Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 12, 29.03.2019

Öz

Kaynakça

  • REFERENCES 1. Kourkouta L, Papathanasiou VL. Communication in Nursing Practice Mater Sociomed 2014;26(1): 65-67. 2. Küçük L. İletişim ve Terapötik İletişim. Ed: Ay F.A: Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul, 2011 3. Yılmaz E, Özkan S. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2011;.4(1): 39-52. 4. Ioannidou F, Konstantikaki V. Empathy and emotional intelligence: What is it really about? International Journal of Caring- Sciences 2008;1(3): 118–123. 5. Salovey P, Grewal D. The Science of Emotional Intelligence. American Psychological Society 2005;14(6):281-285. 6. Mayer JD, Salovey P. Emotional Intelligence, Imagination, Cognition, and Personality 1990; 9 : 185–211. 7. Akerjordet K, Severinsson E.Emotional intelligence in mental health nurses talking about practice. International Journal of Mental. Health Nursing 2004;13:164- 170. 8. Timmins F, Corroon AM, Byrne G, Mooney B. The challenge of contemporary nurse education programmes. Perceived stressors of nursing students: Mental health and related lifestyle issues. J Psychiatr Ment Health Nurs 2011;18:758–766. 9. Luo Y, Wang H. Correaltion research on psychologicial health impact on nursing students against stres, coping way and social support. Nurs Educ Today 2009;29(1):5-9. 10. Polat Coskun. Üniversitelerde kütüphane merkezli bilgi okuryazarlıgı programlarının gelistirilmesi: Hacettepe Üniversitesi örneği. Hacettepe University Institute of Social Sciences Doctoral Dissertation, Ankara, 2005. 11. Schutte NS, Malou JM, Hall LE, Haggerty DJ, Cooper JT, Golden CJ & Dornheim L. Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences 1998;25: 167-177. 12. Ergin FE. Üniversite Öğrencilerinin Sahip Oldukları Duygusal Zekâ Düzeyi ile 16 Kişilik Özelliği Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma, Unpublished Master’s Thesis, Selçuk University Institute of Social Sciences, 2000. 13. Folkman S, Lazarus RS. Coping as a mediator of emotion. Journal of Personality and Social Psychology 1998;54 (3):466-475. 14. Şahin NH, Durak A. Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği: Üniversite öğrencileri için uyarlanması. Psikoloji Dergisi 1995;10(34):56-73. 15. Adıgüzel A. The Development of the Scale of Information Literacy. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 2011;17:15-28. 16. Ünsar S, Fındık ÜY, Sadırlı SK, Erol Ö, Ünsar S. Edirne Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi 2009; 9(1). 17. Avşar G, Kaşıkcı M. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zekâ Düzeyi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 201;13(1) :1-6. 18. Cerit E. Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri. Erciyes University Department of Nursing Master’s Thesis 2012. 19. Kuzu A. Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâ ve İletişim Becerilerinin Eşdeğer Öğrenim Gören Öğrencilerle Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi. Düzce University Institute of Healt Sciences Nursing Program Master’s Thesis 2008. 20. Kaya H, Keçeci A. Bir hemsirelik yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Hemşirelik Dergisi 2004;13(52):39- 47. 21. Sevindik F, Uncu F, Dağ DG. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. F.Ü.Sağ.Bil.Tıp Dergisi 2012;26(1): 21- 26. 22. Tambağ H, Kaykunoğlu M, Gündüz Z, Demir Y. Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2014; 11(1): 41-46. 23. Austin EJ, Evans P, Magnus B, O’Hanlon KA. Preliminary study of empathy emotional intelligence and examination performance in MBChB student. Medical Education 2007; 41(7):684-689. 24. Kurbanoğlu SS. Bilgi Okuryazarlığı: Kavramsal Bir Analiz. Türk Kütüphaneciliği 2010; 24(4): 723-747.

The Relations among the Emotional Intelligence Levels, the Ways of Coping with Stress and the Informational Literacy of the Health College Nursing Students

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 12, 29.03.2019

Öz

Aim: Study was conducted with the aim of
detecting the correlation between the emotional intelligence levels, styles of
coping with stress and information literacy of nursing students.

Methods and Results: The data in this
study were collected via a”Personal Information Form” prepared by the
reserachers themselves, a Emotional Intelligence Evaluation Form (EIEF), Scale
of Stress Coping Styles (SSCS) and a Information Literacy Scale. The population
of the study consists of all the students of 3rd and 4th grades in nursing
department of a Faculty Of Health Scıences (N=419), and the sample included
voluntary students present at school at the time of data collection (n=212). It
was found out that emotional intelligence levels of the students were of normal
level as total scale score averages; were they used self-confident approach and
helplessness approach most in coping with stress; their information literacy
levels were found below average as total score average was. There was a
statistically significant, positive but a poor level of correlation between the
average total score of EIEF and average scores from the subscale of
“self-confident approach” in SSCS.





Conclusions: It was determined that as
the level of emotional intelligence increased, the students got a higher level
of self-confidence  and better skills of
identifying the need for information.

Kaynakça

  • REFERENCES 1. Kourkouta L, Papathanasiou VL. Communication in Nursing Practice Mater Sociomed 2014;26(1): 65-67. 2. Küçük L. İletişim ve Terapötik İletişim. Ed: Ay F.A: Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul, 2011 3. Yılmaz E, Özkan S. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2011;.4(1): 39-52. 4. Ioannidou F, Konstantikaki V. Empathy and emotional intelligence: What is it really about? International Journal of Caring- Sciences 2008;1(3): 118–123. 5. Salovey P, Grewal D. The Science of Emotional Intelligence. American Psychological Society 2005;14(6):281-285. 6. Mayer JD, Salovey P. Emotional Intelligence, Imagination, Cognition, and Personality 1990; 9 : 185–211. 7. Akerjordet K, Severinsson E.Emotional intelligence in mental health nurses talking about practice. International Journal of Mental. Health Nursing 2004;13:164- 170. 8. Timmins F, Corroon AM, Byrne G, Mooney B. The challenge of contemporary nurse education programmes. Perceived stressors of nursing students: Mental health and related lifestyle issues. J Psychiatr Ment Health Nurs 2011;18:758–766. 9. Luo Y, Wang H. Correaltion research on psychologicial health impact on nursing students against stres, coping way and social support. Nurs Educ Today 2009;29(1):5-9. 10. Polat Coskun. Üniversitelerde kütüphane merkezli bilgi okuryazarlıgı programlarının gelistirilmesi: Hacettepe Üniversitesi örneği. Hacettepe University Institute of Social Sciences Doctoral Dissertation, Ankara, 2005. 11. Schutte NS, Malou JM, Hall LE, Haggerty DJ, Cooper JT, Golden CJ & Dornheim L. Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences 1998;25: 167-177. 12. Ergin FE. Üniversite Öğrencilerinin Sahip Oldukları Duygusal Zekâ Düzeyi ile 16 Kişilik Özelliği Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma, Unpublished Master’s Thesis, Selçuk University Institute of Social Sciences, 2000. 13. Folkman S, Lazarus RS. Coping as a mediator of emotion. Journal of Personality and Social Psychology 1998;54 (3):466-475. 14. Şahin NH, Durak A. Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği: Üniversite öğrencileri için uyarlanması. Psikoloji Dergisi 1995;10(34):56-73. 15. Adıgüzel A. The Development of the Scale of Information Literacy. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 2011;17:15-28. 16. Ünsar S, Fındık ÜY, Sadırlı SK, Erol Ö, Ünsar S. Edirne Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi 2009; 9(1). 17. Avşar G, Kaşıkcı M. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zekâ Düzeyi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 201;13(1) :1-6. 18. Cerit E. Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri. Erciyes University Department of Nursing Master’s Thesis 2012. 19. Kuzu A. Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâ ve İletişim Becerilerinin Eşdeğer Öğrenim Gören Öğrencilerle Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi. Düzce University Institute of Healt Sciences Nursing Program Master’s Thesis 2008. 20. Kaya H, Keçeci A. Bir hemsirelik yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Hemşirelik Dergisi 2004;13(52):39- 47. 21. Sevindik F, Uncu F, Dağ DG. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. F.Ü.Sağ.Bil.Tıp Dergisi 2012;26(1): 21- 26. 22. Tambağ H, Kaykunoğlu M, Gündüz Z, Demir Y. Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2014; 11(1): 41-46. 23. Austin EJ, Evans P, Magnus B, O’Hanlon KA. Preliminary study of empathy emotional intelligence and examination performance in MBChB student. Medical Education 2007; 41(7):684-689. 24. Kurbanoğlu SS. Bilgi Okuryazarlığı: Kavramsal Bir Analiz. Türk Kütüphaneciliği 2010; 24(4): 723-747.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Akduran

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akduran, F. (2019). The Relations among the Emotional Intelligence Levels, the Ways of Coping with Stress and the Informational Literacy of the Health College Nursing Students. Journal of Human Rhythm, 5(1), 1-12.
AMA Akduran F. The Relations among the Emotional Intelligence Levels, the Ways of Coping with Stress and the Informational Literacy of the Health College Nursing Students. Journal of Human Rhythm. Mart 2019;5(1):1-12.
Chicago Akduran, Funda. “The Relations Among the Emotional Intelligence Levels, the Ways of Coping With Stress and the Informational Literacy of the Health College Nursing Students”. Journal of Human Rhythm 5, sy. 1 (Mart 2019): 1-12.
EndNote Akduran F (01 Mart 2019) The Relations among the Emotional Intelligence Levels, the Ways of Coping with Stress and the Informational Literacy of the Health College Nursing Students. Journal of Human Rhythm 5 1 1–12.
IEEE F. Akduran, “The Relations among the Emotional Intelligence Levels, the Ways of Coping with Stress and the Informational Literacy of the Health College Nursing Students”, Journal of Human Rhythm, c. 5, sy. 1, ss. 1–12, 2019.
ISNAD Akduran, Funda. “The Relations Among the Emotional Intelligence Levels, the Ways of Coping With Stress and the Informational Literacy of the Health College Nursing Students”. Journal of Human Rhythm 5/1 (Mart 2019), 1-12.
JAMA Akduran F. The Relations among the Emotional Intelligence Levels, the Ways of Coping with Stress and the Informational Literacy of the Health College Nursing Students. Journal of Human Rhythm. 2019;5:1–12.
MLA Akduran, Funda. “The Relations Among the Emotional Intelligence Levels, the Ways of Coping With Stress and the Informational Literacy of the Health College Nursing Students”. Journal of Human Rhythm, c. 5, sy. 1, 2019, ss. 1-12.
Vancouver Akduran F. The Relations among the Emotional Intelligence Levels, the Ways of Coping with Stress and the Informational Literacy of the Health College Nursing Students. Journal of Human Rhythm. 2019;5(1):1-12.