Televizyon alanındaki
araştırmaların Türkiye literatüründe klasik iletişim araştırmaları etrafında
toplandığı ve sosyolojik olarak sınırlı düzeyde ele alındığı görülmektedir. Bu
araştırmada televizyon, etki ve alımlama araştırmaları dışında bir kültürel tüketim
alanı olarak, Bourdieucü perspektifle ele alınmıştır. Bu kavramsallaştırmadan
hareketle ev kadınlarının kültürel tüketim pratikleri anlaşılmaya
çalışılmıştır. Araştırma Hatay’da yaşayan 55 yaş ve üzeri 100 yaşlı ev kadını
ile yüz yüze görüşülerek gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların kültürel tüketim
pratikleri, yaş, gelir, eğitim düzeyi, günlük televizyon izleme süresi
değişkenleri göz önünde bulundurularak analiz edilmiştir. Yapılan analizler
sonucunda, yaşlı kadınların %56’sının tekçil ve %18’inin hepçil kültürel
tüketimleri varken %26’sı ise televizyon alanında pasif oldukları tespit
edilmiştir. Bu bulgular, televizyon alanında üç grubun görünür olduğunu ortaya
koymaktadır; pasifler, tekçiller ve hepçiller. Hepçil tüketim sadece seçkin
beğenileri olanların tekelindedir. Yaşlı kadınların arasında popüler
beğenilerin, seçkin ve sıradan beğenilere göre daha seyrek tüketimi, yatayda
gerçekleşen ayrımın olduğuna dair ipuçları sunmaktadır.
Bölüm | Derleme Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |