Amaç Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerini incelemek amacıyla yürütülmüştür.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve analitik tipte yürütülen bu araştırmanın örneklemini kamu üniversiteleri olan Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu ve Sakarya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümünde 2015-2016 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören ve araştırmaya katılmaya gönüllü 529 üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Veriler, Öğrenci Tanıtım Formu ile ülkemizde Diker ve Demirel (2010) tarafından Türkçe’ye uyarlanarak geçerlik, güvenirlik çalışması yapılan “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği” (YBÖÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, ve Cronbach alfa güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız değişkenlerle ölçek toplam puanları arasındaki farkı incelemek amacıyla parametrik testlerden Student’s T-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %79.2’sinin kız, %48.2’sinin Anadolu lisesi mezunu, %60.9’unun üçüncü sınıfta, %39.1’inin dördüncü sınıfta öğrenim görmekte olduğu, %44.6’sının düzenli kitap okuma alışkanlığı olduğu saptanmıştır. Ölçekten elde edilen toplam puanın (64.83±21.51) ölçek orta puanının altında olması nedeniyle öğrencilerin genel olarak yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin düşük olduğu görülmüştür. Erkek öğrencilerin yaşam boyu öğrenmeye ilişkin toplam puanının, kız öğrencilerin puanından anlamlı biçimde yüksek olduğu saptanmıştır (t:2.290, p<0.05). Son sınıf öğrencilerin ve düzenli kitap okuma alışkanlığı olan öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri puanlarının anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlenmiştir (t:4.569, p<0.05 t:3.668, p<0.05). Bunun yanında yaşam boyu öğrenme eğilim puanlarının öğrencilerin yaş (F:0.071, p>0.05), gelir durumu (F:0.958, p>0.05), mezun oldukları okul (F:0.724, p>0.05) gibi değişkenlerinden etkilenmediği saptanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin düşük, öğrenmeye güdülenme açısından yetersiz, öğrenme faaliyetlerine katılma ve devamlılık gösterme açısından orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Yükseköğretim, Yaşam boyu öğrenme, Hemşirelik öğrencisi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 1 |