Bu çalışmanın amacı filmlerde yer alan
sigara sahnelerine yönelik mesajların medya okuryazarlığı bilgisine göre
izleyiciler açısından nasıl algılandığının ölçülmesidir. Araştırma kapsamında
254 sigara kullanmayan ve 190 sigara kullanan toplam 444 kişiye anket
uygulaması yapılmıştır. Katılımcıların medya okuryazarlığı ve sigara medya
okuryazarlığı bilgi düzeyleri ayrı ölçülmüştür ve filmlerdeki sigara
sahnelerine yönelik mesajların izleyiciler tarafından nasıl algılandığına
yönelik bulgular katılımcıların sigara kullanım alışkanlıkları, yaş, eğitim ve
cinsiyet durumlarına göre karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucuna göre katılımcıların
medya okuryazarlığı ve sigara medya okuryazarlığı bilgileri arasında
farklılıklar bulunmaktadır. Araştırma sonucuna göre eğitim düzeyi yükseldikçe
medya okuryazarlığı bilgisi de yükselmektedir ancak sigara medya okuryazarlığı
bilgisi değişmemektedir. Sigara mesajlarına yönelik medya okuryazarlığı bilgisi
yükseldikçe sigara kullanım oranı ise düşmektedir. Diğer bir bulgu ise, genç
bireylerin sigara medya okuryazarlığı bilgisinin oldukça düşük bulunmasıdır.
Cinsiyet farklılığına göre erkekler ve kadınlar arasında ise sigara medya
okuryazarlığı bilgisi açısından belirgin bir farklılık görülmemiştir. Ancak
sigara içenlere oranla sigara içmeyenlerin sigara medya okuryazarlığı bilgi
düzeyi daha yüksek bulunmuştur. Araştırma sonucuna göre sigara görüntülü
mesajları anlamak ve yorumlamak için ve bu mesajların olumsuz etkilerinden
kurtulmak için medya okuryazarlığı bilgisinden ziyade sigara medya okuryazarlığı
bilgisinin arttırılması gerekmektedir.
Medya Okuryazarlığı Sigara Medya Okuryazarlığı Filmler ve Sigara Görüntüleri Eğitim ve Sigara
The aim of this study is to measure how messages pertaining to smoking scenes in movies are perceived by viewers according to media literacy knowledge. Within the scope of the survey, a total of 444 people (254 non-smokers and 190 smokers) were surveyed. Participants 'media literacy and smoking media literacy levels were measured separately, and findings regarding how perceived by the audience the messages about smoking scenes in movies were compared according to participants' smoking habits, age, education andgender. According to the results of the research, there is a difference between participants' media literacy and smoking media literacy knowledge. According to the results of the research, as the level of education increases, the knowledge of media literacy also increases but the knowledge of smoking media literacy does not change. As the media literacy knowledge for smoking messages increases, the smoking rate declines. Another finding is that young people's knowledge of smoking media literacy is very low. According to gender difference, there was no any significant difference between men and women in terms of smoking media literacy knowledge. However, non-smokers' knowledge of smoking media literacy knowledge was higher than smokers. According to the research result, it is necessary to increase the knowledge of smoking media literacy knowledge rather than media literacy knowledge in order to understand and interpret smoking images messages and to avoid the adverse negative of these messages.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |