This study has intended to evaluate the relationship between the communication skills perception of university students and interpersonal relationship aspects. The study group consists of the undergraduate students (n=354) continuing their education at the Faculty of Communication of a state university in Ankara in the spring period of 2015-2016. The data from participants has been collected using “Communication Skills Evaluation Scale” consisting of 25 items and “Interpersonal Relationship Aspects Scale” consisting of 53 items. Interpersonal Relationship Aspects Scale has a structure with four factors that consist of “approval dependence”, “empathy”, “trusting others” and “emotional awareness” aspects. Both scales are of Quintette Likert type. It has been seen that, according to genders of individuals participating in the study, the total score averages of female students in terms of approval dependence, empathy, trusting others, emotional awareness and communication skills perceptions are higher than those of male students significantly (p<.05). It has been concluded that there is a strong, significantly linear relationship in the same direction between the total score of the communication skills evaluation scale and the total scores of approval dependence, empathy, trusting others, emotional awareness (p<.05). Namely, it may be stated that the higher the evaluation scores of communication skills of individuals, the higher the total scores of approval dependence, empathy, trusting others, emotional awareness.
Bu
çalışmada üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri algısı ile kişilerarası
ilişki boyutları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Araştırma grubu 2015-2016 bahar döneminde Ankara ilinde bir devlet
üniversitesinin iletişim fakültesinde eğitimini sürdüren (n=354) lisans
öğrencileridir. Katılımcılardan veriler 25 maddeden oluşan “İletişim Becerileri
Değerlendirme Ölçeği” ve 53 maddeden oluşan “Kişilerarası İlişki Boyutları
Ölçeği” ile toplanmıştır. Kişilerarası İlişki Boyutları Ölçeği dört faktörlü
yapıda olup “onay bağımlılık”, “empati”, “başkalarına güven” ve “duygu
farkındalığı” boyutlarından oluşmaktadır. Ölçeklerin her ikisi de 5’li Likert
tiptedir. Çalışmaya katılan bireylerin cinsiyetlerine göre, onay bağımlılık,
empati, başkalarına güven, duygu farkındalığı ve iletişim becerileri algıları
toplam puan ortalamaları kadınların erkeklere göre anlamlı düzeyde yüksek
olduğu görülmüştür (p<.05). İletişim becerileri değerlendirme ölçeği toplam
puanı ile onay bağımlılık, empati, başkalarına güven ve duygu farkındalığı
toplam puanları arasında anlamlı düzeyde doğrusal, aynı yönlü ve güçlü ilişki
olduğu sonucuna varılmıştır (p<.05). Yani bireylerin iletişim becerileri
değerlendirme puanları arttıkça onay bağımlılık, empati, başkalarına güven ve
duygu farkındalığı toplam puanlarının da arttığı söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |