Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reklam Filmciliğinde Yapım Sonrası Aşamada Kurgu ve Ses/Müzik Tasarımı

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 512 - 528, 07.09.2017

Öz

Hem sinema, hem televizyon hem de dijital gösterim ortamlarının yaygınlaşması ile birlikte, reklam verenlerin farklı mecralar aracılığıyla hedef kitlelerine ulaşmasında reklam filmleri önemli bir role sahip olmuştur. Reklam filminin başarısı için yapımdaki her bir aşamanın dikkatli bir biçimde planlanması ve gerçekleştirilmesi gereklidir. Başarılı bir reklam filminin tasarlanması, reklam mesajı üzerine titizlikle çalışılan yapım öncesi (pre-production) süreçten, filmin çekimlerinin ve ses kayıtlarının yapıldığı yapım (production) aşamasına ve filmin bütün öğelerinin farklı katkılarla zenginleştirilerek bir araya getirildiği yapım sonrası (post-production) aşamaya dek uzanan bir süreç içinde gerçekleştirilmektedir. Reklam filmlerinin her aşamasında, yaratıcı personel reklam filminin mesajının etkili bir şekilde iletilmesine katkıda bulunmaktadır. Yaratıcı ve ikna edici bir mesaj tasarımıyla satışların attırılmasını sağlayacak etkili bir reklam filminin yapımında, gelişen dijital teknolojinin yeni teknik olanaklar sunması nedeniyle yapım sonrası sürecin önemi her zamankinden daha fazla artmıştır. Ancak Türkçe literatür içinde yapım ve reklamcılık boyutlarını içeren bir şekilde reklam filmciliğine özgül olarak yaklaşan çalışmalar konusunda bir boşluk bulunmaktadır. Bu nedenle, bu çalışmada literatür taraması yapılarak yapım sonrası iki temel süreci oluşturan kurgu ve ses/müzik tasarımı aşamalarının reklam filmlerinin üretimindeki yeri, önemi ve işlevi endüstri içindeki uygulama boyutuyla incelenecektir.

Kaynakça

  • Akbulut, N.T. ve Balkaş, E. (2007). Televizyon Reklâm Filmi Yapımı, İstanbul: Beta Basım.
  • Akdoğan, S. (2008). El Yapımı Sinema, Ankara: Medya Akademisi Eğitim Serisi:2.
  • Arslantepe, M. (2007). Bir Film Çekmek ve Masaüstü Filmciliğe Giriş, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Bordwell, D. ve Thompson, K. (2008). Film Sanatı. (E. Yılmaz ve E. S. Onat, Çev). Ankara: De Ki Basım Yayım Ltd. Button, B. (2002). Nonlinear Editing: Storytelling, Aesthetics, and Craft. Kansas: CMP Books.
  • Canikligil, İ. (2007). Dijital Video ile Sinema, İstanbul: Pusula Yayınları.
  • Cermak, K. (2012). How to Get into and Survive Film, Advertising and TV Postproduction: The Alternative Guide. Londra: Clouds And Ivy Ltd. Clark, B. ve Spohr , S. (2013). Guide to Postproduction for TV and Film: Managing the Process. Massachusetts: Focal Press.
  • Corner, J. (2005). Sounds Real: Music and Documentary, New Challanges for Documentary (A. Rosenthal ve J. Corner, Ed.). Manchester: Manchester University Press.
  • Cudlipp, P. (2006). Commercials, Film Business: A Handbook for Producers (T. Jeffrey Ed.). New South Wales: Allen and Unwin.
  • Cury, I. (2005). TV Commercials: How to Make Them: Or, How big is the Boat?. Burlington: Focal Press.
  • Dmytryk, E. (1993). Sinemada Kurgu. (Z. Özden, Çev). İstanbul: Afa Yayınları.
  • Erdoğan, İ. ve Solmaz, P.B. (2005). Sinema ve Müzik: Materyal Satış ve Bilinç Yönetimi İçin Bilişsel ve Duygusalın Oluşturulması. Ankara: Erk Yayınları.
  • Graakjaer, N. J. (2015). Analyzing Music in Advertising: Television Commercials and Consumer Choice. New York: Routledge.
  • Gülsoy, T. (1999). Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Kawamura, Y. (2016a). A Viewing Experiment on the Effects of Advertising Story, Journal of Robotics, Networking and Artificial Life, 3(2):92-95. Paris: Atlantis Press.
  • Kawamura, Y. (2016b). An Attempt of the Commercial Film Production Support System Based on the Image Rhetoric of Commercial Film, Computational and Cognitive Approaches to Narratology, (T. Ogata, T. Akimoto, Ed). Pennsylvania: Hershey.
  • Küçükerdoğan, B., Yavuz, T., Zengin, İ. (2005). Video ve Film Kurgusuna Giriş, İstanbul: Es Yayınları.
  • Mascelli, J. V. (2002). Sinemanın 5 Temel Öğesi. (H. Gür, Çev). İstanbul: İmge Yayınları.
  • Murch, W. (2005). Göz Kırparken. (İ. Canikligil, Çev). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları 104.
  • Öngören, M. T. (1993). Senaryo ve Yapım: Yapım Tekniği. 3.kitap. İstanbul: Alan Yayınları. Shevy, M. ve Hung, K. (2013). Music in Television Advertising and Other Persuasive Media, The Psychology of Music in Multimedia, (S. Tan, A. J. Cohen, S. D. Lipscomb ve R. A. Kendall, Ed.) Oxford: Oxford University Press.
  • Sonnenschein, D. (2001). Sound Design: The expressive Power of Music, Voive and Sound Effects in Cinema, Michigan: Michael Wise Productions.
  • Tonks, P. (2006). Film Müziği, (A. Sivas, Çev). İstanbul: Es Yayınları.
  • White, H. (1986). How to Produce Effective TV Commercials. Illionis: NTC Business Book.
  • Wyatt, H. ve Amyes, T. (2005). Audio Post Production for Television and Film: An Introduction to Technology and Techniques. Burlington: Focal Press.
  • Yolcu, E. (2001a) ‘İyi’ Bir Reklam Filminde Aranması Gereken Özellikler, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 11: 399-408.
  • Yolcu, E. (2001b). Televizyon Reklamcılığı: Sinemanın Etkisinde Düşünsel ve Görüntüsel Yaratım Öğeleri Açısından. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4302. İletişim Fakültesi Yayın No:13. İstanbul: Emek Matbaacılık.
  • Zager, M. (2015). Writing Music for Commercials: Television, Radio and New Media. Lanham: Rowman and Littlefield.
  • Zander, M. F. (2010). Music in Advertising: Effects on Brand and Endorser Perception, Advances in Advertising Research (Vol. 1): Cutting Edge International Research. (R. Terlutter ve S. Diehl, Ed.), Wiesbaden: Gabler Verlag.
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 512 - 528, 07.09.2017

Öz

Kaynakça

  • Akbulut, N.T. ve Balkaş, E. (2007). Televizyon Reklâm Filmi Yapımı, İstanbul: Beta Basım.
  • Akdoğan, S. (2008). El Yapımı Sinema, Ankara: Medya Akademisi Eğitim Serisi:2.
  • Arslantepe, M. (2007). Bir Film Çekmek ve Masaüstü Filmciliğe Giriş, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Bordwell, D. ve Thompson, K. (2008). Film Sanatı. (E. Yılmaz ve E. S. Onat, Çev). Ankara: De Ki Basım Yayım Ltd. Button, B. (2002). Nonlinear Editing: Storytelling, Aesthetics, and Craft. Kansas: CMP Books.
  • Canikligil, İ. (2007). Dijital Video ile Sinema, İstanbul: Pusula Yayınları.
  • Cermak, K. (2012). How to Get into and Survive Film, Advertising and TV Postproduction: The Alternative Guide. Londra: Clouds And Ivy Ltd. Clark, B. ve Spohr , S. (2013). Guide to Postproduction for TV and Film: Managing the Process. Massachusetts: Focal Press.
  • Corner, J. (2005). Sounds Real: Music and Documentary, New Challanges for Documentary (A. Rosenthal ve J. Corner, Ed.). Manchester: Manchester University Press.
  • Cudlipp, P. (2006). Commercials, Film Business: A Handbook for Producers (T. Jeffrey Ed.). New South Wales: Allen and Unwin.
  • Cury, I. (2005). TV Commercials: How to Make Them: Or, How big is the Boat?. Burlington: Focal Press.
  • Dmytryk, E. (1993). Sinemada Kurgu. (Z. Özden, Çev). İstanbul: Afa Yayınları.
  • Erdoğan, İ. ve Solmaz, P.B. (2005). Sinema ve Müzik: Materyal Satış ve Bilinç Yönetimi İçin Bilişsel ve Duygusalın Oluşturulması. Ankara: Erk Yayınları.
  • Graakjaer, N. J. (2015). Analyzing Music in Advertising: Television Commercials and Consumer Choice. New York: Routledge.
  • Gülsoy, T. (1999). Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Kawamura, Y. (2016a). A Viewing Experiment on the Effects of Advertising Story, Journal of Robotics, Networking and Artificial Life, 3(2):92-95. Paris: Atlantis Press.
  • Kawamura, Y. (2016b). An Attempt of the Commercial Film Production Support System Based on the Image Rhetoric of Commercial Film, Computational and Cognitive Approaches to Narratology, (T. Ogata, T. Akimoto, Ed). Pennsylvania: Hershey.
  • Küçükerdoğan, B., Yavuz, T., Zengin, İ. (2005). Video ve Film Kurgusuna Giriş, İstanbul: Es Yayınları.
  • Mascelli, J. V. (2002). Sinemanın 5 Temel Öğesi. (H. Gür, Çev). İstanbul: İmge Yayınları.
  • Murch, W. (2005). Göz Kırparken. (İ. Canikligil, Çev). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları 104.
  • Öngören, M. T. (1993). Senaryo ve Yapım: Yapım Tekniği. 3.kitap. İstanbul: Alan Yayınları. Shevy, M. ve Hung, K. (2013). Music in Television Advertising and Other Persuasive Media, The Psychology of Music in Multimedia, (S. Tan, A. J. Cohen, S. D. Lipscomb ve R. A. Kendall, Ed.) Oxford: Oxford University Press.
  • Sonnenschein, D. (2001). Sound Design: The expressive Power of Music, Voive and Sound Effects in Cinema, Michigan: Michael Wise Productions.
  • Tonks, P. (2006). Film Müziği, (A. Sivas, Çev). İstanbul: Es Yayınları.
  • White, H. (1986). How to Produce Effective TV Commercials. Illionis: NTC Business Book.
  • Wyatt, H. ve Amyes, T. (2005). Audio Post Production for Television and Film: An Introduction to Technology and Techniques. Burlington: Focal Press.
  • Yolcu, E. (2001a) ‘İyi’ Bir Reklam Filminde Aranması Gereken Özellikler, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 11: 399-408.
  • Yolcu, E. (2001b). Televizyon Reklamcılığı: Sinemanın Etkisinde Düşünsel ve Görüntüsel Yaratım Öğeleri Açısından. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4302. İletişim Fakültesi Yayın No:13. İstanbul: Emek Matbaacılık.
  • Zager, M. (2015). Writing Music for Commercials: Television, Radio and New Media. Lanham: Rowman and Littlefield.
  • Zander, M. F. (2010). Music in Advertising: Effects on Brand and Endorser Perception, Advances in Advertising Research (Vol. 1): Cutting Edge International Research. (R. Terlutter ve S. Diehl, Ed.), Wiesbaden: Gabler Verlag.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Er

Yayımlanma Tarihi 7 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Er, E. (2017). Reklam Filmciliğinde Yapım Sonrası Aşamada Kurgu ve Ses/Müzik Tasarımı. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 512-528.