the ages of 26-30, 15% between the ages of 31-35, and 14.2% between the ages of 36-40. In addition, 67.3% of the participants were married and 81.4% came to this hospital before. The statement that the participants are at the highest level of satisfaction is “Hospital employees respect patient privacy.” While being expression, the level of satisfaction is the lowest, "The parking lot of the hospital is sufficient." expression has been.
According to the findings obtained in the study, while there was no significant difference in the quality of service perceived by gender and age groups, significant differences were found in the quality of service perceived by patients with different educational levels.
Çalışmada, bir hastaneden hizmet alan yatan hastaların, hizmet kalitesi değerlendirmelerinin yaş, cinsiyet ve öğrenim durumlarına göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Çalışma, 2015 yılında Samsun ilinde bir hastanede yatan hastalar üzerinde gerçekleştirilmiş ve çalışmada anket yöntemi uygulanmıştır.
Çalışmada toplam 113 hastaya ulaşılmıştır. Katılımcıların % 54’ünü erkekler oluştururken katılımcıların 21- 25 yaş arası % 25.7, 41 ve üzeri % 23.9, 26-30 yaş arası %21.2, 31-35 yaş arası %15, 36-40 yaş arası %14.2 oranındadır. Ayrıca katılımcıların %67.3’ü evli ve %81.4’ü daha önce bu hastaneye gelmiştir. Katılımcıların memnuniyet düzeyinin en yüksek olduğu ifade “Hastane çalışanları hasta mahremiyetine saygı gösterirler.” ifadesi olurken, memnuniyet derecesinin en düşük olduğu ifade ise “Hastanenin otopark imkânı yeterlidir.” ifadesi olmuştur.
Çalışmada elde edilen bulgulara göre, cinsiyet ve yaş gruplarının algıladıkları hizmet kalitesinde anlamlı farklılık bulunmazken, eğitim düzeyi farklı olan hastaların algıladıkları hizmet kalitesinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Politikası |
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 1 |