Sponsorship which is known as supporting that establishments make to several activities apart from their own field of activity, is one of the most important marketing communications efforts that has increased its importance day by day in last years, in building brand image and equity. In this context, revealing the impact to brand trust of sponsorship activities is an important subject. In this study, to investigate consumer ethnocentrism, consumer cosmopolitanism, participation to competitions and impact to brand trust of attitudes and variables to sponsor is aimed. Sports fan who follow the games of Muratbey Uşak Sportif Basketball Team on a regular basis are in implicated in research extent. The research is carried out on 400 fans. In analysis of data; centreing, frequency distribution and structural equation modeling are used. As a result of these analyses, composed search model is proper for activities and brand, and it is determined that consumer ethnocentricism, consumer cosmopolitanism and attitude to sponsor effect brand trust.
Consumer behavior Sponsorship Consumer ethnocentrism Consumer cosmopolitanism Brand trust
İşletmelerin faaliyet alanı dışındaki çeşitli etkinliklere yaptığı destekleme olarak bilinen
sponsorluk, marka imajı ve değeri oluşturmada son yıllarda önemi giderek artan
pazarlama iletişimi çabalarının başında gelmektedir. Bu bağlamda, sponsorluk
faaliyetlerinin marka güvenine olan etkisini ortaya çıkarmak önemli bir
konudur. Araştırmada tüketici
etnosentrizmi, tüketici kozmopolitliği, müsabakalara katılım ve sponsora karşı
tutum değişkenlerinin marka güvenine etkisini araştırmak amaçlanmıştır.
Araştırma kapsamına, Muratbey Uşak Sportif Basketbol takımının maçlarını
düzenli olarak takip eden taraftarlar alınmıştır. Araştırma 400 taraftar
üzerinde uygulanmıştır. Verilerin analizinde ortalama, frekans dağılımı ve
yapısal eşitlik modeli analizleri kullanılmıştır. Yapılan bu analizlerin
sonucunda, oluşturulan araştırma modelinin araştırma yapılan etkinlik ve marka
açısından uygun olduğu, tüketici etnosentrizmi, tüketici kozmopolitliği ve
sponsora karşı tutumun marka güvenini etkilediği belirlenmiştir.
Tüketici davranışı Sponsorluk Tüketici etnosentrizmi Tüketici kozmopolitliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |