In this study, it is aimed to find out the effects of 'Basic Sailing Training' courses with Cooperative Learning Model on the level of motivation and cooperation of the university students. This study adopted pre-test-post-test-control group experimental research design. The study was conducted in a state university in Istanbul, Turkey, during the academic years of 2021-22. Forty male students (20 experiments, 20 controls) aged 20-22, who took the compulsory basic sailing education course, participated in the research. Whereas the experimental group is taught with Cooperative Learning Model, the control group is taught with Direct Instruction Model. In the study, the "Adult Motivation Scale" was used to determine the level of motivation, and the "Cooperation Scale" was used to determine the level of cooperation. Before starting the study, the independent groups t-test was used to ensure equivalence between the groups. Two-Way ANOVA for Mixed Measures is used to compare pre- and post-test scores of the scales conducted in experimental and control groups. The findings of the study demostrate that the two groups, Cooperative Learning Model group and Direct Instruction Model group, do not differ in-groups and between-groups significantly in the levels of motivation and cooperation. Finally, the Cooperative Learning Model and Direct Instruction Model have a similar range of influence on the levels of motivation and cooperation of the university students taking ‘Basic Sailing Taining’ courses.
Bu çalışmanın amacı, İş Birlikli Öğretim Modeli ile işlenen 'Temel Yelken Eğitimi' derslerinin üniversite öğrencilerinin motivasyon ve iş birliği düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmanın modeli, ön test-son test kontrol gruplu deneysel desendir. Araştırma 2021-2022 eğitim-öğretim yılı güz döneminde İstanbul ilinde bir devlet üniversitesinde gerçekleşmiştir. Araştırmaya zorunlu temel yelken eğitimi dersi alan ve yaşları 20-22 arası olan 40 erkek öğrenci (20 deney, 20 kontrol) katılmıştır. Deney grubunda dersler İş Birlikli Öğretim Modeli ile işlenirken, kontrol grubunda ise Doğrudan Öğretim Modeli ile işlenmiştir. Çalışmalar haftada bir kez olmak üzere toplam 4 hafta sürmüştür. Çalışmada motivasyon düzeyinin belirlenmesi için “Yetişkin Motivasyon Ölçeği”, iş birliği düzeyinin belirlenmesi için ise “İşbirliği Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmaya başlamadan önce gruplar arasındaki denkliğin sağlanmasında bağımsız gruplar t tesi kullanılırken, deney ve kontrol gruplarından elde edilen motivasyon ve iş birliği ön test-son test puanlarının karşılaştırılmasında ise Karışık Ölçümler için İki Faktörlü ANOVA kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, farklı öğretim modelleriyle işlenen temel yelken eğitimi derslerinin üniversite öğrencilerinin grup içi, gruplar arası ve grup ayrımı olmaksızın motivasyon ve iş birliği düzeylerinde anlamlı farklılıklar oluşturmadığı görülmüştür. Sonuç olarak; iş birlikli ve doğrudan öğretim modelleri ile işlenen temel yelken eğitimi dersleri üniversite öğrencilerinin motivasyon ve iş birliği düzeylerini benzer düzeyde etkilemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2 |